Egyre több orosz olajexportot „ismeretlen célállomás”-al jelölnek, mivel az iparág keresi a módját, hogy továbbra is üzleteljen Moszkvával – írja a Business Insider.
Áprilisban eddig több mint 11,1 millió hordó került ismeretlen célállomású rakományra, míg az inváziót megelőzően szinte nulla – írja a Wall Street Journal a TankerTrackers.com adataira hivatkozva.
Elemzők a Journalnak elmondták, hogy ez a gyakorlat azt jelzi, hogy az orosz olajat a tengeren nagyobb hajókra rakodják, és összekeverik az adott tanker nyersolajával, elfedve az export eredetét.
Új olajfajták kerültek a piacra „lett keverék” és „türkmenisztáni keverék” néven, amelyek jelentős mennyiségű orosz olajat tartalmaznak – mondták a kereskedők a Journalnak.
Bár az Európai Unió tárgyalja az orosz olajjal szembeni teljes embargót, egyelőre nincsenek közvetlen szankciók. Az EU-tagállamokba irányuló export pedig a márciusi visszaesés után ebben a hónapban ismét emelkedett.
Néhány olajvállalat azonban amúgy is „önszankciókat” vezetett be, hogy elkerülje az Oroszországgal való üzletkötés látszatának reputációs kockázatát. A hónap elején Volodimir Zelenszkij ukrán elnök tanácsadója azt mondta a Financial Timesnak, hogy a moszkvai olajat kezelő kereskedők „segítenek Oroszországnak abban, hogy megkapja ezt a véres pénzt”.
Eközben áprilisban nőtt az Ázsiába és a Földközi-tengerre irányuló orosz export – jelentette a Bloomberg -, bár Oroszországnak sokkal nagyobb távolságokra kellett küldenie tankereit, hogy eljusson a vevőkhöz. Az árérzékeny kínai és indiai vásárlók lecsaptak az akciós orosz olajra.
Az Egyesült Államok a maga részéről minden idők legmagasabb heti olajtermék-exportját könyvelhette el, mivel segíti az orosz olajkínálat pótlását. Az április 15-én véget ért héten az amerikai olaj- és kőolajexport napi 10,6 millió hordós rekordot ért el. Ugyanezen a héten az orosz olajexport 25%-kal csökkent az előző héthez képest.
Ezt a cikket szerkesztőségünk az ünnep beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.
Fotó: Unsplash