A Knesszet kedd este elfogadta azt a jogszabályt, amely lehetővé teszi a cégeknek, hogy az olyan közösségi, megosztott járművek, mint pl. a taxik, kísérleti jelleggel, utasokkal a járműben, biztonsági sofőr nélkül közlekedjenek az izraeli utakon.
A Közlekedési és Közlekedésbiztonsági Minisztérium által javasolt törvényjavaslat második és harmadik olvasatban is átment a plénumon, és megnyitja az utat a Mobileye, az Intel autonóm vezetéssel foglalkozó leányvállalata számára, hogy továbblépjen a „robottaxik” és fuvarmegosztó szolgáltatások idei bevezetésének terveivel Tel-Avivban.
Az orosz Yandex vállalat szintén önvezető autókat tesztel Izraelben 2018 vége óta, miközben olyan globális autógyártók, mint a Ford, a Toyota és a Hyundai önvezető rendszerrel ellátott modellekbe fektetnek be.
Az izraeli jogszabály lehetővé teszi a vállalatok és járműüzemeltetők számára, hogy speciális engedélyt szerezzenek a közlekedési minisztériumtól, és
autonóm autókkal végezzenek kísérleteket „többek között fizető utasok szállítása céljából”, és „ahol egy önálló vezetési rendszer helyettesíti a sofőrt”
– olvasható a közleményben.
A törvényjavaslat olyan kérdésekre kínál szabályozást, mint a biztosítás és a különböző engedélyek, és felügyeleti szerveket, valamint egy tanácsadó bizottságot hoz létre az érintett érdekelt felek képviselőiből.
„Izrael Állam élen jár az önvezető járművek technológiáinak fejlesztésében”
– olvasható a törvényjavaslat memorandumában.
„Ma már több olyan izraeli és külföldi vállalat is van, amely autonóm járművekkel történő közlekedéssel kapcsolatos kísérleteket folytat”.
A jeruzsálemi székhelyű Mobileye rendelkezik jelenleg a legnagyobb nemzetközi autonóm járműflottával, amelyek Münchenben, Detroitban, New Yorkban, Tokióban és legutóbbi időben már Párizsban is működnek. Az Intel vállalat 2018 óta Izraelben, 2020 óta pedig Münchenben teszteli az önvezető járműveket.
A Mobileye Tel Avivban, Münchenben és Párizsban kereskedelmi robotaxi szolgáltatásokra, valamint Európa-szerte a tömegközlekedés önvezető ingajárataira, az Egyesült Államokban pedig az autonóm autók első közúti bevezetéseként futárjárművekre specializálódik.
Izraelben a Mobileye robottaxi flottájának járművei narancssárga NIO SE8-as, elektromos hétüléses SUV-k, amelyeket a kínai elektromos járműveket (EV) gyártó NIO gyárt, amellyel a vállalat 2019-ben együttműködési megállapodást kötött. A járműveket a vállalat teljesen integrált önvezető rendszere hajtja, amelyet Mobileye Drive-nak neveznek, és amelyet kifejezetten a kereskedelmi, sofőr nélküli fuvarmegosztó szolgáltatásokhoz fejlesztettek ki.
A megállapodás értelmében a NIO gyártja a Mobileye Drive rendszert a Mobileye számára, és integrálja annak 4. szintű autonóm járműtechnológiáját a fogyasztói piacokra, valamint a vezető nélküli ride-hailing szolgáltatásokhoz szánt EV-családjaiba. A 4. szint magas fokú automatizáltságot biztosít, korlátozott területeken emberi beavatkozás nélkül (más néven geofencing), de az ember szükség esetén kézzel még mindig felülbírálhatja.
Az utasok a Moovit, az Intel által 2020-ban mintegy 900 millió dollárért megvásárolt izraeli intelligens közlekedési adatokkal foglalkozó izraeli vállalat, valamint a német központú Sixxt SE nemzetközi autókölcsönző és mobilitási szolgáltató óriás által kifejlesztett, a fuvarmegosztást, autókölcsönzést, autómegosztást és egyéb ajánlatokat ötvöző alkalmazáson keresztül férhetnek majd hozzá a szolgáltatáshoz.