Több mint 20 éve forgalmazza „történelmi ihletettségű” borait az az olasz kereskedőcsalád, a 20. század diktátorainak arcképeivel reklámozva termékeit. Morálról és marketing-fogásokról kérdeztük őket.
A Simon Wiesenthal Központ sokadjára próbálja felhívni a figyelmet az elsőre sokkolónak tűnő, de jogilag törvénytisztelő eljárásra: egy olasz borkereskedő cég fasiszta, náci és kommunista történelmi személyiségekkel ékesített palackokban forgalmazza borait.
A The Jewish Chronicle cikkében említi, hogy a bécsi központú, „nácivadászatra szakosodott” szervezet az olasz kormányt marasztalja el azért, amiért mindmáig nem volt képes olyan jogszabályt elfogadtatni, amely meghiúsíthatná a Hitler-arcképpel árusított termékek piaci értékesítését.
A brit lapban részletesen kifejtik, hogy a Simon Wiesenthal Központ munkatársai és szövetségesei milyen jogi lépésekkel kísérleteztek eddig, és hogy milyen új szankciók sürgetésére ösztökélik az olasz és európai döntéshozókat annak érdekében, hogy véget vessenek a szerintük „Olaszország imázsára és borászatára is komoly csapást jelentő”, valamint a holokauszt emlékezetét sértő gyakorlatnak.
A Neokohn telefonon érte el az indulatokat kiváltó borászat egyik vezetőjét, Andrea Lunardellit. Az észak-olasz Veneto városához közeli cég évente mintegy 100 ezer, többnyire Merlot-ból és Cabernet franc-ból előállított nedűt palackoz.
Havonta legalább 100-120 Hitleres-palackot tudunk eladni. Vannak, akik házhoz jönnek, de természetesen rendelésre is szállítunk borokat.
— mondta családi vállalkozás egyik irányítója lapunknak. A férfi büszkén és mindenféle fennakadás nélkül válaszolt kérdéseinkre, még akkor is, amikor emlékeztettük arra, hogy egy zsidó portál számára készítjük az interjút.
„Semmiféle morális felelősséget nem érzek. Mi nem politizálunk. Nincsenek önkényuralmi jelek a montázsainkon, nem uszítunk gyűlöletre. Csakis üzletelünk, és miért ne tennénk, ha erre mutatkozik kereslet?” — szögezte le Andrea Lunardelli, aki emlékeztetett: több mint 20 éve árulják „történelmi ihletettségű” boraikat, és bár voltak „jogi intermezzók”, ma nincs semmilyen jogi akadálya annak Olaszországban, hogy diktátorok képmásával lehessen kereskedni.
A The Jewish Chronicle is hangsúlyozza: a ma országszerte több szupermarketben is kapható „történelmi borok” kereskedelmi korlátozására korábban történt politikai kísérlet.
2017-ben az olasz parlament alsóházában el is fogadtak egy, a fasiszta és náci eszmék terjesztésének büntetésére vonatkozó jogszabály-tervezetet, amelyet azonban a szenátus nem tartott annyira fontosnak, hogy ratifikálják.
Arra a kérdésre, hogy a honlapjuk szerint széles palettából szemezgető kuncsaftok közül kik és milyen típusú borokat vásárolnak a Lunardelli birtokról, a család képviselője azt mondta:
„Elsősorban Németországból, Nagy-Britanniából, Finnországból, Svédországból, Csehországból és Franciaországból jönnek megkeresések. Albán vagy orosz maffióóok személyesen is felkeresnek bennünket. És nehogy azt higgye, hogy Sztálin érdekli őket! Hitler népszerűsége magasan vezet a többiek előtt.”
A kereskedő szerint egyébként elsősorban a vásárlókban felélénkülő nacionalizmus, nem pedig a rasszizmus miatt lehet a legnagyobb kereslet a Führerre.
A kereskedő hozzátette: a jelenlegi európai bevándorlási folyamatok miatt egyre több kuncsaftjától hallja azt, hogy számukra fontos a saját nemzeti önállóságuk megőrzése, és ezt az ideológiát megtestesítő személyek kultusza is.