Izrael és Thaiföld már az ötvenes évek óta diplomáciai kapcsolatokat ápol, de valójában a zsidóság és az ország története jóval nagyobb múltra tekint vissza.
Egy 1965-ben megjelent cikkében Elizabeth Lyons művészettörténész hitelt érdemlően érvel amellett, hogy a Kr. u. nyolcadik század körül Khu Bua-ban, egy egykori nyugat-thaiföldi városi központban feltárt terrakotta figurák zsidó kereskedelmi utazókat ábrázolhatnak. A Khu Buában talált szobrok kiemelkedő orrú és kidülledt szemű férfiakat ábrázolnak, amelyek hasonlítanak a hagyományos kínai képmásokra,amiket szintén a zsidó kereskedőkről rajzoltak – írja a Forward.
Ezek a zsidó kereskedők, akik a forró éghajlatot ellenére díszes öltözékben jártak, igazi úttörők voltak.
A nyolcadik században a zsidók monopóliumot élveztek a keleti-nyugati kereskedelemben. Ennek oka az volt, hogy miután az iszlám nemzetek újonnan átvették az irányítást a keletre vezető útvonalak felett, a keresztény kereskedők már nem használhatták azokat. Ehelyett az arabul beszélő zsidóknak engedélyezték a hozzáférést, legalábbis a nyolcadik és kilencedik században.
A Khu Bua figurák testtartása arra utal, hogy a buddhista templomokban adományokat mutattak be. A középkori kereskedők és az utánuk következők bizonyára ugyanilyen tisztelettel viseltettek a helyi vallási hagyományok iránt.
Salvatore Besso, egy olasz zsidó külföldi tudósító 1911-ben egy távol-keleti körút részeként utazott az akkor Sziámnak nevezett országba, és éppen időben érkezett Vajiravudh (VI. Rama) király nyilvános koronázására, amelyre külföldi méltóságokat hívtak meg.
Besso élénk, intellektuálisan kíváncsi utazó volt, és 1912-ben bekövetkezett korai halála után a családjának írt leveleit „Siam and China” (1913) címmel könyv formájában adták ki, majd a következő évben angolra is lefordították. A fordítás célja az lehetett, hogy a szöveget olvashatóvá tegye sziámi királyi barátai számára, akik az Egyesült Királyság egyetemein tanultak, de olaszul nem tudtak olvasni.
Az Olaszországból keletre tartó hajón Besso megismerkedett a sziámi királyi család néhány tagjával, és az ott kötött barátságok később exkluzív fogadásokon való részvételt biztosítottak számára, amelyekről lelkesen mesélt.
Besso egy sziámi herceg meghívására megnézhette az előző király, V. Rama (Chulalongkorn király) hamvasztásáról készült történelmi filmet is, amelyet az év elején forgattak, és amely ma már elveszett vagy elfelejtődött egy archívumban.
Ahogy Jonathan Goldstein történész megjegyezte, Vajiravudh király, akinek koronázásán Besso díszvendégként vett részt nagy pompa közepette, 1914-ben írta a „Zsidók Keleten” című cikket, amely egyszerre jelent meg thai és angol nyelven.
A cikk a thaiföldi kínai lakossággal kapcsolatos aggodalmakkal foglalkozott, és nem túl hízelgő módon az európai zsidókhoz hasonlította őket, mint asszimilálhatatlan népességet, de ezek az utalások aligha vonatkoztak a Sziámban élő, átmeneti vagy csendesen szorgalmas zsidó lakosságra, amely ma körülbelül ezer embert tesz ki a mintegy hetvenmilliós nemzetben.
Izrael Thaiföld nemzetközi partnere 1954 óta, amikor a két ország között hivatalos kapcsolatokat létesítettek.
A thai-izraeli kapcsolatok nem merülnek ki a több tízezer, többnyire mezőgazdasági munkásként Izraelben dolgozó thaiföldiben, illetve a nem pandémiás években a Thaiföldre évente látogató mintegy 200 000 izraeli turistában.
1972-ben, az izraeli bangkoki nagykövetségi túszdráma idején volt példa a rendkívüli nyomás alatti együttműködésre. A Fekete Szeptember szervezet négy palesztin fegyveresének egy négyfős csoportja rajtaütött a bangkoki izraeli nagykövetségen, és túszul ejtette a követség személyzetének hat tagját. Az eltérítők 19 órás tárgyalás után beleegyeztek, hogy elhagyják a nagykövetséget, cserébe azért, hogy Egyiptomba repüljenek.
Két thaiföldi kormánytisztviselő és az egyiptomi thaiföldi nagykövet tárgyalt a túszok szabadon bocsátásáról, és a diplomáciai megközelítés békés megoldáshoz vezetett. A terroristák azt állították, hogy nem tudták, hogy a támadás idején az izraeli nagykövet és felesége, akiket szintén túszként célba vettek, Vajiralongkorn trónörökös, ma X. Rama király, Vajiralongkorn királyi herceg, Őfelsége Bhumibol Adulyadej (IX. Rama) király beiktatási ceremóniáján vett részt.
A Fekete Szeptember negatívan érintette a thaiföldi érzékenységet, mivel nem tisztelte ezt a jeles alkalmat.
Az 1980-as években Izrael öntözési és mezőgazdasági módszereket importált, amelyeket az észak-thaiföldi királyi projektekben használtak.
2004-ben Őfelsége Maha Chakri Sirindhorn hercegnő felavatott egy izraeli-thai agrotechnológiai kísérleti farmot, amely a nagy értékű növények öntözését célozza egy thaiföldi egyetemen. Miután 2011-ben áradások sújtották Thaiföldet, Izrael vízgazdálkodási szakértőket küldött, és a mezőgazdasági agytrösztök megosztásához egy sor kereskedelmi és orvosi együttműködési vállalkozás csatlakozott.
A 2018-as, nagy nyilvánosságot kapott Tham Luang barlangi mentőakció során egy észak-thaiföldi ifjúsági labdarúgócsapat megmentése során izraeli kommandósok és technológia eredményesen támogatta a thaiföldi haditengerészet SEAL-csapatait.
2011-ben a királyi család egy másik thaiföldi tagja, Chulabhorn hercegnő, aki a tudományok doktora, és kémiai előadásokat tart, a tudományos kutatás előmozdítása érdekében számos befolyásos izraeli látogatásának egyikét tette meg. Ebből az alkalomból a hercegnő azt mondta Shimon Peres izraeli elnöknek: „A szívemben félig izraelinek érzem magam. Úgy gondolkodom, mint egy izraeli. Az 1970-es években jártam itt először, és azóta folyamatosan keresem az alkalmat, hogy visszatérjek”.
Tájékoztatta Perest, hogy az elnöki vendégkönyv aláírásakor egy izraeli nevet, Tzila-t írt alá. A hercegnő 2011-es látogatásának célja a kétoldalú tudományos együttműködés megvitatása volt, beleértve a technológiai, agy- és rákkutatást.
Chulabhorn hercegnő olyannyira eltökélt volt abban, hogy országát képviselje ezeken a megbeszéléseken, hogy még akkor sem tántorodott el, amikor a jeruzsálemi Nemzetközi Kongresszusi Központ közelében, a Peresszel való találkozóra vezető úton egy közlekedési balesetben enyhén megsérült. Nem volt hajlandó a Hadassah Ein Kerem kórházban maradni további vizsgálatokra, felülbírálva az orvosi tanácsot részt vett a találkozón.
Az intellektuálisan képzett thaiföldi hercegnők kitartó munkája azonban – többek között – egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy Thaiföld és a zsidók együttműködése fokozódjon egy kölcsönösen termékenyebb és megértőbb jövő építése érdekében.