Küldetésüknek tekintik, hogy az interneten is jó színben tüntessék fel az országot az arab emberek előtt.
Az izraeli külügyminisztérium egyik irodájában közel-keleti térképekkel vannak kitapétázva a falak. Az itt dolgozó, zsidókból és arabokból álló tízfős csapat küldetése, hogy a közösségi médián keresztül kedveltesse meg az arab emberekkel Izraelt. Egy arab nyelvű kampányt vezényelnek a Facebookon, az Instagramon és a Twitteren, ami fontos része Izrael diplomáciai erőfeszítéseinek: az ország érdeke, hogy az arab országokban élő emberek minél jobb helyként tekintsenek Izraelre.
Az évtizedes ellenségeskedést azonban nem könnyű elfeledtetni,
még úgy sem, hogy Izrael mérföldkőnek számító megállapodásokat kötött az Egyesült Arab Emírségekkel, Bahreinnel, Szudánnal és Marokkóval az utóbbi időben. A feladat nehézségét még az izraeli tisztviselők is elismerik: tudják, hogy a térségben élő arabok a palesztinokkal szimpatizálnak – írja a The Jerusalem Post.
Novemberben Mohamed Ramadan posztja váltott ki nagy felháborodást a közösségi médiában, az egyiptomi színész-rapper ugyanis arról tett közzé videót, ahogy izraeli hírességekkel bulizott egy dubaji bárban, a háttérben pedig a „Hava Nagila” zsidó dal szólt. Az izraeli külügy kampányához Ramadan felvételeit is felhasználta, és ők is közzétettek egy képet, amin Omer Adam izraeli popsztárral pózol.
„A művészet mindig összehoz bennünket”
– áll a fotó mellett. Ramadan nem reagált a kommentekre, csak annyit mondott, nem kérdezte a származásukról az embereket, akikkel fotózkodott, és „üdvözölte a palesztin testvéreket”.
Yonatan Gonen, a kampány vezetője elmondta: a normalizáció jegyében tették közzé a két sztár fotóját. Elismerte, hogy a reakciók nagy része csalódást keltő volt, de voltak pozitív kommentek is. Gonen szerint időbe telik, míg az emberek változtatnak a nézeteiken, esetenként generációkon is átívelhet a folyamat. A Gonen vezette csapat zenés, gasztronómiai, és sport témájú posztokkal igyekszik megnyerni az arab emberek szimpátiáját. Havonta nagyjából 700 bejegyzést tesznek közzé, ezekkel pedig 100 millió embert érnek el. A rövid távú céljuk, hogy interakciókra, párbeszédre késztessék az arab embereket.
Ofir Gendelman, az izraeli miniszterelnök szóvivője ugyanakkor elmondta: a környező arab országokból egyre többen tekintenek szövetségesként Izraelre, és ezt szívesen kinyilvánítják a közösségi médiában is. Gendelman szerint fontos, hogy a szomszédos országok lakóihoz a saját nyelvükön szóljanak. Az izraeli Stratégiai Ügyek Minisztériuma szerint
az augusztusban és szeptemberben közzétett arab közösségi médiás tartalmak 90 százaléka még negatívan állt az Izraellel történő békekötéshez.
A minisztérium tervei szerint januárra 75 százalékra kellene visszaszorítani ezt az arányt.
Michael Robbins, az Arab Barometer kutatóhálózat munkatársa szerint azonban a kampánynak nincs számottevő hatása a hétköznapi arab emberek gondolkodására, bár az Öböl-menti államok adataihoz nem fért hozzá.
„Kortól és földrajzi helytől függetlenül elmondható: Izrael közeledési stratégiája az arabok felé megbukott”
– mondta Robbins.