Antiszemitizmus-menedzsert alkalmaz a Lufthansa

A német Lufthansa légitársaság felsővezetői pozíciót hoz létre az antiszemitizmus és a diszkrimináció elleni küzdelem érdekében, miután májusban több mint száz láthatóan zsidó utast kizártak egy járatról.

A német légitársaság azt is megerősítette, hogy átveszi az antiszemitizmus nemzetközi holokauszt-emlékszövetség (IHRA) definícióját, amelyet a német kormány 2017-ben hagyott jóvá.

A májusi incidens kapcsán a légitársaság által megrendelt független vizsgálat megállapította, hogy nem volt bizonyíték intézményes antiszemitizmusra, még azután sem, hogy a Lufthansa egyik alkalmazottját filmre vették, amint azt mondja: „[a] zsidó emberek voltak a rendetlenség, akik a problémákat okozták”.

The Jewish Chronicle on Twitter: „‘Jewish people were the mess, they made the problemss’An angry passenger confronts @lufthansa staff member after Jewish passengers were banned from a flight on the airline after a dispute over facemasks. pic.twitter.com/XARkJyRqWZ / Twitter”

‘Jewish people were the mess, they made the problemss’An angry passenger confronts @lufthansa staff member after Jewish passengers were banned from a flight on the airline after a dispute over facemasks. pic.twitter.com/XARkJyRqWZ

Május 4-én több mint száz, láthatóan zsidó származású embert tiltottak le egy járatról a légitársaság munkatársai és fegyveres rendőrök, miután egy korábbi, New Yorkból Frankfurtba tartó járaton néhány zsidó utas megtagadta az arcmaszk viselését.

A csoport egy chászid rabbi emlékére szervezett éves zarándoklatra tartott Budapestre, és az utasok azt állították, hogy a Lufthansa frankfurti repülőtéren dolgozó munkatársai intézkedtek, hogy minden láthatóan zsidónak tűnő utast kizárjanak a csatlakozó járatra való felszállásból.

A Lufthansa ok nélkül büntette meg a Magyarországra tartó haszidokat

Időközben egy megdöbbentő videó került elő, amelyen a német légitársaság alkalmazottja beismeri, hogy tudatosan a zsidókat célozták meg.

A Jewish Telegraphic Agency (JTA) birtokába jutott, a nagyobb amerikai zsidó szervezetek elnökeinek konferenciájához intézett július 22-i levelében Jens Ritter, a Lufthansa vezérigazgatója azt mondta, hogy a légitársaság belső munkacsoportja, amely az incidenst vizsgálta, elismerte, hogy a személyzet néhány tagja „érzéketlen és szakszerűtlen” volt, de a jelentés megállapította: „Az alapos vizsgálat nem tárt fel antiszemita érzelmeket, előítéleteket vagy előre megfontolt magatartást a Lufthansa képviselői részéről”.

Ritter a továbbiakban „a pontatlan kommunikáció, a félreértelmezések és a nem szándékos tévedések szerencsétlen láncolatát” okolta, és megjegyezte, hogy „több ortodox zsidó utas”, akik nem tartották be a maszkviselésre vonatkozó előírásokat, „feszült helyzetet teremtett”, és „több bejelentést” váltott ki a kapitányból.

Az incidens és a jelentés hatására Ritter ígéretet tett arra, hogy új felsővezetői pozíciót hoz létre „a diszkrimináció és az antiszemitizmus megelőzésére”, új képzési elemet hoz létre a személyzet antiszemitizmus témakörében, és elfogadja az IHRA definícióját.

Ritter azt írta: „A Lufthansa mélységesen sajnálja a beszállás megtagadását és az utasainkra gyakorolt hatását”.

A Lufthansa a májusi incidenst követő közleményében azt írta, hogy „sajnálja a körülményeket, amelyek miatt az érintett utasokat kizárták a járatról”, és elnézést kért „nemcsak a kellemetlenségekért, hanem az okozott sérelemért és a személyes hatásért is”.

A Lufthansa vezére bocsánatot kér a haszidoktól

„Ha egy Lufthansa-egyenruhás alkalmazott helytelenül cselekszik, az antiszemitizmussal kapcsolatos aggodalmak jogosak. Egy német vállalattól több érzékenységet lehetne elvárni.”