Kereskedelmi háború jön Európa és Amerika között?

Miután nyilvánosan összevesztek, Olaf Scholz és Emmanuel Macron találtak valamit, amiben egyetértenek: az Egyesült Államok tisztességtelen versenye miatti növekvő aggodalom és az, hogy Európának vissza kell vágnia.

A német kancellár és a francia elnök szerdán Párizsban közel három és fél órás megbeszélésen vitatták meg közös aggodalmaikat.

A megbeszéléseiket ismerő személyek szerint egyetértettek abban, hogy a közelmúltbeli amerikai állami támogatási tervek piactorzító intézkedéseket jelentenek, amelyek célja, hogy meggyőzzék a vállalatokat arról, hogy termelésüket az Egyesült Államokba helyezzék át. Ezt a problémát pedig az Európai Uniónak kell megoldania – számolt be a Politico.

Az e kérdésben folytatott eszmecsere az elmúlt hetekben az olyan kulcsfontosságú politikai kérdésekben, mint az energia és a védelem, nyilvánosan megnyilvánuló nézeteltéréseket követte, amelyek megtörték az EU két legnagyobb gazdasága közötti, gyakran központi politikai szövetségnek tekintett szövetséget.

A nemrégiben aláírt amerikai jogszabály konkrétan arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy „Buy American” (vegyenek amerikait), amikor elektromos járművet választanak – ez a lépés különösen bosszantó az autóipar számára olyan országokban, mint Franciaország és Németország.

A párizsi ebéd üzenete a következő: Ha az USA nem lép vissza, akkor az EU-nak vissza kell vágnia. A tisztességtelen verseny vagy a beruházások elvesztésének elkerülése érdekében hasonló ösztönző rendszerekre lesz szükség a vállalatok számára. Ez a lépés azzal a kockázattal járna, hogy a transzatlanti kapcsolatok egy új kereskedelmi háborúba torkollnának.

Németországi blackout: ideiglenesen elhalasztva

A német kancellár elrendelte a maradék három atomerőmű áprilisig tartó további üzemeltetését, ám korántsem a didergő polgárok érdekeit akarta védelmezni. Krisztina Koenen jelenti.

Macron volt az első, aki nyilvánosságra hozta ezt az éles figyelmeztetést.

„Szükségünk van egy Vegyen Európai törvényre, mint az amerikaiaknak, [a támogatásokat] az európai gyártóinknak kell fenntartanunk” – mondta a francia elnök szerda este a France 2 televíziós csatornának adott interjúban, konkrétan az elektromos autók állami támogatására utalva.

Macron hasonló aggodalmakat említett a Kínából érkező, államilag támogatott versennyel kapcsolatban is: „Van Kína, amely védi az iparát, az USA, amely védi az iparát, és Európa, amely nyitott ház” – mondta Macron, hozzátéve: „[Scholz és én] valóban közeledünk egymáshoz, hogy előrelépjünk a témában, nagyon jó beszélgetést folytattunk”.

Döntő fontosságú, hogy Berlin – amely hagyományosan vonakodóbb, ha kereskedelmi vitákban az Egyesült Államokkal való konfrontációról van szó – valóban támogatja a francia törekvéseket. A kancellár gondolkodását ismerő személyek szerint Scholz egyetért azzal, hogy az EU-nak az amerikai rendszerhez hasonló ellenintézkedéseket kell bevezetnie, ha Washington nem hajlandó foglalkozni a Berlin és Párizs által megfogalmazott kulcsfontosságú aggályokkal.

A hónap elején Scholz nyilvánosan azt mondta, hogy Európának „nagyon alaposan” meg kell majd vitatnia az inflációcsökkentő törvényt az Egyesült Államokkal.

Németország ipari magjára mért csapásként a BASF vegyipari óriás szerdán bejelentette, hogy tervezi németországi üzleti tevékenységeinek és munkahelyeinek csökkentését, Martin Brudermüller cégvezető a megemelkedett gázárakra – amelyekről azt kifogásolta, hogy hatszor magasabbak, mint az Egyesült Államokban -, valamint a növekvő uniós szabályozásra hivatkozott.

Mielőtt azonban elővennék a nagyágyúkat, Scholz és Macron meg akarnak próbálni egy tárgyalásos megoldást elérni Washingtonnal.

Brüsszelben a Bizottság is aggodalommal szemléli Macron „Buy European Act” (Vásárolj Európát) elnevezésű megfogalmazását, amely olyan protekcionista tendenciákat idéz, amelyek ellen az uniós intézmény már régóta igyekszik küzdeni.

Német politikus: Kapjon zöld utat az Északi Áramlat 2, amint véget ér a háború

Szászország miniszterelnöke kompromisszumos megoldást sürget a kialakult helyzetre.