Az európai zsidó csoportok elítélték az Európai Bíróság (EB) ma nyilvánosságra hozott ítéletét, amely fenntartja a kóser és halal vágás belgiumi tilalmát – írja a The Jewish Chronicle.
A bíróság megállapította, hogy az állatok elkábításának tétele leölésük során nem sérti az Európai Chartában rögzített vallási jogokat, ezzel precedenst teremthet, amely az egész Európai Unióban érvényben tarthatja a zsidó rituális vágás elleni törvényeket.
Menachem Margolin rabbi, az Európai Zsidó Szövetség (EJA) elnöke azt mondta, hogy ez egy „szomorú nap az európai zsidóság számára”, hozzátéve, hogy a döntés „teljesen figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy a kóser vágás az állat javára szolgál hiszen minimalizálja annak szenvedését”.
„A mai ítélet az állatjólétet a vallásszabadság alapvető joga fölé helyezi. Egyszerűen fogalmazva: az állatot részesíti előnyben az emberrel szemben ”
– mondta Margolin rabbi.
Az EJA elnöke elmondta, hogy szervezete „minden elérhető utat és megoldást” megvizsgál az európai zsidó jogok védelme érdekében, és arra figyelmeztetett, hogy az is előfordulhat, hogy
„Európában nem lesz többé kóser hús”.
Hasonló véleményen van Pinchas Goldschmidt rabbi, az Európai Rabbik Konferenciájának (CER) elnöke is aki úgy fogalmazott, hogy az ítélet
„élesen szemben áll az európai intézmények legutóbbi kijelentéseivel szemben, miszerint a zsidó élet Európa kincse, amit tiszteletben kell tartani”.
Goldschmidt megjegyezte, hogy Belgiumban a tiltások már kóserhús-hiányhoz vezettek, és azzal érvelt, hogy történelemben „a rituális vágás betiltása mindig összefüggött a szélsőjobboldallal és zsidóellenességgel”.
Goldschmidt szerint:
„Az európai vezetők azt mondják nekünk, hogy azt akarják, hogy a zsidó közösségek Európában virágozzanak és sikeresek legyenek, de hitünk megélésére nem nyújtanak biztosítékot. Európának át kell gondolkodnia milyen kontinens kíván lenni”.
Bini Guttmann, az Európai Zsidó Diákok Szövetségének elnöke szintén megdöbbenését és aggodalmát fejezte ki a döntés kapcsán, mely szerinte „ellehetetleníti az európai zsidó életet”.
„A kóser végés a zsidóság létfontosságú része, a gyakorlat tiltásának lehetővé tétele egyértelmű jelzés arra, hogy a zsidók alapvető jogait korlátozni lehet az EU-ban” – érvelt Guttmann.
Belgium egyes tartományaiban 2017-ben olyan törvényt fogadtak el, amely tiltja az előzetes kábítás nélküli vágást és ez érinti mind a kóser, mind a hállál gyakorlatot.
A belga alkotmánybíróság a belga zsidó szervezetek koordinációs bizottsága által benyújtott jogorvoslati anyagot tavaly az Európai Unió Bíróságához küldte annak megállapítására, hogy a tiltások jogszerűek-e.
Ítéletében a bíróság kijelentette, hogy
„az európai szabályozás nem zárja ki, hogy a tagállamok az állatok leölés előtti kábításának kötelezettségét írják elő, amely a vallási rítusok szerinti vágások esetében is érvényes, feltéve ha a tagállamok tiszteletben tartják az alapokmányban rögzített alapvető jogokat.”
Az Európai Unió Bírósága ezért arra a következtetésre jutott, hogy „a rendeletben foglalt intézkedések lehetővé teszik az egyensúly megteremtését az állatjólétnek tulajdonított fontosság és a zsidó illetve muszlim vallású hívők hitének szabadsága között”.
Az EB döntése ellenkezik az ügyben tanácsadói tisztségben eljáró Gerard Hogan szeptemberben kiadott véleményével. Hogan szerint ugyanis, az EU-államok „kötelesek tiszteletben tartani a muszlim és a zsidó vallás híveinek meggyőződését azáltal, hogy lehetővé teszik az állatok rituális levágását”.