Online széderezhetnek a karanténnal szétszakított családok

Bár nem lenne megengedett az elektromos eszközök használata, egy ortodox rabbinikus döntvény szerint az idei széder esetében különösen fontos, hogy az egymástól elzárt családtagok legalább online kapcsolatban legyenek egymással.

Különleges szabályozást hoztak ortodox rabbik azzal az engedéllyel, aminek értelmében a vallásos zsidók is használhatják a Zoom nevű videókonferencia alkalmazást széder este idején. A cél az, hogy a koronavírus miatt egymástól távol maradó családtagok együtt tölthessék a közelgő Pészah ünnepét.

Eliyahu Abergil rabbi, aki egy évtizeden át szolgált a jeruzsálemi rabbinátusi bíróság fejeként, több másik vallási vezetővel együtt döntött így — indoklás szerint a rendkívüli veszélyhelyzetre való tekintettel.

A kiadvány szerint a családok

abban az esetben használhatják a technikát széder este, ha az elektronikai eszközöket és a programot még az ünnep előtt elindítják.

Sábát — és a tórai ünnepnapok — idejére a legtöbb ortodox rabbi tiltja, illetve szigorú szabályokhoz köti az elektromos eszközök használatát azok 19. századi elterjedése óta. Így világszerte számos vallásos zsidó kerülte is ezek használatát a kijelölt napokon, ezért — ha csak kivételes alkalomból is –, ez az engedmény egészen forradalmi újításnak számít.

Izraeli főrabbi: szombaton is hagyják bekapcsolva telefonjaikat!

Jichák Joszef a vírussal kapcsolatban korábban is hozott már vallásjogi döntvényeket.

A szefárd rabbik szerint

mindenkinek egyértelmű kell, hogy legyen: egyszeri engedélyről van szó.

Továbbá azt remélik, hogy a fiataloknak és időseknek egyaránt hasznukra válik a rendelkezés. Szerintük ugyanis sok fiatal nem ünnepelné a széderestet a nagyszülőkkel való kapcsolatuk nélkül. Az idősek esetében pedig most kiemelten fontos, hogy kapcsolatban maradjanak a szeretteikkel.

„Az idősebbek köréből ki kell űzni a szomorúságot, és motivációt kell nekik adni ahhoz, hogy harcoljanak az életükért, megelőzzék a depressziót és a mentális hanyatlást”

— írták a döntvényben.

A Jerusalem Post szerint Abergil rabbi mellett hét másik vallási vezető is aláírta az engedélyt, ám több tekintélyes rabbi vitatja a döntést.