Bejrúti tragédia: megszólalt a felrobbant vegyi anyagot szállító orosz hajó kapitánya

Rendkívül robbanásveszélyes és nagyon magas koncentrációjú volt az az ammónium-nitrát, amelyet egy orosz hajó szállított a bejrúti kikötőbe hét éve. A hajó kapitánya szerint a kapzsiság vezetett a katasztrófához. 

Nem volt betervezve, hogy kikötnek Bejrútban — ezt mondta a Reuters hírügynökségnek Borisz Prokosev, a Rhosus nevű teherhajó kapitánya. Ez a jármű szállította azt a vegyi anyagot, amely kedden robbant fel a libanoni főváros kikötőjében csaknem 150 ember halálát okozva.

2013 szeptemberében a Rhosus Grúziából tartott Mozambikba 2750 tonna rendkívül robbanásveszélyes ammónium-nitráttal a fedélzetén, amikor a tulajdonos, Igor Grecsuskin orosz üzletember kiadta az utasítást, hogy a földközi-tengeri átkelés alatt álljanak meg Bejrúban.

Prokosev szerint, akit a Fekete-tenger partján lévő orosz üdülővárosban, Szocsiban lévő otthonában ért utol a Reuters, a mohóság volt az oka ennek a döntésnek.

Az öreg hajó ugyanis, bár alkalmas volt az utazásra, de szivárgott, ráadásul már eleve alaposan meg volt pakolva volt.

A legénységet ennek ellenére felszólították, hogy Bejrútban vegyen fel még útépítő nehézgépeket, amelyeket a jordániai Akabába kellett volna szállítani, mielőtt folytatják az utat Afrikába egy robbanóanyagokat gyártó céghez.

A hajó azonban többé már nem hagyta el a bejrúti kikötőt.

A bejrúti kikötő a keddi robbanás után

Először megpróbálták biztonságosan elhelyezni a nehézgépeket a fedélzeten, ez azonban nem sikerült. „Lehetetlen volt megoldani” — mondta a most hetven éves Prokosev hozzátéve, hogy a rakomány az egész hajóban kárt tett volna, ezért végül nemet mondott.

A hajó egyébként elhagyhatta volna a libanoni fővárost, ha sikerült volna megpakolni a nehézgépekkel. A legénység a raktérbe vezető ajtókra helyezte a rakományt, benne markolókat és úthengereket, de az ajtók elgörbültek — ezt már Borisz Muszincsak, a hajó ukrán fedélzetmestere mondta a Reuters-nek. Ekkor még a raktérben volt az ammónium-nitrát.

„A hajó régi volt, az ajtók pedig meghajlottak. Úgy döntöttünk, nem kockáztatunk” — mondta Muszincsak.

Egy idő után pedig jogi vita alakult ki a kikötői hatóságokkal a kikötési díjjal kapcsolatban.

A kapitány és a legénység 11 hónapot töltött a Bejrútban lehorgonyzott hajón, amíg a procedúra zajlott. Ezalatt nem kaptak fizetést, élelmet is csak szűkösen.

„A rakomány rendkívül robbanásveszélyes volt, ezért maradt a fedélzeten. Az ammónium-nitrát rendkívül magas koncentrációjú volt” — emlékezett vissza Prokosev.

A kapitány, valamint a hitelezők ügyvédei azzal vádolták a tulajdonost, hogy cserben hagyta a hajót, és végül elérték, hogy a libanoni hatóságok lefoglalják a járművet. Biztonsági okokból az ammónium-nitrátot egy kikötői raktárban helyezték el.

Ez a rakomány kapott lángra majd robbant fel egy lakónegyed közvetlen közelében. A halottak mellett ötezer ember megsebesült, több százezer lakás romba dőlt.

A libanoni hatóságok előzetes vizsgálatai alapján hanyagság és tétlenség vezetett a tragédiához. Szerdán házi őrizetbe helyezték az összes olyan kikötői tisztviselőt, aki 2014 óta felelős volt a rakományok tárolásáért és biztonságáért.

A bejrúti kikötő és a vámhatóság vezetője szerint több levelet is küldtek a hatóságoknak, amelyben kérték, hogy engedélyezzék a veszélyes vegyi anyag elszállítását, de nem történt semmi.

Prokosev szerint a kikőtői hatóságok nem sokat foglalkoztak az ammónium-nitráttal, amely nagy tárolókban állt a raktérben. A Rhosus egyébként 2018-ban elsüllyedt a kikőtőben.

Bejrúti tüntetők szerint az alkalmatlan kormány felel a robbanásért

Felindult demonstrálók csaptak össze biztonsági erőkkel csütörtökön a libanoni fővárosban.