Klímaaktivisták harca a szabad sajtó ellen Angliában

A klímaaktivisták Rupert Murdoch konzervatív médiabirodalmának négy újságját célozták meg, mondván, a lapok klímaszkeptikus propagandát hirdetnek. 

Boris Johnson brit miniszterelnök elfogadhatatlannak nevezte az akciót és elrendelte, vizsgálják meg, hogy az Extinction Rebellion (Kihalás Lázadás) nevű csoport minősíthető-e bűnszervezetnek – számolt be a The Telegraph, amely egyike a megtámadt újságoknak.

A leginkább Angliában aktív klímaaktivista csoport a koronavírus kezdete óta először tartott rendezvényt, az öt napon át tartó tüntetéssorozatnak csak egyik része volt a nyomdai blokád. A tüntetők pénteken elzárták a Newscorp lapjait nyomtató Hertfortdshire-i nyomda kivezető útját, így az újságokat szombaton nem tudták kiszállítani. Az érintett újságok között van a The Times, a Daily Telegraph, és a The Sun is.

Az aktivisták szerint a Rupert Murdoch tulajdonában levő Newscorp újságait joggal nem engedték ki a nyomdából, mivel „klímaszkeptikus cikkeket jelentettek meg.” Az aktivisták „szabadítsuk ki az igazságot” jelszóval hirdették az akciót.

A csoport hivatalos Twitter fiókja megosztotta az egyik aktivista bejegyzését, amelyben arra biztatott mindenkit, osszák meg az üres újságosbódékról készült képeiket. „Egy gyönyörű nap ez, amelyen kevesebb a megosztásunkra és megzavarásunkra tervezett propaganda…”

No Title

What about us all sharing pictures of the empty news stands? A beautiful day with less propaganda designed to confuse and divide us… #FreeTheTruth #StoppedPress @ExtinctionR @DonnachadhMc @OwenJones84 @GreenRupertRead @JonFullerGreen #StandTogether pic.twitter.com/zsEOpxEfc3

Sokan kritizálták a Hertfordshire-i rendőrséget, amiért nem számolta fel időben a blokádot, a tüntetők „jogaira” való hivatkozással. A Scotland Yard, a fővárosi rendőr-főkapitányság egyik munkatársa szerint itt lenne az ideje a szélsőbaloldali csoportot nem úgy kezelni, mintha átlagos tüntetők lennének.

A 200 fős csoport bambusz szerkezetekből készült blokádot épített és autókkal zárta el a nyomdához vezető utat. A rendőrség összesen 80 embert állított elő, és 200 ezer fontnyi büntetést osztott ki, miután Angliában tilos harminc főnél nagyobb számban összegyűlni.

A Sky Newsnak nyilatkozott a csoport egyik klímaaktivistája, aki szerint „a brit sajtót milliárdosok uralják, akik anti-klíma nézeteket támogatnak, ahelyett, hogy befektetnének az Európai zöld megállapodásba.”

Az akciót az ellenzéki Munkáspárt is elítélte. „A szabad sajtó létfontosságú a demokráciánk számára. Az embereknek joga van azt az újságot olvasni, amit szeretnének” – nyilatkozta Jo Stevens kulturális „árnyékminiszter.”

A Scotland Yard terrorelhárítási részlegének korábbi vezetője szerint itt lenne az ideje bűnszervezetnek nyilvánítani az anarchistákból és szélsőbaloldali aktivistákból álló csoportot.

A The Telegraph szerkesztősége egyébként a nyomdájukat ért blokád elleni tiltakozásul, és hogy minden olvasójukhoz eljusson a munkájuk, erre a hétvégére feloldotta a fizetőfalat (paywallt), így a lap teljes hétvégi tartalma ingyenesen elérhetővé vált erre a két napra.

Az Extinction Rebellion társalapítója a holokausztot „csak egy újabb történelmi el**szásnak” nevezte

A világtörténelem legnagyobb genocídiuma „majdnem szokványos eset” szerinte, hiszen „tömeggyilkosságok máskor is voltak már a történelem során”.