Mikor jön végre el a Messiás? — kérdezi egy vezető rabbi

A zsidóság a történelem során gyakran érezte és hitte, hogy közel van a Messiás megjelenése. 

„Pletykák terjengenek, hogy azok miatt a dolgok miatt, amik körülöttünk történnek a messiási kor küszöbén állunk, és a Messiás már úton van. Terjed a szó, hogy a civilizált világ, ahogy ismertük már szinte véget ért, és az új korszak elkerülhetetlen. A világ dillemmával áll szemben, a borzalmas gonoszság és a csodálatosan jó között lebeg. Egyrészt retteg egy kataklizmikus katasztrófától. S közben üdvözlünk olyan orvosi és egyéb csodákat, amik megmenthetik az emberi fajt” – kezdi írását a 85 esztendős Raymond Apple rabbi, aki korábban Ausztrália vezető rabbija volt, de ma már Jeruzsálemben él.

„Ez a dilemma nem új. A holokauszt éveiben a nyugati civilizáció majdnem megszűnt, és a zsidó nép szenvedése a katasztrófa jelét hordozta az emberiség számára, és mégis három évvel később Izrael megjelenése, a mi időnk csodájaként volt ünnepelve”

– írja a rabbi.

„A zsidó teológia gyakran gondolkozott azon, hogy vajon a Bibliában előre leírt utolsó napok mikor jönnek el”

– idézi fel a rabbi.

Apple leírja, hogy a Második Szentély korabeli apokaliptikus irodalomban és a Holt-tengeri tekercsekben az található, hogy a világ 7000 évig fog fönnállni, a Teremtés napjaihoz igazítva. A 90. Zsoltárban, amely Mózes zsoltára ez áll: Mert ezer esztendő annyi előtted, mint a tegnapi nap, a mely elmúlt, és mint egy őrjárási idő éjjel.

Más elméletek több 7000 éves ciklusban gondolkodtak. Azonban egyik teória sem bizonyítja, hogy mikor jön el a messiási kor.

„A Messiás-doktrina, amelynek klasszikus formát Maimonidész adott, nem ugyanazt tartalmazza, mint a történelem-vége koncepció. Maimonidész azt mondja, hogy a Messiás nem hozza el a világvégét. A világ normális módon fog tovább folytatódni, de a spirituális és etikai minősége más lesz. A Messiás Dávid-házából való lesz, aki rendkívüli képességekkel rendelkezik és elhoz és igazgat egy Tórának odaszánt kort, amely során a zsidóság helyre lesz állítva, és nem fognak elnyomástól szenvedni. A Templom újjá lesz építve, és az emberiség egyesülni fog. Amint a Messiás kiléte meg lesz erősítve az egész világnak megújulást hoz, és népek Isten felé fordulnak hitben és egységben. (Ésaiás 12:2-4:  2 Ímé, az Isten az én szabadítóm! bízom és nem félek; mert erősségem és énekem az Úr, az Úr, és lőn nékem szabadítóm! 3 S örömmel merítetek vizet a szabadító kútfejéből, 4 És így szólotok ama napon: Adjatok hálát az Úrnak, magasztaljátok az Ő nevét, hirdessétek a népek közt nagyságos dolgait, mondjátok, hogy nagy az Ő neve.)

A rabbi szerint Isten, ha akarná bármikor elküldhetné a Messiást. Idézi Maimonidészt, aki azt írja, hogy nem számít mennyit késik, ő várni fogja. Aki tagadja a messiási-elvet az magát a Tórát tagja meg.

„Van egy Chábád dal : Most akarjuk a Messiást, a címben az akarjuk azt jelenti, hogy szükségünk van rá. Vannak, akik úgy hiszik a legutóbbi Lubavicsi Rebbe volt vagy ő a Messiás.Bár a Rebbe beszélt a messiási királyról, nem viselt diadalmas zászlót, és nem akarta uralni a világot”

-írja a rabbi.

A zsidóság már sokszor érezte azt a történelem során, hogy közel a Messiás eljövetele. Sokszor hitték úgy, hogy már nem lehet rosszabb.

„Sok messiási koncepció van, és sokan állították be magukat messiásoknak, de egyikük sem volt autentikus. Voltak akik szimplán elborult elméjűek voltak, mások intenzív hitű emberek voltak, megint másokat annyira megrázott a szenvedés, hogy nem akarták elhinni, hogy Isten visszatartja még a Messiást”

– fejti ki a rabbi.

A Rebbe abban hitt, hogy a Messiás ebben a generációban fog megjelenni. A Vilnai Gáon 5750-re tette az eljövetelét.

„S mi a helyzet most? Híhetjük, hogy a miénk a régóta áhított messiási óra? Tragikus módon nem úgy néz ki. Talán rosszul állnak a dolgok, (Isten mentsen) de nem eléggé rosszul, talán a jó dolgok sem kellően jók, talán az ember még mindig a két véglet között őrlődik, nem is teljesen bűnös, és nem is teljesen ártatlan” – zárja írását a rabbi.

Fotó: Unsplash/ Levi Meir Clancy

Ezt a cikket szerkesztőségünk a Sábát beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.

A keresztények és a zsidók is a Messiás eljövetelére várnak

Egy amerikai lelkész szerint az antiszemitizmus a keresztény helyettesítési teológiában gyökerezik, mely szerint az Egyház állt Izrael helyére az Istennel kötött szövetségben.