Az idei pészahot Törökország, Egyiptom és Irán zsidó közösségeiben, valamint a Közel-Kelet számos más országában is megünneplik.
Pészahkor a zsidó közösségek világszerte egy olyan történelmi eseményt ünnepelnek, amely több mint 2000 évvel ezelőtt történt a zsidó nép számára Egyiptomban – egy olyan országban, ahol ma is élnek zsidók. Ez emlékeztet a régió gazdag zsidó történelmére és a zsidó közösségek ígéretes jövőjére szerte a Közel-Keleten – írja Mendy Chitrik rabbi, aki Törökországban vezet egy közösséget.
A civilizáció bölcsője a zsidó nép bölcsője is volt. Ősapánk, Ábrahám a mai Irak területén született. Népünk az egyiptomi fáraó alatti rabszolgaság olvasztótégelyében vált nemzetté. A Purim, amelyet nemrég ünnepeltünk, a Perzsa Birodalom Súsánban, a mai Iránban történt megmenekülésünket jelzi, a Hanuka pedig a szír-görögök alóli felszabadulásunkat ünnepli, akik a mai Szíria és Törökország területén uralkodtak.
És a kötelékek továbbra is erősek még az azóta a világ más részeire költözött zsidó közösségek számára is. Néhány héttel ezelőtt találkoztam Mor Grigorios Melki Urekkel, a törökországi Adiyamanból. Arámi nyelven beszélgettünk – ezen a nyelven nőttünk fel mindketten. Bár ma már nincs túl sok anyanyelvi beszélője, az arámi nyelv ismerős mind a szír papok, mind a fiatal zsidó rabbinikus hallgatók számára, akik évezredek óta ezen a nyelven tanulják a Talmudot.
Birodalmak és uralkodók jöttek és mentek, de egy állandó maradt – a zsidó közösségek szerte a Közel-Keleten. Ezek a zsidó közösségek gyarapodtak és hanyatlottak, de mindig is itt voltak.
Ezt bizonyítja az Iszlám Államok Rabbi Szövetsége is. Sok ezer zsidót képviselünk több tucatnyi városban a Közel-Keleten és a nagyobb iszlám világban. Néhány közösségünk gyökerei egészen a bibliai időkig nyúlnak vissza; a pészahi, purimi és hanukai királyokig. És ma is virágoznak.
Az idei pészahot Törökország, Egyiptom és Irán zsidó közösségeiben, valamint a Közel-Kelet számos más országában is megünneplik. A páska hágádát most fordította le arabra Elchanan Poupko rabbi. Miközben a zsidó élet messze túlterjedt közel-keleti gyökerein, nem távolodott el ezektől az ősi közösségektől.
És ma, amikor zsidó emberek ezrei veszítették el otthonukat és vagyonukat a második világháború óta leggyorsabban növekvő európai menekültválság közepette, zsidó közösségeink hálásak, hogy olyan helyzetben vannak, hogy befogadhatják a rászorulókat, hogy csatlakozzanak hozzánk. Hazám, Törökország – amely már most is több menekültet fogad, mint bármely más ország a világon – mintegy 60 000 ukrán menekültet fogadott be, és a zsidó közösség is nagy erőkkel vett részt ebben az erőfeszítésben, segítve a rászorulók élelmezését és befogadását.
A pészah igazi szellemében azt fogjuk mondani, hogy „minden rászoruló csatlakozzon széderünkhöz” – ahogy a pészahi liturgia hirdeti -, és menekültek ezrei élvezhetik majd az inspiráló és tartalmas pészáhot Törökországban, a felfordulás ellenére, amely elől menekültek. Ahogy közösségünk már számtalanszor megtette ezt évezredes történelme során, ismét befogadjuk a zsidó menekülteket.
Természetesen a meleg fogadtatást nem korlátozzuk a menekültekre – vagy a zsidó emberekre. Idén a Niszán hónap egybeesik a muszlimok ramadán hónapjával, és miközben mi leülünk a széderhez, sok szomszédunk is leül majd az Iftár étkezéshez – a saját hagyományaikkal, hogy osztozkodnak és másokat is szívesen látnak, hogy csatlakozzanak hozzájuk. És mint minden évben, az Iszlám Államok Rabbik Szövetségében képviselt közösségek hatalmas humanitárius erőfeszítéseket tesznek élelmiszercsomagokkal a rászoruló muszlim szomszédainknak.
Egy olyan világban, ahol nagyon kevés dolog állandó, a zsidó élet a Közel-Keleten évezredek óta az – a peszáchi történettől kezdve egészen napjainkig – zárja a rabbi.
Ezt a cikket szerkesztőségünk a Sábát beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.