Egyre több izraeli farmer tölti be azt a bibliai parancsolatot, hogy hét évente pihenteti a földjét a munkától.
Doron Toweg tanyája csendes, békés és nyugodt. Toweg és felesége, Ilana által tartott két juh, Gila és Simcha időnkénti bégetésétől eltekintve a farm tökéletesen csendes. Messze van ez attól a nyüzsgéstől, amely a Ros Hásáná ünnepek előtt a múlt években naponta kibontakozott itt, amikor a thaiföldi farmerek fecsegése az üresen álló traktorok dübörgésével versenyzett – olyanokéval, amilyeneket Toweg a Strauss, Izrael egyik legnagyobb élelmiszerforgalmazójának tévéreklámjaiban vezetett, amikor még ő volt a cég kizárólagos padlizsánbeszállítója – írja a JTA.
Ennek 2014-ben lett vége, amikor Toweg szándékosan megsemmisítette a teljes padlizsántermését. Mérget fecskendezett az öntözővezetékeikbe, hogy drámai módon eleget tegyen egy bibliai parancsolatnak, amely szerint a zsidóknak hétévente parlagon kell hagyniuk a földjeiket.
„Strauss azt hitte, hogy a fejemre estem” – mondta Toweg a forgalmazó cégről, miután bejelentette, hogy szigorúan be akarja tartani a smitá nevű parancsolattal kapcsolatos szabályokat.
A cég megszakította vele a kapcsolatot. Más ügyfelei, vállalkozói és hitelezői is messze nem voltak elégedettek.
A hirtelen spirituális fordulat azonban a közép-izraeli, harmadik generációs gazdálkodó Toweg-et az Izraelben és azon kívül élő ortodox zsidók egyre növekvő mozgalmának gurujává tette, akik azt akarják, hogy több gazdálkodó kerülje el azt a kiskaput, amely lehetővé teszi a zsidók számára, hogy a smitá éveiben is folytassák a földjük megművelését – és nyereséget termeljenek a termésből.
A szeptemberi Ros Hásánával újabb smitá év kezdődött. Toweg becslése szerint az első két hétben 3000 ember kereste fel a farmot, hogy áldást kérjen tőle. Az első egy teljes haredi öltözékben lévő férfi volt, kezében egy összegyűrt papírdarabbal, amelyen Chaim Kanievsky rabbi utasítása állt, a haredi zsidók talán legnagyobb rabbinikus tekintélye, akinek múlt havi temetése az egyik legnagyobb volt Izrael történetébe.
A cetli arra utasította a férfit, hogy keressen áldást egy olyan gazdától, aki betartja a smitát, mert „nincs nála hűségesebb”.
A földműves feleségeként és férje hitének katalizátoraként Ilana Toweg akaratlanul is csodatevő lett, aki reményt adott rengeteg embernek, akik könyörögve érkeztek a küszöbére, hogy járjon közben az érdekükben, és kérje Istent, hogy áldja meg őket jó egészséggel, gyermekkel vagy házastárssal. Minden péntek este, miután meggyújtotta a sábát gyertyáit, Ilana több mint két és fél órát tölt azzal, hogy felolvassa a beérkezett kéréseket.
Ilana Toweg is részt vett Jamie Geller, az ortodoxia válasza Rachael Ray életmódgurura, által szervezett rendezvényen, amely február végén 4000 nőt vonzott Jeruzsálembe.
Egy alkalommal Geller azzal lepte meg Ilana Toweget, hogy felkérte a színpadra, hogy találkozzon két haszid nővel, akiknek 2014-ben áldást adott. A nők, akik meddőséggel küzdöttek, ugyanazon a napon fiúknak adtak életet, köztük egy ikerpárnak, kilenc és fél hónappal azután, hogy Toweg megáldotta őket.
„Remegtem, sírtam és rendkívül elérzékenyültem” – mondta Toweg a találkozásról. „De” – tette hozzá mosolyogva – „hatalmas felelősségérzetet jelent a tudat, hogy bárki, aki tőlem gyermeket kér, mostantól számíthat arra, hogy kilenc és fél hónap múlva szülni fog”.
Az eseményt a Keren Hashviis szervezte, amely a smíta mozgalom motorja. A csoport idén 66 millió dollárt költ arra, hogy támogassa azokat az izraeli gazdákat, akik nem termelnek. Hét évvel ezelőtt, a legutóbbi smíta évben a csoport költségvetése mindössze 27 millió dollár volt.
A smíta csak olyan földekre vonatkozik Izraelben, amelyek zsidók tulajdonában vannak. (Néhány Izraelen kívüli zsidó földműves annak ellenére vállalja a smitát, hogy azokra a földekre nem vonatkozik a parancsolat). A Keren Hashviis észak-amerikai vezérigazgatója, Shia Markowitz szerint a földek fele idén parlagon hever, szemben a hét évvel ezelőtti negyedével.
„A smitá micvája minden zsidónak jár, függetlenül attól, hogy hol él. De mivel [gyakorlati szinten] nem tudjuk mindannyian megtenni, Isten egy másik módot teremtett, hogy mindannyian együtt tegyük meg” – mondta. „Ez a végső egyesítő eszköz.”
Doron Toweg számára nem volt könnyű döntés a smitá szigorúságának betartása mellett. Bár ő maga nem ortodox, már eddig is sok, a mezőgazdasággal kapcsolatos parancsolatot követett, mint például a tized és az orla, vagy hogy három évet várjon, mielőtt felhasználja az újonnan ültetett fa gyümölcsét.
De amikor a smitára került sor, mindig is a rabbinikus kiskapura – héberül heter mechira néven ismert – támaszkodott, amely lehetővé teszi a gazdaságok jelképes eladását nem zsidóknak a szombati év idejére. Ez a kiskapu hasonló ahhoz, amely lehetővé teszi a zsidók számára, hogy peszách idején eladják a chametzüket, vagyis a peszáchra nem kóser ételeket nem zsidóknak.
Izraelben nem mindenki ért egyet azzal, beleértve a vallási vezetést is, hogy a smitát szigorúan be kellene tartani, vagy akár előnyös lenne. A heter mechira hívei Izrael nemzeti vallási tömbjén belül – amit az amerikaiak modern ortodoxnak neveznének – a 125 éves kiskaput nem csak törvényesnek, hanem optimálisnak tartják. Szerintük Izrael mezőgazdasági fizetőképességének megőrzése – valamint az egyes termelők megélhetése – kiemelkedően fontos, és a külföldön termesztett vagy nem zsidók által termesztett termékekre való támaszkodás ellentétes a vallásos cionizmus számos központi tételével.
„Bár a gazdáknak nehéz lehet, ma még mindig lehetséges a smitát megfelelően betartani, mert nincs meg az éhhalál veszélye, mint régen” – mondta Ilana Toweg.
A talaj pihentetésének mezőgazdasági előnyei mellett Toweg a smitá környezeti hatását is megjegyzi. k. De amellett, hogy hatalmas mennyiségű vizet és energiát takarítanak meg, a pénzügyi megszorítások is a fogyasztás csökkentésére kényszerítették Towegéket.
„Az, hogy szorosabbra kell húzni a nadrágszíjat, arra késztet, hogy mindent átgondoljunk, amit megveszünk, mielőtt megvesszük” – mondta.
Mindazonáltal Toweg elmondta, hogy a spirituális és érzelmi növekedés volt az, ami őt és a férjét ebben a smitá-ciklusban is játékban tartotta.
„Arról szól, hogy arányokat kapjunk, és emlékezzünk arra, hogy mi a fontos az életben” – mondta. „Abbahagyod a futást, és hirtelen van időd a spirituális dolgokra koncentrálni és időt tölteni a családoddal”.
Ezt a cikket szerkesztőségünk az ünnep beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.