A kelet Rothschildjainak bukása

A Sassoonok Ázsia egyik legbefolyásosabb zsidó családja voltak. Mi vezetett a bukásukhoz?

A Sassoonok, a bagdadi zsidó kereskedőcsalád Sanghajban és Hongkongban pazar zsinagógákat építettek, amelyek többsége még ma is használatban van. A sanghaji Victor’s Cafe-ban, amelyet Victor Sassoonról neveztek el, és amely az ő egykori szállodájában található, a látogatók „Sassoon curry”-t fogyaszthatnak a történelmi Bund negyedre néző kilátással – olvasható a Tablet magazinban.

Az indiai Mumbaiban – a David Sassoon & Co. egykori székhelyén – nehéz eltéveszteni a nevet: Egy történelmi hajóállomáson, könyvtárban, iskolákban és kórházakban található. A Mumbaiba látogató zsidók pedig a Magen David zsinagógához – Izraelen kívül Ázsia egyik legnagyobb zsinagógája – kapcsolódó Sassoon-házban szállhatnak meg, hogy könnyen eljuthassanak a napi minyánokhoz és a sábát istentiszteletekhez.

Egy évszázaddal ezelőtt a Sassoonok világszerte ismertek voltak; üzleti tevékenységüktől kezdve a magánügyeikig mindenről szóló hírek bekerültek a nemzetközi médiába. Egy ideig az indiai ópiumkereskedelem akár 70%-át is uralták, és a gyapot, az ezüst, a textil, a banki, a biztosítási és az ingatlanügyletek terén is tevékenykedtek.

A brit arisztokrácia tagjaiként fogadták el őket egy olyan időszakban, amikor a zsidókat még csak kezdték elfogadni a társadalomban. A 20. század második felére azonban már nem volt említésre méltó üzletük; ma már alig ismeri valaki a nevüket.

A Sassoonok története klasszikus példája az asszimiláció és a menekültélmény kettősségének. A család későbbi generációi a jellegzetes bagdadi zsidóságukat a gazdagságért és a brit arisztokrata életbe való beilleszkedésért cserélték el. Végül ez volt az egyik legnagyobb hiba, amely végül a bukásukhoz vezetett – állítja Joseph Sassoon, a család egyik leszármazottja új könyvében, a The Sassoons: The Great Global Merchants and the Making of an Empire” című könyvében. Sassoon, a Georgetown Egyetem arab tanulmányok professzora a jeruzsálemi Nemzeti Könyvtárban őrzött, eddig még soha nem hozzáférhető archívumok kincsestárában kutakodik.

A könyv középpontjában David Sassoon családi vonala áll – az, amely 1830-ban elmenekült Bagdadból, és megalapította a David Sassoon & Co. céget Mumbaiban -, míg Joseph David egyik testvérétől származik. Joseph családja az 1970-es évekig Bagdadban maradt, amikor is elmenekültek Szaddám Huszein rezsimje elől. Gyermekkorában Joseph apjától hallott történeteket híres rokonaikról, akik híressé tették a Sassoon nevet.

Míg a Sassoon családról szóló legtöbb beszámoló – mint például a 2020-ban megjelent The Last Kings of Shanghai – a család sanghaji tevékenységére összpontosít, a több tízezer dokumentum, amelyhez Joseph a családi vállalkozásról férhetett hozzá, a család teljes történetének krónikájához szolgált, a pátriárka Bagdadból való menekülésétől kezdve egészen addig, amíg a cég több mint egy évszázaddal később elhalványult a közéletből.

A legtöbb ilyen dokumentum – levelek, üzleti levelezés és főkönyvek, sőt még a vacsora menük is – zsidó-arab nyelven íródott, ami részben az oka annak, hogy korábban nem használták fel őket.

Mivel folyékonyan beszélt arabul, héberül, franciául és angolul, és képes volt perzsa és oszmán írást olvasni, Joseph olyan részleteket és anekdotákat tudott felfedezni, amelyekről korábban soha nem számoltak be a családról, és amelyek közül az egyikről különösen dühítő volt írni.

Ez volt Farha Sassoon története, aki 1894-ben a David Sassoon & Co. első női partnere és egy világcég egyik első női elnöke lett. Annak ellenére, hogy „úttörő módon vezette az üzletet”, a családról szóló egyéb beszámolókból kiírták, vagy sokkal kevesebb figyelmet kapott, mint a férfiak, köztük a férje. Farha céltudatos és sikeres vezető volt, aki új lendületet adott a vállalatnak a David halálát követő évtizedekben, amikor a leszármazottai vitatkoztak a cég ügyletein, és még egy külön versenytárs céget is alapítottak Sanghajban.

Sajnos Farha esete sem volt kivétel. Testvérei, akik nem tudták elfogadni a sikerét, hét év vezetés után kiszorították a cégből. A családon belüli könyörtelen versengés végül a Sassoon vállalat másik végzetes hibájává vált.

Az 1920-as évek elejére, amikor Victor átvette a vállalat sanghaji kirendeltségének irányítását, elveszett az, ami a Sassoon-házat jellemezte. Victor életmódja „az üzleti és politikai kötelezettségek hektikus keveréke volt”, írja Joseph; dolgozott, de ideje – és pénze – nagy részét azzal töltötte, hogy vendégeket szórakoztatott kozmopolita sanghaji szállodáiban és éjszakai klubjában, vagy a világot járta. Amikor a japánok 1937-ben megszállták Sanghajt, Victor egy létfontosságú hibát követett el, amely hozzájárult a vállalat süllyesztéséhez: vagyonát és üzletét Indiából Sanghajba költöztette, és azt feltételezte, hogy Japán soha nem fog támadni.

A Kadoorie-kkal, egy másik, ma is sikeres zsidó kereskedőcsaláddal ellentétben Victor elszalasztotta a lehetőséget, hogy Hongkongban fektessen be.

Amikor a Kínai Kommunista Párt 1949-ben megnyerte a polgárháborút, lefoglalta a vállalat vagyonát, és az 1970-es évekre a David Sassoon & Co. megszűnt. A Sassoon-vagyon dollármilliói tűntek el, amikor az üzlet összeomlott. Egy birodalom bukott el.

Az általuk épített közösségek és a hátrahagyott infrastruktúra azonban talán a legmaradandóbb darabja a Sassoon-örökségnek Ázsiában.

Ezt a cikket szerkesztőségünk a Sábát beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.

India: ahol muszlimok gondozzák a zsidó örökséget

Meseszerű legendák, mítosz és idill. Mindez sosem tapasztalt antiszemitizmussal. Az eltűnőben lévő indiai zsidóság történetét mutatjuk be.