Kóser konferenciát rendezett a tel-avivi magyar nagykövetség

A kóser élelmiszerpiacról, a gyártás szabályairól, módjáról, előnyeiről és piacnövelő lehetőségeiről rendezett online konferenciát Magyarország tel-avivi nagykövetsége kedden.

Az előadássorozaton és kerekasztal beszélgetésen magyar, amerikai és izraeli szakemberek, üzletemberek ismertették a kóserség alapvető szabályait, a kóser élelmiszer-feldolgozás különleges követelményeit, s az izraeli, az európai és az amerikai kóser élelmiszerpiacra jutás feltételeit és gazdasági előnyeit.

Benkő Levente, Magyarország tel-avivi nagykövete a tokaji bor példájával emlékeztetett a magyar kóser élelmiszergyártás hagyományaira, és

a vezető példák között említette a Csengelén, állami támogatással felépült kóser baromfi vágóhídat.

Hangsúlyozta, hogy

a magyar élelmiszeripar számára jelentős lehetőséget rejt magában a kóser élelmiszertermékek 19 milliárd dolláros (közel 5 ezer 700 milliárd forintos) globális piaca.

Litauszki András, a tel-avivi nagykövetség külgazdasági attaséja kiemelte a konferenciára regisztráltak magas számát, ami szerinte jól mutatja a magyar vállalatok jelentős érdeklődését.

A kormányzat célja, hogy Magyarország Európa egyik legnagyobb kóser élelmiszertermelőjévé váljon, amely találkozik a magyar termelők és szakmai szervezetek elképzeléseivel.

Deutsch Dávid, a 2007 óta működő Európai Kóser Ügynökség, (EK) magyarországi képviselője bemutatta szervezetét, a kóser igazolások kiadásának módját, és ismertette az alapanyagokban és a gyártási folyamatokban megjelenő különleges elvárásokat, valamint az állandó felügyelet mikéntjét.

Deutsch Dávid elmondta, hogy számos kóserségi pecsét létezik, amelyek közül fontos a célpiacnak legmegfelelőbb kiválasztása, de érdemes elgondolkodni a szigorúbb minősítés megszerzésén, mert így nőhet a termék potenciális kereslete. Azt is kiemelte, hogy

a kóser élelmiszerek piaca évente 12 százalékkal bővül, és a kósernek minősített termékek ára mintegy ötödével magasabb.

Korin Ketner, Izrael legnagyobb kiskereskedelmi áruházlánca, a Suferszal sajátmárkás termékeinek vezetője hangsúlyozta, hogy

a kóser élelmiszereknek mindössze 14 százalékát vásárolják világszerte a vallásos zsidók,

népszerűségük a magasabb árfekvése ellenére egyre nő, hiszen azt sok muzulmán is elfogadja, mások pedig egészségügyi okokból választják.

Izraelben a termékek 96,5 százaléka kóser

— tette hozzá.

Az amerikai Aron Jonah Hayum rabbi, a legnagyobb kóser vállalat a Manischewitz vezető rabbija és üzemvezetője az egyes gyárak szintjén mutatta be a kóser termelés lehetőségét és folyamatát, s hogy miként lehet a rabbik felügyelete mellett a gyártósorok átállításával időlegesen is megfelelni csak adott termékek vagy piacok esetében a kóser követelményeknek.

Tóth András, a sütőipari termékeket gyártó Nébar Kft., Szebeni Zoltán pedig az Abonett izraeli tapasztalatait ismertette. Alig másfél éves, de már kiterjedt gyakorlat alapján mindketten hangsúlyozták a bizalmi viszonyt izraeli beszállítói munkájukban, melyen keresztül az észak-amerikai és rövidesen az európai kóser piacra is szállítanak, valamint kiemelték a helyi nagykövetség számukra nyújtott támogatását a folyamat minden állomásánál.

Bencsik Dávid, az Agrárminisztérium nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára zárszavában hangsúlyozta, hogy a mezőgazdaság, az élelmiszeripar és a magyar vidék jövője szempontjából történelmi jelentőségű, hogy Magyarország az európai uniós vidékfejlesztési források mellé az Unióban adható legmagasabb mértékű nemzeti társfinanszírozást biztosítja.

A hallgatóságot a helyettes államtitkár emlékeztette arra, hogy az elkövetkező hét évben Magyarország 4265 milliárd forintot fordít a magyar vidék, a mezőgazdaság és élelmiszeripar fejlesztésére. A jövedelempótló támogatások révén pedig további 3272 milliárd forintnyi, 100 százalékban uniós forrásból segítjük a hazai agrárgazdasági szereplőket. Így összesen több mint 7500 milliárd forintot fordíthatunk az ágazat fejlesztésére.

Bencsik Dávid az anyagi ráfordítás mellett legalább olyan fontosnak nevezte azt a közös munkát, amelyhez a „Bevezetés a kóser élelmiszerpiac világába” című online fórum megrendezésével a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, valamint a többi partnerszervezet is hozzájárult.

Az agrárexport fejlesztését zászlajára tűző helyettes államtitkár fontos feladatának nevezte a magyar agrártermékek, a magyar élelmiszerek érdekeinek képviseletét a nemzetközi piacokon csakúgy, mint az információk és piaci igények feltérképezését, a magyar érdekek képviseletét a külpiacokon.

Bár árualapunk számos termékből növelhető, ugyanakkor elsősorban a minőséget igénylő réspiacok felfedezése és kiaknázása az az irány, amelyet fejlesztenünk kell és lehet – húzta alá Bencsik Dávid. Mint mondta, az évi 20 milliárd dolláros üzletággá nőtt kóser piac olyan nagy növekedési potenciállal bíró nemzetközi réspiac, amelyet nem hagyhatunk parlagon.

A globális kóser élelmiszerpiac folyamatosan növekedni fog a következő évtizedben is.

Egy sikeres kóser termék nem csupán Izrael piacát nyithatja meg, de sikeres belépő lehet Nyugat-Európa vagy az Egyesült Államok területére is.

Már most is vannak magyar sikertörténetek, ilyen Európa legnagyobb kóser libavágóhídja, amely 2017 év végén, Csengelén nyílt meg a Magyar Kormány és az EXIM Bank támogatásával, vagy az Abonett-termékcsaládot gyártó Abonett Kft, valamint a baromfi-feldolgozással foglalkozó Palmi-top Kft. is ide sorolható, termékeik jól szerepelnek a kóser piacokon.

A kóser élelmiszeripar fejlesztését is támogatja a kormány

A 25 éve működő bajai családi vállalkozás termékeit Nyugat-Európában, az Egyesült Államokban és Izraelben is keresik.