A légkondicionálás az egyik leginkább energiaigényes rendszer az autóban. Munkája különösen „fájdalmas” hatással van az elektromos átvitelre.
Izraeli tudósok olyan speciális filmbevonatot hoztak létre, amely „fekete lyukként” működik, és a napot ahelyett, hogy felmelegítené, inkább lehűti az autó karosszériáját.
A SolCold start-up csapat által javasolt új technológia középpontjában az anti-Stokes-eltolódás jelensége áll, amelynek során a kibocsátott foton több energiával rendelkezik, mint az elnyelt foton. Más szóval, a fotonok reakcióba lépnek a felülettel, és több energiával „pattannak vissza”, mint amennyit a becsapódás során felhasználtak. Így a különleges felületről visszaverődő napfény nem melegíti, hanem éppen ellenkezőleg – lehűti azt.
Az új bevonat létrehozásának fő nehézsége az volt, hogy valós körülmények között átvigyék az anti-Stokes-eltolódási hatást, amelyet általában az űrben vagy a laboratóriumban figyelnek meg. A SolCold szakértőinek azonban sikerült egy közönséges régi Volkswagen Polo ferdehátú tetőlemezt és műszerfalat készíteniük.
A videón látható kísérlet azt mutatja be, hogyan viselkedik három egyforma fehér autó egy forró, napsütéses napon. Az egyiket SolCold-fóliával fedjük le és a napon hagyjuk, a másikat a közelben hagyjuk fedő nélkül, a harmadikat pedig fólia nélkül, de árnyékban. Ennek eredményeként az első autó belseje csak 37 Celsius-fokig, a második 55 fokig, a harmadik pedig 40 fokig melegszik fel.
A SolCold azt állítja, hogy az autó belsejének méretétől függően a belső hőmérséklet 20-70%-kal csökkenhet. Egyelőre prototípus fázisban van, de a tervek szerint nemcsak autók, hanem épületek vagy egész városok hűtésére is használható lesz.