Az izraeli nagykövet lezártnak tekinti a Demeter-ügyet

Izrael Állam budapesti nagykövete, Yacov Hadas-Handelsman interjút adott a Mandinernek, amelyben az izraeli radarrendszer megvételéről, a holokauszt fogalmának használatáról, Iránról, valamint a Biden-elnökség várható irányairól és a koronavírus-járvány izraeli kezeléséről beszélgettek.

Az interjút készítő Maráczi Tamás rákérdezett a közelmúltban nagy port felvert Demeter-ügyre is a diplomatánál:

Demeter Szilárd két hete írt egy véleménycikket, önök pedig a Twitter-en reagáltak rá, mondván: elutasítják „a holokauszt emlékének bármilyen célú felhasználását vagy az azzal történő visszaélést”. Átlépte a PIM főigazgatója a vörös vonalat?

Azt hiszem, hogy a rövid közleményünk magáért beszél. Megmondom, mi a baj ezzel. Egészen pontosan két bajunk van a holokauszt emlegetésével. Az egyik az, ha annak megtörténtét tagadják vagy relativizálják. „Nem is igaz”, „Nem is úgy történt, ahogy a zsidók állítják” – ezeket szokták mondani. De kérdezem: számít, hogy 300, 490 vagy 560 ezer magyar származású zsidót öltek meg a holokauszt során? Számítanak a számok, vagy az esemény ténye önmaga a döntő? A holokauszttal kapcsolatos másik jelenség, amelyet szintén elutasítunk, amikor a tragédia eredeti súlyát kicsinyítik, a fogalmat elkoptatják. Szerintünk ez tiszteletlenség a történelemmel és az áldozatokkal szemben egyaránt.

A holokausztot csak egy másik, hasonló volumenű holokauszttal lehet összehasonlítani

– de Isten óvjon bennünket, hogy ilyen még egyszer bármikor, bárkivel megtörténjen.

Sokan – maga a szerző is – a szólásszabadságra hivatkoznak, és az is egy szempont, hogy amikor Demeter Sorost Hitlerhez, a liberálisokat a nácikhoz hasonlította, a politikai paletta másik oldalán mások Orbánt és a jobboldalt szokták nácizni, nagyobb balhé nélkül.

A holokauszttal nem szabad ilyen összehasonlításokat tenni. Hét évvel ezelőtt ez a szemlélet még Izraelben is felháborodást keltett: a knesszetnek kellett a dologgal foglalkoznia, mert az izraeli közbeszédben észrevehetően elharapódzott a holokausztra történő felemás utalgatások gyakorlata (például, ha az izraeli futballválogatott vesztett, egyes cikkek azt írták, hogy ez volt a csapat „holokausztja”), és elterjedt a stigmatizálás is (például egyre többen kezdtek el így beszélni: „ha ezt gondolod, akkor náci vagy”).

Éppen ezért az ilyen beszéd ellen, a holokauszt fogalmának elkoptatása ellen a knesszet egy törvényt hozott,

így ilyen nyelvezetet már nem lehet használni Izraelben. Ha egy ügy leírására nagy szavakat, figyelemfelkeltő hasonlatokat akarunk használni, ám tegyük. De a holokausztot hagyjuk ki ebből, a holokauszt maradjon meg holokausztnak.

Demeter Szilárd és a holokausztmetafora

Azt kell megérteni, hogy a holokauszt az egész magyar nemzetet érintő tragédia, nem pusztán ütős nyelvi kép. Megyeri A. Jonatán írása.

Demeter cikkét tehát ön nem tartja antiszemita írásnak, inkább egy elhibázott gondolatmenetnek, amelyet a szerző ebből a szempontból nem gondolt át előre?

Én még nem találkoztam személyesen Demeter Szilárddal, de figyelemmel követtem, hogyan reagált az írása által keltett felháborodásra: elismerte, hogy hibát követett el, és visszavonta a cikkét. A holokauszttal való összehasonlítással kapcsolatban azonban még arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a holokauszt magyar tragédia is, nem egy távoli, másokkal történt esemény: magyar zsidók százezreit pusztították el. Én úgy látom, hogy a szerző nem mérte fel, hogy írásának milyen üzenete van, illetve hogy milyen következményei lesznek. A közleményünk világosan kifejezte, mi ezzel a bajunk;

Demeter Szilárd visszavonta az írást, így részünkről az ügy lezárva.

A szerző erős szavakat használt, a lehető legmerészebb párhuzamot vonta meg, vélhetően azért, hogy minél nagyobb figyelmet vonzzon az alapgondolatára. Ha lehámozza ezt a réteget az írás üzenetéről, érti, mire gondolt Demeter? Érti, mire gondolt, amikor „új zsidóknak” nevezte a magyarok és lengyelek pozícióját az EU-ban?

Mindenkinek joga van a gondolatait kifejezni, és lehet bírálóan írni arról, milyen nehéz helyzetbe kerül egy tagállam Európában, de ezt a holokauszttal párhuzamba állítani nem szabad. „Politikai holokauszt”, „gazdasági holokauszt”, …stb. – kérem, ne használják ezeket a kifejezéseket! A zsidókat ért tragédia nem erre való. Nem szeretnék erről többet mondani.

Az interjú teljes szövege itt olvasható, melyben a fentiek mellett még a következő kérdésekre is választ kap az olvasó:

  • Miért fontos ezekben az időkben az önvédelemre való képesség?
  • Az iráni atomprogram kulcsfigurájának a halála érdeke volt Izraelnek?
  • Várható, hogy a Mohszen Fahrizadeh-merénylet után Irán regionális szövetségesei részéről támadás éri Izrael területét?
  • Milyen vonalvezetésre számítanak a Biden-elnökségtől a palesztin kérdésben?
  • Milyen érdekek miatt döntött a diplomáciai kapcsolatok rendezése mellett az Egyesült Arab Emírségek, Bahrein, Szudán és Marokkó?
  • Várható, hogy a közeljövőben a szaúdiak is felveszik Izraellel a diplomáciai kapcsolatot?
  • Milyen járvány-intézkedések vannak érvényben Izraelben?
  • Mit üzen a közelgő hanukai és karácsonyi ünnepekre?

Demeter Szilárd nem antiszemita, de álljon fel!

„A székely ember lelkében nagy erők mozognak. Nagyobbak, mint maga az ember.” Dr. Bálint Bálint László publicisztikája.

További cikkeinket is megtalálja Facebook-oldalunkon.