Rendkívül robbanásveszélyes és nagyon magas koncentrációjú volt az az ammónium-nitrát, amelyet egy orosz hajó szállított a bejrúti kikötőbe hét éve. A hajó kapitánya szerint a kapzsiság vezetett a katasztrófához.
Nem volt betervezve, hogy kikötnek Bejrútban — ezt mondta a Reuters hírügynökségnek Borisz Prokosev, a Rhosus nevű teherhajó kapitánya. Ez a jármű szállította azt a vegyi anyagot, amely kedden robbant fel a libanoni főváros kikötőjében csaknem 150 ember halálát okozva.
2013 szeptemberében a Rhosus Grúziából tartott Mozambikba 2750 tonna rendkívül robbanásveszélyes ammónium-nitráttal a fedélzetén, amikor a tulajdonos, Igor Grecsuskin orosz üzletember kiadta az utasítást, hogy a földközi-tengeri átkelés alatt álljanak meg Bejrúban.
Prokosev szerint, akit a Fekete-tenger partján lévő orosz üdülővárosban, Szocsiban lévő otthonában ért utol a Reuters, a mohóság volt az oka ennek a döntésnek.
Az öreg hajó ugyanis, bár alkalmas volt az utazásra, de szivárgott, ráadásul már eleve alaposan meg volt pakolva volt.
A legénységet ennek ellenére felszólították, hogy Bejrútban vegyen fel még útépítő nehézgépeket, amelyeket a jordániai Akabába kellett volna szállítani, mielőtt folytatják az utat Afrikába egy robbanóanyagokat gyártó céghez.
A hajó azonban többé már nem hagyta el a bejrúti kikötőt.
Először megpróbálták biztonságosan elhelyezni a nehézgépeket a fedélzeten, ez azonban nem sikerült. „Lehetetlen volt megoldani” — mondta a most hetven éves Prokosev hozzátéve, hogy a rakomány az egész hajóban kárt tett volna, ezért végül nemet mondott.
A hajó egyébként elhagyhatta volna a libanoni fővárost, ha sikerült volna megpakolni a nehézgépekkel. A legénység a raktérbe vezető ajtókra helyezte a rakományt, benne markolókat és úthengereket, de az ajtók elgörbültek — ezt már Borisz Muszincsak, a hajó ukrán fedélzetmestere mondta a Reuters-nek. Ekkor még a raktérben volt az ammónium-nitrát.
„A hajó régi volt, az ajtók pedig meghajlottak. Úgy döntöttünk, nem kockáztatunk” — mondta Muszincsak.
Egy idő után pedig jogi vita alakult ki a kikötői hatóságokkal a kikötési díjjal kapcsolatban.
A kapitány és a legénység 11 hónapot töltött a Bejrútban lehorgonyzott hajón, amíg a procedúra zajlott. Ezalatt nem kaptak fizetést, élelmet is csak szűkösen.
„A rakomány rendkívül robbanásveszélyes volt, ezért maradt a fedélzeten. Az ammónium-nitrát rendkívül magas koncentrációjú volt” — emlékezett vissza Prokosev.
A kapitány, valamint a hitelezők ügyvédei azzal vádolták a tulajdonost, hogy cserben hagyta a hajót, és végül elérték, hogy a libanoni hatóságok lefoglalják a járművet. Biztonsági okokból az ammónium-nitrátot egy kikötői raktárban helyezték el.
Ez a rakomány kapott lángra majd robbant fel egy lakónegyed közvetlen közelében. A halottak mellett ötezer ember megsebesült, több százezer lakás romba dőlt.
A libanoni hatóságok előzetes vizsgálatai alapján hanyagság és tétlenség vezetett a tragédiához. Szerdán házi őrizetbe helyezték az összes olyan kikötői tisztviselőt, aki 2014 óta felelős volt a rakományok tárolásáért és biztonságáért.
A bejrúti kikötő és a vámhatóság vezetője szerint több levelet is küldtek a hatóságoknak, amelyben kérték, hogy engedélyezzék a veszélyes vegyi anyag elszállítását, de nem történt semmi.
Prokosev szerint a kikőtői hatóságok nem sokat foglalkoztak az ammónium-nitráttal, amely nagy tárolókban állt a raktérben. A Rhosus egyébként 2018-ban elsüllyedt a kikőtőben.