Számos Izrael-ellenes szervezet ostromolja az izraeli hírességek és influenszerek közösségi média fiókjait csúnya kommentekkel — írja a The Jerusalem Post.
Ez egy modern bombázás. A Falak Őre hadműveletre válaszul az izraeli hírességek és influenszerek Instagram-fiókjai és egyéb közösségi média felülete megtelt arab és palesztinbarát felhasználók Izrael bojkottjára felszólító üzeneteivel.
Emellett álhíreket terjesztenek az Izraelben zajló eseményekről és az IDF tevékenységéről.
Az Izraelben és külföldön élő hírességek közül többek között Gal Gadot, Bar Rafaeli, Esti Ginzburg, Noa Tishby, Lee Levi, Noga Erez és Idan Amedi is támadásoknak van kitéve. Számos Izrael-ellenes szervezet is ostromolja az izraeli hírességek és influenszerek közösségi média fiókjait csúnya kommentekkel.
„Ez a legszélsőségesebb helyzet, amit valaha is láttunk az Izrael-ellenes reakciók számát tekintve”
— állítja Aviv Lusky, a Digistage, egy izraeli művészek és hírességek számára digitális szolgáltatásokat nyújtó cég vezérigazgatója és alapítója.
„Sokat veszítünk ebben a háborúban, ha az imázsunkról van szó. A palesztinbarát oldalnak több millióval több hashtag támogatója van, mint nekünk. A másik oldal szuper-sikeres a tudatossági háborúban, amit vívnak, és a legsúlyosabb probléma az, hogy erre a célra világszerte hírességeket használnak fel”
— mondta.
Ön szerint ki áll a kampány mögött?
Az izraeli mainstream művészek mintegy 70%-át menedzselem, és látom, hogy rendkívül jól szervezett támadásokkal állunk szemben. Nehéz megmondani, hogy pontosan ki áll mögöttük, de általában egyetemi hallgatók irányítják őket szerte az arab világban, akik kiválasztják a célpontokat, majd harcba indulnak”.
Lusky szerint ezt a csatát egyszerre két fronton vívják.
„Az elsőben adathalász kísérleteket tesznek, hogy feltörjék az emberek Facebook- és Instagram-fiókjait úgy, hogy a célpontnak üzenetet küldenek arról, hogy probléma van a fiókjával.
„A második mód, ahogyan ezt a csatát vívják, a kommentek és a beszélgetések közzététele. Az általunk menedzselt hírességek összes fiókját, beleértve Erezt, Amedit, Yuval Dayant, Amir Dadont, Natan Goshent és nagyjából az összes többi művészt, akikkel együtt dolgozunk, mindenféle Izrael-ellenes kommentekkel bombázzák, többnyire angol és arab nyelven. Ez minden alkalommal megtörténik, amikor Izrael katonai műveletekben vesz részt.
„A jelenlegi kampányban azonban ez komolyan őrületes. Az üzenetek nagy része csak emoji, a legtöbbjükön a palesztin zászló is szerepel. A hozzászólásokban szereplő kommentek 20-30%-át arabok teszik ki”.
Hogyan kezeled ezt? Válaszolsz? Törlöd a megjegyzéseket?
„Arra az egyértelmű következtetésre jutottunk, hogy a legjobb módja az ilyen kommentek kezelésének, ha egyszerűen figyelmen kívül hagyjuk őket. Kizárt, hogy több százezer visszajelzést nyomon tudnánk követni. Technikailag ez elég nagy kihívás lenne. Gyakran ez az Izrael-párti és az Izrael-ellenes tábor közötti csatához vezet. Természetesen nyilvánvaló, hogy rengeteg negatív komment van, ezért komoly erőfeszítéseket teszünk annak érdekében, hogy Izrael-párti kommentek is legyenek bőven. Nem nézhetjük tétlenül, ahogy ügyfeleink közösségi médiája megtelik Izrael-ellenes retorikával”.
Prof. Elazar Lev-On, az Ariel Egyetem internet- és közösségi média szakértője szerint a közösségi médiában tett kommentek számának legutóbbi eszkalálódásának több oka is van.
„Az emberek – különösen a hírességek – élete egyre inkább a közösségi médiára összpontosul, és folyamatosan új platformok jelennek meg, amelyek lehetővé teszik, hogy az emberek kapcsolatban maradjanak a követőikkel”
— magyarázza Lev-On.
„A hírességektől elvárják, hogy aktívabbak legyenek a közösségi médiában, mint valaha. Szinte nem találni olyan hírességet, akinek ne lenne legalább egy aktív, napi szinten karbantartott fiókja. Az elmúlt években általánossá vált, hogy a hírességek válsághelyzetekben a közösségi médián keresztül fejezik ki véleményüket. Mivel a palesztinok iránt nagyobb az együttérzés, logikus, hogy ez a közösségi médiában is megjelenik.”
„Ráadásul sokkal, de sokkal több arab és muszlim él a világon, mint zsidó, és az Izrael-párti nézeteket valló hírességek talán vonakodnak nyilvánosságra hozni a véleményüket, mert félnek attól, hogy szélsőségesnek bélyegzik őket.
Sajnos az Izrael-ellenes celebeknek nem okoz gondot, hogy nyilvánosan is ismertessék a véleményüket”.
Az erőszak legutóbbi eszkalálódása után a címlapokra került sztárok egyike volt Gal Gadot hollywoodi színésznő, akit izraeli követők üldöztek, akik nyomást gyakoroltak rá, hogy nyilvánosan is támogassa Izraelt. Végül a következő nyilatkozattal állt elő:
„Megszakad a szívem. Az országom háborúban áll. Aggódom a családomért, a barátaimért. Aggódom a népemért. Ez egy ördögi kör, amely már túl régóta tart. Izrael megérdemli, hogy szabad és biztonságos nemzetként éljen. Szomszédaink ugyanezt érdemlik. Imádkozom az áldozatokért és családjaikért. Imádkozom azért, hogy ez az elképzelhetetlen ellenségeskedés véget érjen. Imádkozom vezetőinkért, hogy találjanak megoldást, hogy békében élhessünk egymás mellett. Imádkozom szebb napokért.”
Gadot posztja nagy port kavart mindkét oldal követői körében is, akik szerint nem voltak elég erősek a szavai.
Noa Tishby, aki többször szolgált Izrael nem hivatalos külföldi nagyköveteként, filmre vette magát, amint elmagyarázza, miért bonyolultabb a Sheikh Jarrah-ügy, mint amilyennek a felszínen látszik. Hangsúlyozta azt is, hogy „a tulajdonjog és az ingatlanok visszaszolgáltatása évek óta húzódó kérdésről” van szó. Bar Rafaeli megosztotta Tishby videóját, és két saját történetét is feltöltötte a Facebookra, amelyek közül az egyikben újszülött csecsemővel rendelkező apák láthatóak, amint egy figyelmeztető sziréna megszólalása után menedéket keresnek.
Daniella Alter, a 30 000 Instagram-követővel rendelkező tévés műsorvezető és közösségi média influenszer a saját bőrén tapasztalta az Izrael-ellenes kommentek számának drasztikus növekedését.
„Elég sok fenyegető üzenetet kaptam az Instagramon, miután a Facebookon közzétettem egy Izraelt támogató történetet”
— mondja Alter.
„Ezek az üzenetek olyan emberektől érkeztek, akiknek nem okozott gondot a nevükkel és fiktív fiókokból posztolni. Természetesen letöröltem ezeket az üzeneteket, és letiltottam őket a fiókomról. Kétségtelen, hogy minél mélyebbre hatol világunk a digitális korban, annál több háborút fognak virtuálisan vívni a közösségi médiában. A propaganda már nem csak a terepen és a hagyományos médiában, például a tévében és a rádióban zajlik.
„Manapság az igazi propagandaháború a közösségi médiában zajlik. Minden közösségi médiabefolyásoló, aki csak minimálisan is ért a politikához, kifejtheti véleményét, és ezáltal nagy hatással lehet a közvéleményre. Ráadásul mindig van lehetőség bizonyos kommentek blokkolására vagy csak bizonyos földrajzi helyek engedélyezésére, amit sok kollégám meg is tesz. Rendkívül komoly és csúnya propagandaháború zajlik a közösségi médiában, amelyben sokan próbálnak másokat blokkolni és az Instagramon jelenteni a sértő tartalmakat és a sokkoló visszabeszéléseket, amelyeket tényleg kellemetlen olvasni.”
— mondta.
Mit tehetünk ezeknek a kísérleteknek az ellensúlyozására?
„Felkerültem a Külügyminisztérium közösségi média influenszerek/celebek WhatsApp-jára, amelynek célja, hogy a közösségi hálózatokon pontos és konkrét tényeket, videókat és képeket terjesszenek, amelyek segíthetnek a közvélemény befolyásolásában, a helyzet tisztázásában és a rólunk terjesztett tévhitek helyreigazításában.”
Eden Alene, Izrael versenyzője az idei Eurovíziós Dalfesztiválon szintén Izrael-ellenes üzenetek özönét kapta.
„Kerültük, hogy foglalkozzunk ezzel az üggyel, de úgy érzem, eljött az ideje, hogy valamilyen módon mégiscsak megtegyük”
— magyarázza Tali Eshkoli, az izraeli Eurovíziós rendezvények fő producere.
„Láttam, hogy Eden sok Izrael-ellenes beszólást kapott a hivatalos YouTube-csatornáján, valamint az Eurovízió hivatalos YouTube-csatornáján is felhívást tettek közzé, hogy az emberek erőteljesen reagáljanak Izrael ellen. Egyelőre azonban csak a versenyre koncentrálunk, és nem a háttérzajra”.
„Manapság bármit, amit az Instagramon posztolsz, úgy tekintik, mintha ezeket a dolgokat egy újságírónak adott interjúban mondtad volna” – mondja Devori Krazner, a Minkovsky Communications alelnöke, aki világszerte művészek PR-tevékenységével foglalkozik. „Már a 2014-es Protective Edge hadművelet során is észrevettük a közösségi hálózatokon zajló hadviselésnek ezt a váltását. Egyrészt a tényleges harcokkal kell foglalkoznunk a terepen, másrészt pedig a közösségi médiában terjesztett álhíreknek kell visszavágnunk. Manapság egyre több több millió követővel rendelkező közösségi média influenszerrel találkozunk, akik Izrael-ellenes grafikákat és rendkívül egyoldalú és teljesen irreleváns információkat posztolnak”.
Mit javasolsz az izraeli hírességeknek, mit tegyenek, ha ezzel szembesülnek?
„Az izraeli hírességek nagyon kényes helyzetbe kerültek”
— folytatja Krazner.
„Az izraeli közvélemény figyeli, ahogy a celebek világszerte szörnyű tartalmakat töltenek fel, és nagy elvárásaik vannak azzal kapcsolatban, hogy szeretett celebjeik itthon jól használják ki befolyásukat, és Izrael-párti tartalmakat posztoljanak – még akkor is, ha ez a követők elvesztésének és a nemzetközi karrierjük károsodásának árán történik. Bár ezek a nők és férfiak nem Izrael Állam hivatalos képviselői, egyes esetekben még nagyobb befolyással rendelkeznek, és még jobban ki vannak téve a világ közönségének, mint a hivatalos nagyköveteink és politikusaink.
„Sok fiatal számára az Instagram és a TikTok a fő információforrás. Az elmúlt hetekben még nyilvánvalóbbá vált, hogy az izraeli propaganda külföldön mennyire cserbenhagy minket, és hogy ellenségeink milyen tempóban tesznek közzé félretájékoztató posztokat arról, ami itt történik. Az izraeli döntéshozóknak jól ki kell használniuk ezeket, és támogatást kell kérniük az izraeli hírességektől, hogy segítsék az igazságot, hogy mi is történik valójában itt Izraelben. Minden egyes üzenet, amelyet egy híres izraeli személy posztol olyan tényekkel, amelyek aláássák azokat a szörnyűségeket, amelyeket mások posztolnak, nagy jelentőséggel bír”.
Mennyire számíthatnak a hírességek arra, hogy ez hatással lesz az imázsukra?
„Az elmúlt napok eseményei önmagukért beszélnek. Azok a hírességek, akik késlekedtek egyértelmű állást foglalni a helyzettel kapcsolatban, a követők üzeneteinek áradatát szenvedték el, és pletykalapokban szerepeltek. De még azokat a hírességeket is támadták a rajongók, akik időben posztoltak támogató üzeneteket a fiókjukon, különösen azok, akik a tengerentúlon tartózkodnak”.
Mit tegyenek a celebek ezekkel a szörnyű beszólásokkal? Töröljék őket?
„Véleményem szerint, ha egy celeb egyszer úgy döntött, hogy nyilvánosságra hozza az álláspontját, akkor felkészült a következményekre. Ezért nincs szükség arra, hogy kitöröljék az álláspontjukkal összeegyeztethetetlen reakciókat. Ha hiszel abban, amit posztoltál, akkor elég erős vagy ahhoz, hogy elfogadd a tényt, hogy az emberek nem fognak egyetérteni veled. Sőt, bizonyos esetekben ezek a válaszok gyakran arra ösztönzik a hűséges követőket, hogy még erősebb támogatásukat fejezzék ki.”
Sarel Omer, az Affogata vezérigazgatója, amely a közösségi médiában zajló diskurzusokat elemzi, és megállapítja, hogy azok valódi emberek vagy robotok által készítettek-e, azt állítja, hogy az antiszemita tartalmak növekedése néhány héttel ezelőtt kezdődött, miután tűz ütött ki a Templom-hegyen, nyilvánvalóan a zavargások során felgyújtott tűzijátékok miatt.
„Ez szította a legújabb dühkitöréseket a közösségi médiában”
— mondja Omer.
„A Palesztina felszabadítására felszólító hashtag, amelyet az izraeli és nemzetközi hírességek fiókjain lévő talkbackekben retweeteltek, több milliárd megtekintést gyűjtött. Ezzel szemben az IDF-párti hashtag csak néhány millió megtekintést gyűjtött. Számos palesztinbarát WhatsApp-csoport felszólította követőit, hogy árasszák el a közösségi médiát ezekkel az üzenetekkel, ez pedig abba az irányba befolyásolja a nemzetközi hírességeket, hogy palesztinbarát üzeneteket tegyenek közzé a fiókjaikon.”
„Ez egy nagyszerű platform a fiatalok elérésére, akik egyáltalán nem néznek tévét, de egész nap az Instagramon lógnak, és követik a hírességeket”
— teszi hozzá Itamar Rogel, az Affogata vezető termék-alelnöke.
„Köztudott, hogy ha egy izraeli vagy nemzetközi híresség fiókján tesznek közzé talkbacket, akkor sokkal szélesebb közönséget érnek el, mintha például egy hírplatformon tennének közzé egy cikket.”
Dr. Harel Menashri, a Holon Technológiai Intézet kibernetikai tanszékének vezetője azt állítja, hogy a celebek fiókjain megjelenő Izrael-ellenes reakciók elszaporodása a közelmúltbeli izraeli erőszakos cselekményeket követő médiafelhajtásból ered.
„Amikor az arabok lázadását és az izraeli kormányzás hiányát látjuk, ez arra ösztönzi a talkbackeket író embereket, hogy olyan kommenteket írjanak, amelyek fokozzák a feszültséget, különösen mivel a Facebook és az Instagram köztudottan viszonylag elnéző az ilyen típusú kommentekkel szemben, azt állítva, hogy azok a szólásszabadság körébe tartoznak”
— jegyzi meg Menashri. „Számos olyan szervezet, amely kéz a kézben dolgozik terrorista csoportokkal, nagyon keményen tevékenykedik ezen a területen. Iráni csoportok például éjjel-nappal Izrael-ellenes üzeneteket posztolnak”.
„A közösségi hálózatok a ténylegesen a helyszínen zajló erőszak erősítőjeként működnek”
— vonja le a következtetést Tal Pavel, a Tel Aviv-Yaffo Akadémiai Főiskola Izraeli Kiberpolitikai Tanulmányok Intézetének vezetője.
„Megfigyelhető egy olyan tendencia, hogy egyre több kommentet és képet építenek be a hírességek fiókjaiba, mivel ott lesz a legerősebb a hatásuk. Fontos megjegyezni, hogy a tényleges tiltakozás valójában az utcán zajlik, és nem a virtuális szférában. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy valaki, aki elolvassa egy celeb fiókján lévő posztot, hatással lesz rá, és ennek hatására kést ragad, és azzal megy ki az utcára.
„A két jelenség egymást táplálja és fokozza a feszültségeket”.