Hajóbaleset: a búvárok lényegében semmit nem látnak

Ismét azonosították a múlt heti dunai hajóbaleset két, a vízből kiemelt halálos áldozatát: egyikük dél-koreai, másikuk magyar — közölte a rendőrség csütörtök este.

A Szabadság híd környékén este kiemelt férfi a hajó magyar legénységéhez tartozott. A tegnap délelőtt Érd térségében megtalált áldozat pedig egy dél-koreai nő, a hajó egyik utasa volt.

A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sygin szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és kéttagú magyar személyzet. A tragédiát heten élték biztosan túl.

A kutatásban részt vevők továbbra is keresnek még nyolc dél-koreai utast és a hajó magyar legénységéből egy embert a Duna teljes déli szakaszán. Mágori Krisztina igazságügyi orvos szakértő a hvg.hu-nak elmondta, számítani lehet arra, hogy

a természetes bomlási folyamatok és a gázképződés miatt előbb-utóbb a holttestek felbukkannak a víz felszínén vagy a part mentén.

Ez az eltűnéshez képest akár hónapokkal később is megtörténhet.

A Fővárosi Főügyészség csütörtökön arról is információt tett közzé, hogy a nyomozás adatai szerint

a szállodahajó kapitánya a dunai hajóbaleset után adatokat törölt a telefonjáról.

Megerősítették továbbá azt a sajtóhírt is, hogy áprilisban Hollandiában is egy balesetet átélt hajó fedélzetén volt a kapitány. Később kiderült, április 1-jén valóban annak a hajónak a fedélzetén volt, de az incidens idején nem ő volt a hajó kapitánya.

A fővárosi főügyész egyébként a vízibaleset ügyében 5 ügyészből, illetve alügyészből álló ügyészi ügyfeldolgozó csoportot hozott létre. „A csoport jelenlegi feladata, figyelemmel arra, hogy az ügy vizsgálati szakaszban van, a nyomozó hatóságtól folyamatosan érkező adatok elemzése és értékelése. Ezen túl a fővárosi főügyész külön kapcsolattartó ügyészt jelölt ki, hogy biztosítsa a kapcsolatot a budapesti dél-koreai nagykövetség munkatársaival” — írta az MTI.

A Clark Ádám hajódaru. Fotó: MTI

Mindeközben a szakemberek szlovák segítséggel igyekeznek gyorsítani a Duna apadását is. A megállapodás szerint a hidrológiai előrejelzések függvényében,

egy megbeszélt időpontban négy órán keresztül másodpercenként ezer köbméter vizet tartanak majd vissza Szlovákiában.

Ettől azt várják, hogy a Duna magyarországi szakaszának apadása átmenetileg felgyorsul, így a Clark Ádám úszódaru hamarabb közelítheti meg várhatóan a múlt szerdai hajóbaleset helyszínét, és kezdheti meg a hajóroncs kiemelését.

Ahogy beszámoltunk róla, már zajlik a Hableány kiemelésének előkészítése a Terrorelhárítási Központ (TEK) koordinálásával. A búvárok azokat az emelési pontokat alakítják ki a hajó alatt, amelyeken keresztül a Clark Ádám úszódarura akarják rögzíteni a roncsot. Mire ezzel végeznek, várhatóan az úszódaru is a pontos helyszínre érkezik, és megindulhat a Hableány kiemelése.

Szerdán és csütörtökön a kiemelés műszaki elkészítése zajlott: olyan füleket és rögzítési pontokat alakítottak ki a búvárok a hajótesten, amelyek segítségével drótkötelekkel egy pontonhoz lehetett rögzíteni a roncsot. A tervek szerint a kiemelés után egy uszályra teszik a hajótestet.

Egy korábban elhangzott szakmai vélemény szerint

az emelés során komoly terhelésnek lesz kitéve a hajó, ezért komoly előkészületekre van szükség ahhoz, hogy ne törjön ketté a hajótest.

A 24.hu korábban megosztotta a TEK egyik videóját is a tesztmerülésekről, illetve arról, milyenek a látási viszonyok a Dunában. A felvételből egyértelműen kiderül, hogy a búvárok gyakorlatilag attól a pillanattól nem látnak semmit, hogy elmerülnek a vízben.