A mesterséges intelligenciával működő szárazföldi járművek megjelenése fokozatosan átalakítja Izrael szárazföldi harci képességeit a városi környezetbe mélyen beágyazódott ellenfelekkel szemben, amelyeket nehéz időben észlelni és reagálni rájuk.
Októberben az izraeli védelmi minisztérium bejelentette, hogy az Israel Aerospace Industries leányvállalata, az Elta lett a Carmel jövőbeli harcjármű fővállalkozója egy kétéves kiválasztási folyamatot követően.
2019 augusztusában a védelmi minisztérium Észak-Izraelben tartott bemutatót a Carmel program három, az IAI-Elta, a Rafael és az Elbit által létrehozott, egymással versengő projektjéről.
Yoav Turgeman, az Elta vezérigazgatója elmondta, hogy a mesterséges intelligencia által irányított, autonóm képességekkel rendelkező szárazföldi járművek valószínűleg fokozatosan egyre nagyobb teret kapnak majd a szárazföldi missziókat, ahogyan azt a pilóta nélküli légi járművek (UAV) is tették az elmúlt évtizedekben a légierőnél.
A Carmel koncepciót a jelenlegi és jövőbeli páncélozott harcjárműveken fogják alkalmazni, és a személyzet tagjai zárt bunkerekben, autonóm és MI-vezérelt rendszereket működtetnek majd.
Turgeman elmondta, hogy az IAI-Elta fő megközelítése egy olyan „üvegkabinos” jármű létrehozása, amelyben a fedélzeti személyzet két fővel helyettesíti a hagyományos négyfős harckocsi személyzetet, köszönhetően annak, hogy a fedélzeti számítógépes „agy” számos kulcsfontosságú feladatot át tud venni. A fedélzeti személyzet képes lesz „átlátni” a vastag páncélzaton, így a veszélyes harci zónákban nem lesz szükség arra, hogy a fejüket kihúzzák a harckocsin kívülre.
A járművet irányító, fedélzeti számítógépes rendszer neve Athena. Számos érzékelőt használ az ellenség lokalizálására, tűzfegyvereinek elemzésére, majd ezeket az adatokat felhasználva befolyásolja az útvonalakat és a döntéshozatalt.
Mindezek az adatok azt is befolyásolják, hogy a rendszer milyen tűzerőt javasol aktiválni, és hogy előre kell-e hajtani, hogy fedezékbe vonuljanak.
Turgeman szerint az Athena minden jelentős döntési javaslatot egy emberi kezelő elé terjeszt jóváhagyásra.
Végső soron ez lehetővé teszi, hogy az emberi operátor a harci képpel foglalkozzon, és ne zavarják meg a technikai kérdések – tette hozzá. Ahelyett, hogy azon aggódna, hogy a harckocsija nekimegy-e egy falnak, hol van a térképen, vagy hogyan kell módosítani egy adott útvonalat, a kezelő a csata irányítására tud koncentrálni.
A Carmel modell radarokat, fejlett kamerákat és olyan rendszereket tartalmaz, amelyek képesek felismerni az ellenséges tűz forrását. Ezek az érzékelők folyamatosan adatokkal táplálják az Athenát.
Arra a kérdésre, hogy a Carmel technológiáit bevezetik-e az IDF rendszereibe, Turgeman azt mondta, hogy „nem zárja ki”.
„Ezek a képességek számos platformra kerülhetnek”
– mondta.
A védelmi minisztérium szerint a Carmel jövőbeli harcjármű program egyes elemeit az IDF Eitan kerekes páncélozott harcjárművére fogják integrálni.
Az izraeli védelmi minisztérium szerint „a Carmel koncepció világszinten úttörőnek számít, és számos nemzetközi iparág és hadsereg érdeklődését felkeltette”.
Ezt a cikket szerkesztőségünk a Sábát beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.