A Hezbollah több száz kilométeres alagúthálózatot épített ki a fegyverek és harcosok mozgatására

A Hezbollah több száz kilométeres interregionális alagúthálózatot épített ki, hogy összekapcsolja a három stratégiai fontosságú libanoni területét, így nagy erőket mozgathat nagy gyorsasággal a föld alatt – derül ki az Alma kutatóközpont által nemrég közzétett jelentésből – írja a The Algemeiner.

Az alagúthálózat összeköti Bejrút térségét, a Hezbollah központi főhadiszállását a Bekaa térséggel – a csoport logisztikai műveleti bázisával – és Dél-Libanonnal.

Az Alma központ, amely az Izrael északi határán lévő biztonsági kihívásokkal foglalkozik, arra figyelmeztetett, hogy az alagúthálózat „új stratégiai kihívást” jelent Izrael számára. Elemzésük szerint az alagúthálózat valószínűleg része a Hezbollah védelmi tervének egy esetleges libanoni izraeli invázióval szemben. Az IDF 2018 decemberében indította el az „Északi Pajzs hadműveletet” a Hezbollah terroralagútjainak megsemmisítésére, amelynek végén megállapították, hogy már nincsenek Libanonból Izraelbe vezető, határokon átnyúló alagutak.

Az „Alagutak földje” című jelentés szerint a Hezbollah a második libanoni háborút követően, 2006-ban kezdte el a projektet iráni és észak-koreai tanácsadók segítségével a hálózat kiépítését. Észak-Korea az 1950-es évek óta rendelkezik tapasztalattal a katonai célú alagutak építésében.

„A Hezbollah modellje megegyezik az észak-koreai modellel: alagutak, amelyekben több száz harcos teljesen felszerelve, lopakodva és gyorsan tud a föld alatt haladni”

– írta a jelentésben Tal Beeri őrnagy.

A Korea Mining Development Trading Corporation (KOMID) – egy földalatti infrastruktúrák fejlesztésére szakosodott észak-koreai állami vállalat – is részt vett a projektben. Az Alma kutatása szerint a KOMID 13 millió dolláros szerződést kötött a Hezbollahhal az alagutak kiásásához szükséges anyagok szállításáról és az észak-koreai technológia átadásáról.

Az alagutak tényleges építését a Hezbollah Dzsihád Építőipari Alapítványa végezte, a projektet pedig az Iráni Forradalmi Gárda felügyelte.

A régiók közötti alagút „projektje sokkal nagyobb, mint a Hamász „metró” [alagút] projektje a Gázai övezetben, amelyet az IDF a legutóbbi, 2021 májusában a Gázai övezetben végrehajtott művelet során leplezett le”

– jelentette ki Beeri.

A Hezbollah-alagutak a Hamász-alagutakhoz hasonlóan földalatti parancsnoki és irányítótermeket, fegyver- és utánpótlási raktárakat, klinikákat és kijelölt tárnákat rejtenek, amelyeket mindenféle rakéták (rakéták, felszíni-felszíni rakéták, páncéltörő rakéták és légvédelmi rakéták) kilövésére használnak.

Az alagutakat továbbá tüzérségi támadásokhoz és a harcosok egyik helyről a másikra történő mozgatására is használják, hogy védett és láthatatlan módon erősítsék meg a védelmi állásokat és hajtsák végre a támadásokat. Alma szerint motorkerékpárok, ATV-k (terepjárók) és más kis méretű járművek is használhatóak az alagutak egy részén. Nemrég az egyik Hezbollah által épített alagútról kiderült, hogy 28 mérföld hosszú.

Elemző: egyre valószínűbb, hogy a Hezbollah meg fogja támadni Izraelt

Sok izraelihez hasonlóan a Hezbollah is megértette, hogy Izrael nem fog lépni Libanonban Washington zöld lámpája nélkül, ami azonban soha nem fog felvillanni.