Az EU halálra ítélte a benzin- és dízelautókat

Az Európai Unió jogalkotói csütörtökön késő este megállapodtak, hogy az új személygépkocsik és kisteherautók 2035-től zéró károsanyag-kibocsátásúak lehetnek csak, és ez elindítja Európát a nagyrészt elektromos autók jövője felé vezető úton.

A Jan Huitema holland centrista törvényhozó által képviselt Európai Parlament és a soros elnökséget betöltő Csehország által képviselt Európai Unió Tanácsa brüsszeli idő szerint nem sokkal 21 óra előtt kötött megállapodást – írja az Euractiv.

Bár eredetileg az egyik legvitatottabbnak tartották az EU Zöld Megállapodásra vonatkozó jogalkotási javaslatai közül, a CO2-szabványokkal kapcsolatos ügy gyorsan haladt előre

és az úgynevezett „Fit for 55” ügyek közül az első lett, amelyről a tagállamok és a Parlament megállapodott.

A jogszabály előírja, hogy 2035-ig az EU-ban értékesített összes új személygépkocsinak és kisteherautónak zéró kibocsátásúnak kell lennie, ami gyakorlatilag megtiltja a belsőégésű motoros technológiával működő új benzin- és dízelautók értékesítését.

A jogalkotók megállapodtak abban is, hogy 2030-ra a személygépkocsik esetében a 2021-es szinthez képest 55%-kal, a kisteherautók esetében pedig 50%-kal kell csökkenteni a CO2-kibocsátást.

Frans Timmermans, az EU éghajlat-politikai vezetője, aki részt vett az esti tárgyaláson, úgy nyilatkozott, hogy a megállapodás erős jelzést küld az ipar és a fogyasztók számára.

„Európa felkarolja a nulla kibocsátású mobilitásra való átállást. Az európai autógyártók már most bizonyítják, hogy készen állnak arra, hogy lépést tartsanak, és egyre több és egyre megfizethetőbb elektromos autó jelenik meg a piacon” – mondta egy nyilatkozatában.

Fotó: Michal Matlon/Unsplash

Világgazdasági Fórum: Jobb lenne, ha az embereknek nem lenne saját autójuk

A Világgazdasági Fórum (WEF) a júliusban közzétett egy dokumentumot, amelyben a „pazarló” magánautó-tulajdonlás megszüntetésére szólít fel.