A Rivian a legnagyobb autógyártó, amiről még sosem hallottál. A 12 éves startupot, amely elektromos kisteherautókat gyárt, a múlt héten vitték tőzsdére, a részvényenkénti 78 dolláros kezdeti várt árral – csakhogy a kereskedés részvényenként 137 dolláron indult: 37%-kal magasabb áron. Egy héttel később a Rivian részvényeinek árfolyama 159 dolláron nyitott, amivel a vállalat – legalábbis papíron – a világ harmadik legnagyobb autógyártójává vált – írja Mary Harrington az UnHerd oldalán.
A bökkenő: A Rivian még egyetlen dollár bevételt sem ért el. Az első szállítások csak néhány hónapja történtek a Rivian alkalmazottai számára.
De a prominens támogatók közé tartozik az Amazon, amely 2019-ben 700 millió dollárt fektetett a Rivianba, és a Ford is, amely 2019-ben további 500 millió dollárt fektetett be.
Vajon ez is csak egy újabb példa a befektetési mániára egy túlfújt vállalatnál, mint a „WeWork” megosztott irodai startup? Ezt a Softbank fő befektető egykor a „következő Alibaba”-ként üdvözölte, mielőtt a nepotizmusról, drogozásról és szexizmusról szóló pletykák közepette összeomlott.
Sokkal nagyobb mértékben, mint azt a „zöld” lobbi sokan be akarják ismerni, a fosszilis tüzelőanyagok voltak azok, amelyek a huszadik század egyenlőségen alapuló, tömeges polgári jólétének korát táplálták – írja Harrington.
Ezt a korszakot mindenekelőtt az autó szimbolizálta. 1928-ban a Republikánus Párt közzétette ennek a víziónak a talán leglényegesebb kifejezését, amely több házépítéssel, több termeléssel, jobb bérekkel, „minden fazékba egy csirke” és „minden kertben egy autó” dicsekedett.
Miközben a politikusok befejezték a COP26-ot, a leglelkesebbek és legzöldebbek közül sokan ragaszkodnak ahhoz a hitükhöz, hogy az éghajlatváltozás mérséklésére irányuló intézkedések összeegyeztethetők a tömeges mobilitás és a jólét demokratikus álmával.
A Rivian rendelésállománya mást sugall. Bár kezdetben azt ígérte, hogy az elektromos terepjárókra – a robusztus amerikai függetlenség 21. századra aktualizált, alapvető szimbólumára – összpontosít, mostanra megváltoztatta prioritásait. A kisteherautók gyártása helyett a Rivian mostantól az Amazon által leadott megrendelésre összpontosít, amely 100 000 kizárólag elektromos üzemű kézbesítő kisteherautóra szól.
A sorok között olvasva ez sokat elárul a zöld jövőnkről. És nem úgy néz ki, mint az 1928-as reklám – írja a szerző.
Jeff Bezos inkább előre tekintett, és egy olyan világot látott, ahol a magángépjárművek az átlagpolgár számára elérhetetlenek. (A csirkét minden fazékban el is felejthetjük: az ENSZ is azt mondja, hogy a bolygó megmentése érdekében kevesebb húst kell ennünk.)
És egy olyan világ, ahol a magángépkocsik drágák, olyan világ, ahol nem megyünk vásárolni – jelenti ki Harrington. Ehelyett mindannyian minimalizáljuk a szénlábnyomunkat azzal, hogy helyben maradunk, miközben az Amazon dolgozói egy Rivian elektromos furgonnal hozzák el nekünk a dolgainkat. Talán így néz ki az infrastruktúra a Kaliforniában már kialakult neo-feudális társadalmi rendben.
A szerző leírja, hogy hosszú távon nem lát élhető alternatívát a fosszilis tüzelőanyagok elhagyására. De szerinte az már látszik, hogy a szén-dioxid-mentesítés milyen drámai hatással lesz a hétköznapi életre.