A koronavírus elleni globális küzdelem egyelőre inkább mélyítette, mintsem enyhítette a már meglévő ellentéteket Oroszország, Kína, illetve a Nyugat között. A propagandaháború azonban természetesen nem új keletű.
200 euró üti a markát annak az olasznak, aki a közösségi médiában olyan videót, bejegyzést tesz közzé, amelyen méltatja a Moszkva által Olaszországnak küldött segítséget – adta hírül a La Repubblica. Az olasz lap szerint az egyre terjedő felhívásban az áll: „15 olaszra van szükség, akik valami jót mondanak az orosz humanitárius segítségről”, és mindezt felveszik.
A videókat aztán fel kell tenni a Twitterre, Facebookra vagy Instagramra. „A jobb videókat, illetve fotóval ellátott szövegeket 200 euróval jutalmazzák, de ha csupán szöveg van, kevesebbet fizetnek” – idézi a lap a felhívást. Egyes források szerint a jelentkezőknek azt kell hangsúlyozni, hogy Putyin segít az olaszokon „ellentétben az Európai Unióval”. A római orosz nagykövetség már reagált. Mint mondták: nem tudnak ilyen felhívást megfogalmazó üzenetekről, amelyeket egyébként provokációnak tartanak.
Oroszország március végétől kezdett el segélyszállítmányokat küldeni a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került olaszoknak. A csomagok szájmaszkokat, védőruhát, tisztítószereket tartalmaznak, amelyekkel „kíséretként” orosz szakemberek is érkeztek. Egy másik olasz lap, a La Stampa szerint valószínűleg orosz kémek is vannak közöttük.
Mint a torinói újság írta: biológiaifegyver-szakértők és az orosz katonai elhárítás, a GRU ügynökei lehetnek közöttük, akik ügynökhálózatokat hozhatnak létre, aláásva ezzel Olaszország és a NATO kapcsolatát. Ráadásul az orosz segélyszállítmányok 80 százaléka „hasznavehetetlen”.
Az értesülést közreadó újságírót, Jacopo Iacobinit súlyos verbális támadás érte előbb a római orosz nagykövetség, aztán pedig az orosz védelmi minisztérium szóvivője részéről. Igor Konasenkov vezérőrnagy válaszában kijelentette, hogy a La Stampa célja „diszkreditálni az orosz missziót”, amelyet az olasz nép kérésére küldtek.
A vezérőrnagy szerint „a hidegháború legrosszabb idejét idéző ruszofób álhírekkel manipulál a La Stampa”. A végén pedig megeresztett egy fenyegetést az „oroszellenes médiakampány támogatóinak” címezve, mely szerint „aki másnak vermet ás, maga esik bele”.
A toriniói lap válaszában kiemelte, hogy bár az orosz segítségnyújtást a barátság és szolidaritás jelének tartják, kétségeket is megfogalmaztak vele kapcsolatban. Mint írták: ez ugyanannak a hírnek két aspektusa, az újságíró pedig professzionálisan nyúlt hozzá a témához.
Iacobini pedig úgy reagált, hogy Olaszország „nem Csecsenföld”, nyilván arra utalva, hogy a vitatott hovatartozású terület Kreml-barát kormánya mára elfojtott minden ellenzéki hangot a médiában, az állami sajtó tevékenysége pedig a hivatalos politika igazolására korlátozódik. Mint Iacobini mondta: Konasenko fenyegető szavait nemcsak neki, hanem lapjának is címezte.
Az olasz kormány egy ideig késlekedett a válasszal, de aztán a külügy- és védelmi minisztérium közös közleményében azt írta: „köszönik az orosz segítséget, de tiszteletben tartják a sajtószabadságot”. Mint mondták:
„a szólásszabadság, a bírálathoz és válaszadáshoz való jog hazánk alapvető jogai közé tartozik. A globális vészhelyzetnek eme pillanatában lényegesebb, mint valaha a szabad sajtó által gyakorolt ellenőrzés és elemzés”.
Iacobini egyébként hiányolta az olasz kormányfő megszólalását. Több olasz ellenzéki párt pedig követelte, hogy a külügyminisztérium rendelje be az orosz nagykövetet.
Annak pedig a BBC járt utána, hogy a Kreml által gründolt orosz sajtóban (például Rosszijszkaja Gazeta, Rosszija-1 televízió, REN TV) több „riport” is megjelent Olaszországból arról, hogy úgymond többfelé orosz zászlóra cserélték az EU lobogóját, a hétköznapi emberek pedig az orosz himnuszt éneklik hálából az orosz szállítmányokért.
A brit közszolgálati médium elért egy olasz férfit, aki az egyik videofelvételen szerepel. Mint a férfi elmondta: valóban kitűzte az orosz zászlót a cége bejáratánál hálája jeleként, de rendszeresen más országok zászlaját is kiteszi, miután sokfelé vannak üzleti érdekeltségei.
Az orosz himnusz éneklésével kapcsolatban pedig a BBC arra mutatott rá, hogy az bizony egy neofasiszta szervezet irodájában történt, aki pedig felvette, nem más, mint egy orosz kapcsolatokkal rendelkező olasz aktivista. Ráadásul az orosz sajtóban keringő két felvétel valójában egy és ugyanaz a himnuszéneklés volt, csak két különböző plánból felvéve.
Mint Ilja Sepelin, az orosz ellenzéki DozsgyTV szakértője a BBC-nek elmondta: ezek az éneklő Oroszország-rajongók nem átlagos olaszok, hanem olyanok, akik üzleti kapcsolatokat ápolnak Moszkvával, ezért itt manipulációról, „hibrid igazságról” van szó.
Egy Kreml-közeli televíziós műsorvezető közben afölötti elégedettségének adott hangot, hogy a segélyszállító „orosz hadsereg Európa szívében járt a NATO-utakon”, az ugyancsak a Kreml által ellenőrzött Ragyio Vesztyi FM pedig arról beszélt, hogy a járvány miatt Olaszország kiléphet az EU-ból. A Sputnik News januárban arról írt, hogy a vírust ember állította elő, sőt az nem más, mint a NATO fegyvere. Ez már az EUvsDisinfo adatbázisában szerepel, amely honlapot az EU 2015-ben, az orosz-ukrán háború csúcspontján hozott létre az orosz dezinformáció leleplezésére.
A Sputniknak ráadásul az arab nyelvű szolgálata is azt „közölte”, hogy a vírust egy amerikai laboratóriumban hozták létre. Ez a közönség pedig hagyományosan nyitott az efféle összeesküvés-elméletekre. Később több más arab honlap is átvette az „értesülést”.
Az EUvsDisinfo szerint a következő „motívumok” térnek vissza az oroszok által terjesztett álhírekben:
- a Pentagon áll a járvány hátterében;
- az amerikai elitek nagyot hibáztak;
- a járvány célja az amerikai globális hegemónia megerősítése, illetve egy új, zsarnoki világrend kiépítése.
- olyan apokaliptikus víziók vetülnek előre, mint a schengeni övezet szétesése, a NATO felbomlása, a balti államok összeomlása.
Az orosz dezinformációs kampánnyal már az EU külügyi szolgálata is foglalkozott azt állítva, hogy annak a pánikkeltés és az államok közötti bizalom aláásása a fő célja. Moszkva mindezt tagadja.
Mint arra a Deutsche Welle rámutat, a világhálón most még hatékonyabban lehet terjeszteni a hazugságokat, miután az emberek világszerte otthon ülnek, és még többet használják a közösségi médiát. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) csak „infodémiának” nevezi a koronavírus körüli információáradatot, amelynek jelentős része álhír.
A The New York Times közben megdöbbentő összeállítást közölt arról a több mint egy évtizede zajló információs kampányról, amelyet Vlagyimir Putyin az amerikai tudomány, illetve az egészségügyi rendszer ellen folytat.
A tekintélyes amerikai lap szerint az orosz elnök ügynökei a sajtóban és a közösségi médiában rendszeresen azt híresztelik, hogy a járványokat, köztük az influenzát, az ebolát, és most a koronavírust, valójában amerikai tudósok terjesztik. A dezinformációs kampány másik fontos eleme a védőoltás-ellenesség, amivel aláássák az amerikai egészségügyi rendszerbe vetett bizalmat.
Moszkva igyekszik elhitetni, hogy az amerikai tisztviselők nem veszik komolyan a veszélyt, így ők maguk jelentenek kockázatot. Putyin a média, titkos trollok és megkérdőjelezhető blogok segítségével vívja a harcát, amelyet kifinomult módszerei miatt egyre nehezebb leleplezni – ráadásul igen nagy hatékonysággal. Az orosz globális televíziós hálózat, az RT YouTube-on elérhető videóit naponta átlagban egymillió ember nézi világszerte, ami a legmagasabb arány a nemzetközi médiumok között.
Szakértők szerint hosszú távon az orosz kampánynak jelentős hatása lesz a társadalomra: az amerikaiak cinikusak lesznek, és nem fogják elhinni a kormánynak, hogy tények alapján hozza a döntéseit. A New York Times szerint az egykori KGB-őrnagy Putyin ezzel csak a szovjet módszereket eleveníti fel, ráadásul 2012 óta a hadsereg segítségével.
A The New York Times egy másik írása pedig azt elemezte, hogy Oroszországhoz hasonlóan Kína, sőt Irán is kihasználja a koronavírusban rejlő „lehetőségeket”, már ami a dezinformációs kampányt illeti. A fő céljuk természetesen az, hogy elvonják a figyelmet a saját kudarcaikról, és kételkedést ébresszenek az amerikaiakban a saját kormányuk intézkedéseit illetően.
Az amerikai lap szerint egyébként Kína még az oroszoknál is – akiktől nyilvánvalóan sokat tanul – agresszívabban terjeszti a gyakran egymásnak is ellentmondó összeesküvés-elméleteket.
A kínai propaganda, amelyet a pekingi külügyminisztérium, illetve a kínai nagykövetségek hálózata terjeszt, két narratívára összpontosít: az első, hogy az Egyesült Államokból ered a koronavírus, a másik pedig, hogy a Kínai Kommunista Párt kiváló munkát végzett a járvány elleni harcban, ezzel is demonstrálva a rendszer fölényét. A The New York Times szerint egyébként a három ország gyakran egymás hazugságait veszi át és terjeszti. Az átvett propagandaelemeket aztán később „visszaveszik”, és mint újdonságot tárják a közönség elé.
Az mindenesetre nagy eredmény, és nyilvánvalóan nagyrészt az amerikai nyomás eredménye, hogy Peking a minap elismerte: Vuhanban jóval többen haltak meg a koronavírus-járványban, mint az korábban közölték.