Az oroszok szíriai elektronikus hadviselésének járulékos vesztesége lehet az Izrael felett elrepülő gépek GPS navigációját érő zavarás egy amerikai szakértő szerint – írja a The Times of Israel. Az oroszok tagadnak.
A GPS-eket zavaró jel forrása a Khmeimim légibázis Nyugat-Szíriában – derítette ki Todd Humphreys repülőgépmérnök az amerikai kormány megbízásából néhány hete.
A GPS jelzavarás nem úgy tűnik, mint ha Izrael ellen irányulna, az inkább egy járulékos veszteség, miközben Moszkva védeni próbálja a katonáit a dróntámadások ellen, valamint megerősíteni dominanciáját az elektronikus hadviselés területén is – nyilatkozta a Texasi Egyetem professzora a lapnak.
Tavasz óta a Közel-Keleten, különösen Szíria környékén repülő gépek pilótái tapasztalták azt, hogy megbolondul a GPS, rossz adatokat jelez, vagy teljesen leáll a működése. Ez közvetlenül az után jelentkezett, hogy a Szíriában állomásozó orosz erőket nagyszabású öngyilkos dróntámadás érte.
A nemzetközi űrállomás szenzorait felhasználva Humphreys és csapata hónapokig vizsgálta a jelenséget. Be tudták határolni a zavaró jel földrajzi helyét. A Khmeimim légibázis az, amelyet 4 éve építettek az oroszok az ország nyugati partjainál, hogy ezzel is támogassák Asszad diktátor hatalmát.
A jel olyan erős, hogy az űrből is jól látható. Hasonló GPS-zavaró jeleket észleltek már az elmúlt években a Fekete tenger környékén, az orosz határ közelében, Norvégiában, Finnországban, valamint a Kreml és Putyin palotája körül.
Mint lapunk is megírta, izraeli járatok pilótái néhány hete jelezték először, hogy valami zavarja a navigációs rendszereket leszállás és felszállás közben a Ben Gurion repülőtéren és Cipruson is, a larnakai reptéren.
Izrael légügyi hatósága szerint a jelzavarás nem okozott biztonsági problémát, miután a GPS használata mellett más módszerekkel is működik a le- és felszállás. Ugyanakkor jelentős, de nem túl veszélyes hatással volt a pilóták repülési képességére, miután a modern repülőgépek nagymértékben támaszkodnak a GPS navigációra.
„Szomorú, hogy a pilótáknak ezt kell megszokniuk”
– mondja Humphreys
A GPS zavarása csak a levegőben lévő gépeken érzékelhető, a földön nem. A szakértő szerint ez azért lehetséges, mert a zavarás a föld görbülete miatt nem jut el a horizonton túlra.
Humphreys vizsgálata szerint az oroszok kombinált módszerrel zavarják a GPS-eket. Vagy egyszerűen leáll a szolgáltatás, vagy hamisított adatokat juttatnak el a vevő eszközökhöz.
Az Izraelben hirtelen jelentkezett probléma oka lehet valamilyen változtatás az orosz zavaró berendezésben, új kapacitásokkal bővülhetett, hogy fokozzák a hatékonyságát, vagy áthelyezhettek egy ilyen zavarót, közelebb az izraeli határhoz.
„Az én benyomásom szerint az oroszok áthelyezhettek egy ilyen jelzavaró berendezést nemrég”
– mondta az amerikai szakértő.
Izrael is úgy véli, hogy az oroszok állhatnak a GPS jelzavarás mögött. Név nélkül nyilatkozó katonai források azt mondták, hogy a zavaró jel forrása lehet földi is, de akár hajóról is érkezhet.
Az orosz nagykövetség tagadta a vádakat. Azt mondták, a találgatások a „fake news” kategóriába tartoznak.
Az amerikai szakértő viszont azt mondja, 90-95 százalék, hogy Moszkva áll a zavarás mögött.
„Én nem tartom hitelesnek az orosz tagadást, mert látom a jelet az űrből”
– mondta Humphreys.
Az orosz pilótáknak nem okoz gondot a GPS zavarása, mert ők saját műholdas navigációt használnak, a GLONASS-t.