Az AIR nevű izraeli cég olyan startup, mely járművet fejleszt egyéni felhasználók számára. A cég repülőgépének prototípusa a múlt hónapban sikeresen teljesítette az első hatósági tesztet, így megnyílt a lehetőség a további tesztelés előtt.
Az izraeli Párdesz Hánná településen működő AIR startup tavaly októberben kezdte meg az előrendelések felvételét AIR ONE repülőgépére, mely egy teljesen elektromos, kétüléses gép.
A repülőgép a vállalat szerint 177 km hatótávolságot kínál egyetlen feltöltéssel, óránként akár 250 km/h-s sebességgel, egyórás repülési idővel. Összecsukható szárnyakkal rendelkezik a könnyű parkolás érdekében, és képes bármilyen sík felületről felszállni vagy leszállni.
Az AIR ONE már rendelkezik légialkalmassági bizonyítvánnyal, azaz repülési engedéllyel, és júniusban az izraeli polgári légiközlekedési hatóság felügyelete mellett egy sikeres tesztet hajtott végre, amelynek során a prototípus az észak-izraeli Megiddo kibuc felett emelkedett a levegőbe.
Rani Plaut, az AIR társalapítója és vezérigazgatója a The Times of Israel című izraeli lapnak elmondta, hogy ez volt a repülőgép első tényleges repülése a légialkalmassági tanúsítást követően:
„Ez a teszt az első alkalom, hogy az AIR teljes méretű, teljes tömegű repülőgépét repülés közben teszteltük”, ez
„egy hosszú út kezdetét jelzi, amelynek folytatása az igazi pilótával való tesztelés, később a tömeggyártás”.
„Igazán lenyűgöző volt látni, ahogy az AIR ONE először felemelkedett a földről. Közel öt dolgoztunk ezen és alig várjuk, hogy a nagyközönség számára is megnyíljon az ilyen típusú közlekedés lehetősége” – mondta Plaut a vállalat múlt heti hivatalos közleményében.
„Ez a jelentős mérföldkő biztosítja az AIR piacvezető helyét a légi személyszállítás területén, és elérhetővé teszi majd a mindennapos repülés lehetőségét.”
Az izraeli szabályozó hatóságok mellett az AIR az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatóságával is együttműködik annak a minősítésnek megszerzése érdekében, amely a polgári kereskedelmi célú üzemeltetés biztonsági és környezetvédelmi előírásait határozza meg.
„Jelenleg körülbelül 1,5 milliárd autó van a világon, és évente körülbelül 80 millió autót gyártanak. Ha 10 000 autót sikerül a levegőbe juttatnunk, máris sokat tettünk a közlekedés fejlesztéséért”
– mondta.
A vezető elmondása szerint az AIR nem tervezi, hogy jelentős autó- vagy repülőgépgyártóvá válik, de Plaut szerint a kezdeti elképzelés az, hogy évente körülbelül 10 000 AIR ONE-t értékesítsenek.