Az izraeli tél a megújulás és az élvezhető újítások szezonja is egyben. A folyamatos zöldség- és gyümölcs nemesítések mellett, idén az enni-innivalók piacán többek között palackba zárt folyékony alternatív boldogság, valamint a belpolitikai patthelyzet ihlette “limitált kiadású” jégkrém is várja az érdeklődő ínyenceket.
A kísérleti ízek természetesen a fogyasztók tetszésétől függően maradnak meg rendszeresen vagy szezonálisan a piacokon és az áruházak polcain, de az is lehet, hogy egyszeri kísérletekként merülnek a feledés homályába. Mindenesetre megéri kényeztetni a helyieket, mivel az izraeliek igazi “eat, pray, love” ínyenceknek számítanak, akik izgalommal várják és el is várják az újdonságokat.
A tel-avivi Namal, vagyis a kikötő nevezetes kistermelői piacán péntekenként lehet kóstolgatni az ország neves gazdálkodói szemnek-szájnak csábító gyümölcs és zöldség kavalkádjait. A hazai nemesítők az ízeket és a színeket az ország klíma-adottságaihoz igazítják, így
a citromsárga és fekete árnyalataiban pompázó, valamint gömb és csepp formájú vitamindús koktélparadicsom mellett a sötétzöld héjú érett mandarin, a céklából nemesített répa vagy a fekete színű alma manapság már nem csak a futurisztikus képzelet szüleménye.
A helyi gyümölcspiacon az eper az izraeli “tél” egyik közkedvelt alapgyümölcse a citrusok mellett. A különböző földieper árnyalatok, méretek és formák hagyományain túllépve, tavaly került piacra a szőlőízű valamint a fehér színű földieper. Idén azonban úgy tűnik nem az eper, hanem a nugát és az almaízű banán lesz az új kihívás a vállalkozó ínyencek számára.
Izraelt évek óta a nemzetközi boldogság-index felmérések az élenjáró első tíz ország közé sorolják. Annak ellenére, hogy idén kicsit megcsúszva a 13. helyre került, így is, akár a legfejlettebb országok mércéjével mérve és beleszámítva a több mint 70 éve tartó háború- és terrorfenyegetettséget, az izraeliek életminősége és a boldogsághoz való viszonya példaértékű.
Az eredendő okot többek közt a sok napsütés és az olívaolajban, valamint zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étrend, és a könnyű hazai borok áldásos hatásának javára írják, pedig valószínűleg a színek és az ízek gyógyhatása sem elhanyagolható.
Nem mintha boldognak vagy egyáltalán “lenni” olyan könnyű volna manapság Izraelben, a “nagy öregek” azt mondják, sosem volt az, és akkor még “eperízű sárgadinnyével” sem lehetett feldobni az indexet, mert leginkább csak rakéta meg háború volt.
Régi időkre emlékeztetőül rakéták most is vannak, a cionista honfiak és lányok számára az viszont újdonságnak számít, hogy az ország egy éve politikailag működésképtelen és harmadjára kénytelen újraválasztani.
A lassan végtelennek tűnő következő kampányidőszak megédesítésének ötletét vetette fel a helyiek kedvenc fagyigyártója, a Ben & Jerry’s. A vermonti Ben Cohen és Jerry Greenfield által alapított és mára jelentős nemzetközi hírnévnek örvendő fagyivállalat részvétele az amerikai “politikában” nem újkeletű.
A szintén vermonti Bernie Sanders 2016-os visszatérését kampányfagyival támogató Ben & Jerry’s ízei szerencsét hoztak Sanders szenátornak, így aztán nem véletlen, hogy a cég a 2020-as elnökjelölő választáson is támogatja a demokraták Izrael-pártinak éppen nem mondható jelöltjét. A gyártó szerint a szenátor tiszteletére készült fagyi ízei, a “forró fahéj és kemény karamell csokikoronggal megkoronázva” maga a Bernie Sanders-féle politikai szimbolizmus.
Az izraeli Ben & Jerry’s hasonló politikai ízinspirációra készül a márciusi választások tiszteletére, azzal a különbséggel, hogy politikailag semleges maradt, eddig legalábbis. A Knesszet feloszlatása után, a cég Instagrammon vetette fel, hogy
jó lenne egy “harmadik választás” fagyit piacra dobni a nevezetes esemény tiszteletére.
A közösségi médiában megjelent sejtelmes, felirat nélküli fagyis doboz ízeinek a megválasztását a cég a választókra bízza. A “Pa’am Slisit Glida” néven forgalomba hozandó jégkrém íze a szavazók szerint legyen malawi, bamba, mandula, dió, chilis fehércsoki, rágógumi, nugát vagy méz. De volt olyan is, aki leegyszerűsítve a fagyi és politikai választás problémáját csak valami “kék-fehérre” szavazna.
Első olvasatra azonban a többség a krembót tartaná a márciusi pollok legjobb fagyijának. Az izraeli négercsók, vagyis a krembó, a nyári kánikula után szimbolikusan az iskolakezdéssel egy időben kerül a polcokra és az izraeli lét egyik szimbolikus velejárója. A krembó fagyiverziója eddig nem ismeretes, pedig lehet, hogy nemcsak a gyerekek örömére pótolhatná a “krembó-mentes” nyári időszámítást, hanem egycsapásra megoldaná az izraeli belpolitikai patthelyzetet.
Visszatérve a háromszori választásokra, legutóbb a nemzeti-libertárius Mose Feiglin (Zehut) a kannabisz legalizálásával kampányolt és hívta fel magára a figyelmet. Pártjának első alkalommal nem sikerült a választási küszöböt elérni, szeptemberben pedig visszalépett Benjamin Netanjahu kérésére, azzal a feltétellel, hogy a reménybeli Netanjahu-kormány megszavazza az általa preferált kannabisz-törvényt, és számára miniszteri biztosi szerepet ad.
Az ígéret teljesítésére Feiglinnek úgy tűnik, még várnia kell, a jó hír viszont az, hogy addig is vigasztalódhat az idei év egyik nagy újításával, az első izraeli kannabisz sörrel.
A héber médiában (calcalist) megjelent hírek szerint januártól kerül forgalomba az első izraeli kannabisz sör, a CannaBrew. Megjegyzendő, hogy ráadásul teljesen legálisan, ugyanis a sör alapanyagaként a gyártó cég a kannabisz egyik kannabinoid kivonatát, a kannabiolt (CBD) használja, ami Izraelben legalábbis nem törvénytelen.
A hagyományos sörgyártás alapján készülő alternatív élénkítő ital a Sörbazár (בירבזאר) és a Kanneh-b startup közösén kifejlesztett technológiájának köszönhetően jöhetett létre. A kannabioid folyadékban nem oldódik, a kifejlesztett új technológia révén azonban lehetővé válik a CBD kannabisz-kivonat sokoldalú felhasználása az élelmiszeriparban.
Az új technológia iránt máris nagy az érdeklődés, főleg energiaitalok, vagy akár a gyerekek számára is fogyasztható jégkrémek, valamint vegán hamburgerek alternatív ízesítőjeként.