Az óraszám csökkentéssel és a természettudományos tárgyak modernizálásával kapcsolatban kevesebb, a magyar irodalom oktatásával kapcsolatos változásokkal szemben több aggály merült fel.
Elkészült a módosított Nemzeti Alaptanterv (Nat) – jelentette be Kásler Miklós emberi erőforrások minisztere pénteken Budapesten. A tárcavezető úgy fogalmazott: a módosított Nat „a jelennek és a jövőnek készült, és a múlt értékeire épít”.
A miniszter kiemelte: A módosított dokumentum a humán tárgyak esetében új tartalmakkal, szerkezettel, modern eszközökkel járul hozzá a nemzeti önazonosság kialakításához.
A természettudományos tárgyak esetében „sience-típusú” tananyagot állítottak össze, hogy a diákok érdeklődését még inkább elnyerjék – mondta. Az idegennyelv-oktatásban az eddigieknél hatékonyabb eszközökkel szeretnék növelni az eredményességet – ismertette.
Csökken a tanulók óraszáma, a digitális kultúra, a korábbi informatika, valamint a technika tantárgyak is megújulnak.
Továbbra is kötelező olvasmány lesz Arany János Toldija és Petőfi Sándor János vitéz című elbeszélő költeménye, és Jókai Mór, Mikszáth Kálmán mellett Csukás István, Wass Albert és Szabó Magda, Reményik Sándor művei is bekerültek, sőt ajánlott olvasmányként az angol krimiíró, Agatha Christie is megjelenik a kínálatban.
A Szombat folyóirat szóvá teszi, hogy az irodalom tananyagból kihagyták az eddigi egyetlen magyar Nobel-díjas írót, Kertész Imrét. Wass Albert, Nyirő József és Herczeg Ferenc kiemelésében Takaró Mihálynak a két világháború közötti irodalomról alkotott kánonkoncepcióját vélik felfedezni, mely a nyugatos írók mellé kívánja emelni az erdélyi és a „nemzeti konzervatív”, illetve a Trianonnal foglalkozó irodalmat.
A Magyartanárok Egyesülete úgy véli, hogy a „kormányrendelet olyan súlyosan veszélyezteti a nemzet egységét, a nemzeti kultúrát, a diákok fejlődését, a tanári munka szakmaiságát, annyira mérgezi a közgondolkodást, hogy azonnal vissza kell vonni.”
A Történelemoktatók Szakmai Egyesülete üdvözöli, hogy az általános óraszám csökkentés ellenére a történelem tantárgy tanításának órakerete nem csökkent, így arányaiban a történelem tantárgy súlya növekedett.