Melbourne és Sydney egyedülálló a diaszpóra közösségei között, mivel ők az egyetlenek a világon, akik kénytelenek a második zsidó újévet karanténban tölteni – nincs súl istentisztelet, nincs családi összejövetel, nincs közösségi taslich — írja az Australian Jewish News (AJN).
Az elmúlt napokban rabbik a világ minden tájáról felfigyeltek erre, és felszólítottak, hogy Jom Kippur idejére enyhítsék a vallási összejövetelekre vonatkozó karantén korlátozásokat.
Nem kisebb VIP-k, mint Oroszország és Izrael főrabbijai szólaltak fel, előbbi – Berel Lazar – „a melbourne-i emberek nyomorúságos helyzetét” panaszolta, utóbbi – Yitzchak Yosef – pedig Victoria állam miniszterelnökéhöz folyamodott, hogy „biztonságos és szabályozott módon” engedélyezze a szertartásokat.
Hogy miért nem lobbiztak hasonlóan Észak-nyugat Ausztrália miniszterelnökénél ezek a nemzetközi zsidó vezetők, és miért pont Melbourne lakosságát választották, és nem Sydney-ét, az a kérdés, amit leginkább nekik kellene feltenni. Talán nem ismerik annyira Ausztrália államainak és területeinek geopolitikai realitásait… vagy talán azért, mert melbourne-i rabbik sürgetik őket, hogy tollat ragadjanak.
Bármi is volt az indoklás, Victoria több tucat ortodox rabbija nem kevesebb, mint három különböző levelet írt alá a miniszterelnöknek, és számos egészségügyi szakember állt a kérések mögé, és ahogy az óra ketyegett a Jom Kippurig, volt némi remény arra, hogy a megfelelő eljárások és protokollok alkalmazásával a COVID-biztonságos szertartásokat meg lehet tartani.
Sajnos nem így történt. Így az AJN csatlakozik mindazokhoz a közösségi vezetőkhöz, akik jogosan ítélik el az illegális összejöveteleket, hangsúlyozzák az ilyen tiltott összejövetelek által a mi és a szélesebb közösség egészségére jelentett kockázatokat, és egyértelműen megerősítik azt a zsidó elvet, hogy „a lakóhely törvénye a törvény”.