Nincs több botozás Szaúd-Arábiában

Bár Mohamed bin-Szalmán herceg az utóbbi időben modernizációba kezdett, a szunnita rezsim továbbra is keményen büntet mindenkit, aki ellenszegül a hatalomnak. 

Szaúd-Arábia szombaton bejelentette, hogy mostantól  a bíróság senkit nem ítél botozásra. Az állam emberi jogi bizottsága nagy előrelépésnek nevezte a döntést — számolt be a Times of Israel.

A nemzetközi emberi jogi szervezetek már hosszú évek óta sürgették a szaúdi vezetést, hogy álljon el a gyakorlattól. A korbácsolás vagy botozás a saria-törvényekben előírt ősi büntetésforma, amit azonban az iszlám világ nagy részében már nem alkalmaznak.

Szaúd-Arábiában a bíróságok mostanáig akár több száz ütésre is ítélhették a vádlottakat. A legtöbbször házasságtörés vádjával elítéltek kaptak ilyen büntetést.

A gyakorlat megszüntetése azt is jelenti, hogy más büntetést fognak kapni azok, akiket a döntés bejelentése előtt már botozásra ítéltek.

Az elmúlt években többször felháborodást keltett Szaúd-Arábia a büntetési forma alkalmazásával. 2014-ben például Raif Badawi szaúdi bloggert 1000 korbácsütésre és tíz év börtönre ítélték, amiért megsértette az iszlámot.

Az enyhítés híre azután érkezett, hogy Szaúd-Arábia az emberi jogi szervezetek kritikájának a központjába került miután megírta a sajtó, hogy egy hét éve elítélt polgár jogi aktivista meghalt a börtönben. Abullah al-Hamidot 2013-ban azzal ítélték el, hogy „megszegte a királlyal kötött szövetséget” és „megzavarta a rendet.”

A fiatal Mohamed bin-Szalmán herceg 2017-es felemelkedése óta számtalan kritika érte, különösen azért mert mikor bejelentették, hogy ő örökli a szaúdi trónt azt ígérte, hogy társadalmi és gazdasági reformokat fog végrehajtani.

A szaúdi rezsim továbbra is alkalmazza a halálbüntetést, csak tavaly 184 embert végeztek ki. Az Amnesty International szerint a vezetés egyre több politikai disszidenst ítél halálra.

Egy ENSZ-jelentés szerint Irán az emberi jogok bajnoka

Egészen hihetetlen: az Emberi Jogi Bizottság szerint Teherán „különösen óvja a veszélyeztetett csoportokat és nyitott a dialógusra.”

muszlim törvénykezés