Egy amerikai szerző szerint „az embereket csak a halott zsidók érdeklik”

Dara Horn szenvedélyes és gyakran vidám esszégyűjteménye reményt és tartást ad az élőknek – írja David Mikics a Tabletmag oldalán.

2019 végén antiszemita terroristák meggyilkoltak három embert egy Jersey City-i kóser piacon. A gyilkosok, akiknek nagy mennyiségű robbanóanyag-készlet is volt a furgonjukban (a rendőrség szerint öt futballpálya méretű terület elpusztítására elegendő), valószínűleg a piac közelében lévő zsidó iskolát akarták felrobbantani.

A média nagy része a Jersey City-i mészárlással az áldozatok hibáztatásának szemszögéből foglalkozott. Dara Horn új könyvében, Az emberek szeretik a halott zsidókat című könyvében megjegyzi, hogy

„A helyi hírcsatornák által a támadás után nyújtott helyzetelemzés kegyetlensége lélegzetelállító volt. Az Associated Press a Jersey City-i gyilkosságokról szóló portréjában – amelyet az NBC és más hírcsatornák is átvettek – arról számolt be, hogy „A gyilkosságok egy olyan környéken történtek, ahová nemrégiben haszid családok költöztek át, néhány helyi tisztviselő ellenkezésével szembe menve, akik panaszkodtak, hogy a közösség képviselői házról házra járnak, és brooklyni áron adnak házvásárlási szándékkal ajánlatokat”.”

David Mikics szerint Az emberek szeretik a halott zsidókat mindenekelőtt egy mélyen szórakoztató könyv. Horn szarkazmusa bátorító, emlékeztetve minket arra, hogy a zsidó emlékezetpolitika gyakran a féligazságok és nyílt hazugságok felháborító marketingjévé válik. Horn mesteri esszéíró. Még ha nem is értünk vele egyet, mint ahogy én is tettem néha, akkor is elcsodálkozunk azon, ahogy a célpontjait szeleteli, dühe pontos és kontrollált. Olyan ösztönönös, mint egy stand-up komikus, akinek valami halálosan komoly dolog jár a fejében.

Horn Az emberek szeretik a halott zsidókat egy, az amszterdami Anne Frank múzeumból származó történettel kezdi. Egy nap a múzeum egyik alkalmazottja kipát viselt a munkahelyén, és azt mondták neki, hogy takarja el baseballsapkával, mivel (egy szóvivő később elmagyarázta a sajtónak) az Anne Frank Ház a „semlegességre” törekedett. A múzeum végül négy hónapos tanácskozás után engedett – írja Horn – ami meglehetősen hosszú időnek tűnik az Anne Frank Ház számára, hogy elgondolkodjon azon, hogy jó ötlet-e egy zsidót rejtőzködésre kényszeríteni.

Horn dühös, hogy a holokauszt egyetemes emberi tragédiává vált. Az antiszemitizmust ma már nem a zsidók elleni, hanem az emberiség elleni bűncselekménynek tekintik, és ezzel a Soát is megfosztják a zsidó sajátosságtól.

„A halott zsidóknak a világ szépségéről és a megváltás csodáiról kellene tanítaniuk minket – különben mi értelme lett volna egyáltalán megölni őket?

– kérdezi Horn.

David Mikics szerint a könyvben sok gyöngyszem is van. Horn remek pszichológiai tanulmányt ad az olvasónak Varian Fryról, aki zsidó művészeket és írókat mentett meg a nácik elől. Ismerteti az online Diarna projektet, amely a Közel-Keleten elveszett zsidó közösségek nyomait kutatja és rekonstruálja. Megható portrét nyújt a Sztálin által meggyilkolt Benjamin Zuskind szovjet jiddis színészről.

Amikor Horn a zsidó irodalom átfogó elméletével próbálkozik, ő is ingoványos talajra érkezik. Horn azt sugallja, hogy a nem zsidó írók általában az epifániákra, a kegyelmi pillanatokra és a lezárt befejezésekre törekednek, míg a zsidó szerzők a töredékes, a rejtélyes és az összefüggéstelen dolgokat részesítik előnyben. Ez a hatalmas általánosítás egyszerűen nem állja meg a helyét – nem minden zsidó szerző Kafka, és az olyan nem zsidó modernisták, mint Joyce, Woolf és Beckett a hiányosra és a megszakítottra építtették a művészetüket.

Horn azzal fejezi be könyvét, hogy visszatér a zsidó jelenhez, amely teljesen átitatódik a múlt érzéseivel.

Ezt a cikket szerkesztőségünk az ünnep beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.

Zsidókat gyilkoltak Jersey Cityben

Súlyos tűzharc rázta meg kedd este New Yorkhoz közeli város zsidó közösségét. 

További cikkeinket is megtalálja Facebook-oldalunkon.