Mint arról a Neokohn olvasói is értesülhettek, Walter Homolka, a Potsdami Egyetetm Zsidó Fakultásának vezetője, és a budapesti Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem (ORZSE) díszdoktora lemondott németországi egyetemi tisztségeiről, miután a nyíltan homoszexuális házasságban élő reform rabbit és férjét szexuális visszaéléssel és zaklatással vádolják.
Lapunk az ügy kirobbanása után megkereste az ORZSE vezetését, hogy megtudakolja, amennyiben bebizonyosodnak a Homolka elleni vádak, megszűnteti-e az intézményeik közti együttműködést és visszavonja-e a reform rabbi díszdoktori címét.
Vajda Károly, az ORZSE rektora lapunk kérdésére kitérő választ adott. Mint fogalmazott, az általa vezetett intézmény
„a vizsgálat lezártáig az adott ügyben nem kíván állást foglalni”. Ezt Vajda azzal indokolta, hogy nem szeretnének „prejudikálni” és „a vizsgálat lezártáig „mindenkit megillet az ártatlanság vélelme”.
A válasz pusztán azért furcsa, mert lapunk azt tudakolta, hogy akkor mit lép az ORZSE, ha „bebizonyosodnak a Homolka elleni vádak”.
A Neokohn azt is szerette volna megtudni, hogy „miért esett éppen a Potsdami Egyetem Zsidó Teológiai Fakultására esett választásuk, amikor európai partnert kerestek, dacára, hogy ezen intézmény nemzetközileg alig ismert?”.
Az ORZSE rektora válaszában kifejtette, hogy választásuk azért esett „a Potsdami Egyetem Zsidó Teológiai Fakultására, mely újonnan alapított, állami egyetemen működő, kiváló minőségbiztosítással rendelkező, európai felsőoktatási kutató és képzőintézmény”, mert az „a közös európai felsőoktatási térségben rajtunk [az ORZSE-n] kívül az egyetlen ilyen, tehát akkreditált zsidó hittudományi intézmény”.
A Homolka-ügy kirobbanása nem csak azért jöhetett rosszkor a Mazsihisz fenntartásában álló intézménynek, mert együttműködésüket a Homolka által alapított potsdami intézménnyel alig néhány hónapja, ünnepélyes keretek között erősítették meg, de azért is, mert a neológ rabbikaron belül az elmúlt hetekben éles vita alakult ki az irányzat jövőjét illetően, hogy tudniillik jobban kellene-e illeszkedniük a, például Homolka által is követett reform judaizmus szokásaihoz, vagy a hagyományosabb zsidóság törvényeit kellene továbbra is követniük.