A zsidó érdekeltség a kritikai fajelmélet elleni harcban

A woke oktatási indoktrináció elleni visszaszorulást tévesen a szólásszabadság elleni politizált támadásnak bélyegzik. Miért állnak az amerikai zsidó csoportok a rossz oldalon ebben a csatában? – teszi fel a kérdést Jonathan S. Tobin a Jewish News Syndicate hasábjain.

Mi a legújabb rasszista fenyegetés az amerikai demokráciára? Egy sor liberális kiadvány szerint az az országos szintű törekvés, hogy megakadályozzák a kritikai fajelmélet tanainak ráerőltetését a közoktatásra. A The New York Times, az NBC és az Axios cikkei azt állítják, hogy a helyi iskolatanácsok azon alulról jövő erőfeszítései, amelyek célja, hogy megakadályozzák az Amerikát menthetetlenül rasszista nemzetként ábrázoló radikális eszmék által erősen befolyásolt tantervek elfogadását egyrészt rasszista szellemiségűek, másrészt nagyrészt jobboldali összeesküvés-elméleti szakemberek műve, akiket nemzeti konzervatív csoportok szerveznek és finanszíroznak.

Az olyan kiadványok, mint a Times, ahol a kritikai fajelmélet támogatása olyan írók állandó témája, mint Michelle Goldberg és Charles Blow, azt állítják, hogy ez a növekvő aktivista mozgalom a trumpizmus egy ártalmas formája, amelynek célja egy fontos eszme és az amerikai rasszizmusra rávilágítani igyekvő, igazságos pedagógusok démonizálása. A kritikai fajelmélet ellenzőit a könyvégetőkhöz, a cenzúra híveihez és a szabadgondolkodókat üldöző mccarthy-i boszorkányüldözőkhöz hasonlítják.

Ha ez nem lenne elég rossz, a kérdés lefedettsége úgy van beállítva, hogy a vitát az „astroturfing” eseteként írják le, amely kifejezés a „sötét pénzek” által finanszírozott, alulról szerveződő aktivizmus meghamisítására irányuló erőfeszítések leírására szolgál.

Ily módon a közvéleményt nemcsak arra mozgósítják, hogy támogassa a faji alapú oktatást, hanem arra is, hogy az ellene küzdőket rasszistáknak vagy a demokráciával szemben álló erők által manipulált bolondoknak tekintsék.

A vita ilyen módon történő felgöngyölítése azonban nem csak hamis, hanem a gaslighting esete is. Ami azt jelenti, hogy ahelyett, hogy üldözött ártatlan szabadgondolkodók lennének, a kritikai fajelmélet védelmezői maguk a cenzúra, a törlési kultúra hívei és a szabad vizsgálódás ellenzői.

Ráadásul ez egy olyan kérdés, amelyben a zsidó közösség érdekei nagyon is veszélyben vannak azok részéről, akik mind a zsidó népet, mind Izraelt a „fehér kiváltságokhoz” és a „színes bőrűek” elnyomására irányuló törekvésekhez kapcsolódónak akarják bélyegezni. De ahelyett, hogy a szervezett zsidó közösség és vezető csoportjai csatlakoznának azokhoz, akik a zsidó államot delegitimizáló kritikai fajelméletet és a hozzá kapcsolódó interszekcionális eszméket próbálják ellenzékbe vonni, a szervezett zsidó közösség és vezető csoportjai vagy nem vesznek részt a harcban, vagy – mint a Rágalmazásellenes Liga és a Jewish Council on Public Affairs esetében – a rossz oldalon állnak.

Amint azt az elmúlt egy évben láthattuk, mióta George Floyd halála erkölcsi pánikot keltett a faji kérdésekkel kapcsolatban, ennek az ideológiának a bajnokai nem arra törekszenek, hogy az amerikaiak kevésbé legyenek faj-tudatosak, és hajlandóak legyenek egymást egyénként kezelni és megítélni, nem pedig faji csoportok tagjaiként, ahogyan azt a hagyományos polgárjogi törekvések elérni kívánták. Céljuk éppen az ellenkezője. Ezeknek az oktatási és képzési programoknak, mint például a White Fragility szerzője, Robin D’Angelo által támogatott programoknak vagy a Bostoni Egyetem professzorának és nyíltan antiszemita Ibram X. Kendi munkájának a lényege az, hogy a faj az amerikai társadalom minden aspektusának szervező fogalmává váljon.

A Times „1619 Project” és szerzője, Nikole Hannah-Jones megtévesztő munkájához hasonlóan ezek az erőfeszítések nemcsak arra irányulnak, hogy pedagógiájának tárgyává tegyék a diákokat – mind az iskolában tanulókat, mind a kötelező vállalati vagy kormányzati tréningekre rángatott felnőtteket -, hanem arra is, hogy az Egyesült Államokat átnevelésre szoruló rasszista nemzetnek tekintsék. Ennek az elméletnek a szervező elve az, hogy minden embert a faji hovatartozása alapján kategorizálnak, és vagy áldozatoknak vagy a „fehér kiváltságok” haszonélvezőinek bélyegeznek, akiknek el kell ismerniük bűnrészességüket a múlt bűneiben és a jelen állítólagos igazságtalanságaiban. A jogosság helyett „egyenlőségre” törekszik, hogy igazolja azt a tarthatatlan és logikátlan elképzelést, hogy a rasszizmus felszámolásához faji megkülönböztetésre van szükség.

A Black Lives Matter mozgalomhoz kapcsolódó más radikális eszmékhez hasonlóan, amelyek a társadalom pereméről vándoroltak a főáramba, ezek a programok nem csak meghallgatást, hanem megkérdőjelezhetetlen engedelmességet követelnek. Akik megkérdőjelezik a programok előfeltevéseit, azokat automatikusan rasszistáknak tekintik, akiket a kínai kulturális forradalom „harci ülései” mintájára hiba elismerésére kell kényszeríteni és/vagy ki kell tisztítani.

Ezért olyan fontos, hogy ellenálljunk a rájuk kényszerítésüknek. Ha egyszer bevezetik őket, akkor totalitárius jellegűek, és azon dolgoznak, hogy ne csak a fajról folytatott beszélgetés jellegét változtassák meg, hanem azt is, hogy ki beszélhet róla.

Sajnálatos, hogy ez a kérdés gyorsan átpolitizálódott, de egy olyan országban, ahol a politika a társadalom minden szektorába beszivárgott, talán ez elkerülhetetlen volt. Tavaly nyár végére olyan kérdéssé vált, amelyben a republikánusok és a konzervatívok felsorakoztak Trump végrehajtási rendelete mögött, amely ellenezte, hogy a kormányhivatalokban kritikus faji képzést írjanak elő, a demokraták és a liberálisok pedig azonnal és tévesen feltételezték, hogy meg kell védeniük ezeket a programokat.

Ahogy az ország az elnökválasztás és annak utóhatásai miatt még inkább polarizálódott, az is nyilvánvalóvá vált, hogy a kritikai fajelmélet elterjedése az iskolai tantervekben nem valami marginális jelenség, hanem vita és megfelelő ellenőrzés nélkül történik az egész országban. A szülők látták, hogy a gyermekeiket alapvetően illiberális elképzeléseknek vetik alá a fajról és a szabadságról, és azt mondják nekik, hogy ha megkérdőjelezik ezeket, azzal azt kockáztatják, hogy tévesen fehér felsőbbrendűség híveinek bélyegzik őket. Miközben a beszélő fejek azt mondják nekik, hogy nem értik a kérdést, nem tévedhetnek, hogy mi a tét ebben a vitában.

A zsidóknak, akárcsak a többi amerikainak, érdekükben áll, hogy szembeszálljanak ezekkel a mérgező ideológiákkal – nem is beszélve az oktatási rendszerünkbe való betolakodásukról. A zsidó közösségnek különösen aggódnia kellene nemcsak az ilyen tantervek elterjedése miatt, hanem azon törekvés miatt is, hogy démonizálják azokat a polgárokat, akiknek van bátorságuk szembeszállni az intellektuális gengszterekkel.

Amint azt az elmúlt hetekben az Izrael és a Hamász közötti legújabb harcok nyomán láthattuk, közvetlen kapcsolat van az interszekcionális és kritikai fajelméleti eszmék elfogadása és az antiszemitizmus között. Azok a kongresszusban, a médiában és az akadémián, akik a fehér kiváltságok fogalmait hirdetik, és a faji hovatartozást tekintik a társadalom meghatározó elemének ugyanazok, mint akik azt állítják, hogy Izrael „apartheid állam”, és hogy a palesztin háború a bolygó egyetlen zsidó államának elpusztításáért a rasszista elnyomás elleni harc. E hazugságok és a zsidógyűlölet között rövid a távolság; nem meglepő, hogy a megfélemlítést és az erőszakos cselekményeket először az egyetemi kampuszokon, most pedig az utcákon követték őket.

Ez azt kellene, hogy jelentse, hogy azoknak, akiknek az antiszemitizmus elleni fellépés a feladata, a kritikai fajelméleti oktatás elleni erőfeszítések élére kellene állniuk. Sajnos nem csak, hogy nem ez a helyzet, de azok az ügynökségek, amelyek a leghangosabban beszélnek a kérdésről, a Black Lives Matter mozgalomhoz csatlakozó faji ideológusokkal szövetkeznek, nem pedig a szülőkkel, mind a zsidókkal (mint például Elana Yaron Fishbein, aki a No Left Turn in Education csoportot szervezte), mind a nem zsidókkal az ország iskolai körzeteiben. Az ADL ellenezte Trumpnak a faji képzés elleni végrehajtási rendeletét, és továbbra is segít démonizálni az ilyen törekvések ellenzőit. Ugyanez igaz a JCPA-ra, a zsidó közösségi kapcsolatokkal foglalkozó ügynökségek ernyőszervezetére is.

Ha valamit megtanultunk az elmúlt évben, akkor az az, hogy a kritikai fajelmélet egy mindenre alkalmas engedély a zsidógyűlöletre. Mivel a megosztottságot ebben a kérdésben nagyrészt a párthovatartozás jellemzi, az ADL, a JCPA és sok más liberális zsidó csoport felsorakozott mellette, és ami még fontosabb, azok ellen, akik ellenzik.

Ez őrültség. Elengedhetetlen, hogy a zsidók csatlakozzanak a mozgalomhoz, hogy megállítsák az amerikai oktatás olyan módon történő kiforgatását, amely aláássa a szabadság ügyét, valamint veszélyezteti Izraelt és a zsidó közösséget. Az, hogy azok, akiknek elvileg a zsidókat kellene védeniük, könnyebben elfogadják a fajelméletről szóló pártos konvencionális bölcsességet, egyszerre botrány és tragédia.

Jonathan S. Tobin: Az amerikai zsidóság egy válság közepén van (Videó)

Heti nagyinterjúnk vendége Jonathan S. Tobin, a Jewish News Syndicate főszerkesztője, akivel az izraeli és amerikai helyzetet elemezzük.