Oroszok zavarják az izraeli GPS-eket egy szíriai bázisról

Az oroszok szíriai elektronikus hadviselésének járulékos vesztesége lehet az Izrael felett elrepülő gépek GPS navigációját érő zavarás egy amerikai szakértő szerint – írja a The Times of Israel. Az oroszok tagadnak.

A GPS-eket zavaró jel forrása a Khmeimim légibázis Nyugat-Szíriában – derítette ki Todd Humphreys repülőgépmérnök az amerikai kormány megbízásából néhány hete.

A GPS jelzavarás nem úgy tűnik, mint ha Izrael ellen irányulna, az inkább egy járulékos veszteség, miközben Moszkva védeni próbálja a katonáit a dróntámadások ellen, valamint megerősíteni dominanciáját az elektronikus hadviselés területén is – nyilatkozta a Texasi Egyetem professzora a lapnak.

Tavasz óta a Közel-Keleten, különösen Szíria környékén repülő gépek pilótái tapasztalták azt, hogy megbolondul a GPS, rossz adatokat jelez, vagy teljesen leáll a működése. Ez közvetlenül az után jelentkezett, hogy a Szíriában állomásozó orosz erőket nagyszabású öngyilkos dróntámadás érte.

A nemzetközi űrállomás szenzorait felhasználva Humphreys és csapata hónapokig vizsgálta a jelenséget. Be tudták határolni a zavaró jel földrajzi helyét. A Khmeimim légibázis az, amelyet 4 éve építettek az oroszok az ország nyugati partjainál, hogy ezzel is támogassák Asszad diktátor hatalmát.

fotó: The Times of Israel

A jel olyan erős, hogy az űrből is jól látható. Hasonló GPS-zavaró jeleket észleltek már az elmúlt években a Fekete tenger környékén, az orosz határ közelében, Norvégiában, Finnországban, valamint a Kreml és Putyin palotája körül.

Mint lapunk is megírta, izraeli járatok pilótái néhány hete jelezték először, hogy valami zavarja a navigációs rendszereket leszállás és felszállás közben a Ben Gurion repülőtéren és Cipruson is, a larnakai reptéren.

Izrael légügyi hatósága szerint a jelzavarás nem okozott biztonsági problémát, miután a GPS használata mellett más módszerekkel is működik a le- és felszállás. Ugyanakkor jelentős, de nem túl veszélyes hatással volt a pilóták repülési képességére, miután a modern repülőgépek nagymértékben támaszkodnak a GPS navigációra.

„Szomorú, hogy a pilótáknak ezt kell megszokniuk”

– mondja Humphreys

A GPS zavarása csak a levegőben lévő gépeken érzékelhető, a földön nem. A szakértő szerint ez azért lehetséges, mert a zavarás a föld görbülete miatt nem jut el a horizonton túlra.

Humphreys vizsgálata szerint az oroszok kombinált módszerrel zavarják a GPS-eket. Vagy egyszerűen leáll a szolgáltatás, vagy hamisított adatokat juttatnak el a vevő eszközökhöz.

Az Izraelben hirtelen jelentkezett probléma oka lehet valamilyen változtatás az orosz zavaró berendezésben, új kapacitásokkal bővülhetett, hogy fokozzák a hatékonyságát, vagy áthelyezhettek egy ilyen zavarót, közelebb az izraeli határhoz.

„Az én benyomásom szerint az oroszok áthelyezhettek egy ilyen jelzavaró berendezést nemrég”

– mondta az amerikai szakértő.

Izrael is úgy véli, hogy az oroszok állhatnak a GPS jelzavarás mögött. Név nélkül nyilatkozó katonai források azt mondták, hogy a zavaró jel forrása lehet földi is, de akár hajóról is érkezhet.

Az orosz nagykövetség tagadta a vádakat. Azt mondták, a találgatások a „fake news” kategóriába tartoznak.

Az amerikai szakértő viszont azt mondja, 90-95 százalék, hogy Moszkva áll a zavarás mögött.

„Én nem tartom hitelesnek az orosz tagadást, mert látom a jelet az űrből”

– mondta Humphreys.

Az orosz pilótáknak nem okoz gondot a GPS zavarása, mert ők saját műholdas navigációt használnak, a GLONASS-t.

A oroszok belenyúlhattak az izraeli légirányításba

Az izraeli hadsereg tájékoztatása szerint nem katonai incidens történt.