Aggasztóan megnőtt budapesti hajóforgalomról, hiányzó mentőmellényekről ír a világsajtó.
Egyre több részlet derül ki a Hableány sétahajó tragédiájáról. A baleset szerda este, nem sokkal 9 óra után történt a Margit hídnál; a Viking szállodahajóval ütközött össze a jóval kisebb, 33 dél-koreai turistát szállító turistahajó, és másodpercek alatt elmerült.
Hét embert a környező hajókon utazók mentettek ki, hét embernek pedig már csak a holttestét találták meg, mindannyian dél-koreai állampolgárok voltak. 21 személy után még tartanak a kutatások.
Ahogy beszámoltunk róla, a vízi baleset körülményeinek tisztázása érdekében a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) igazságügyi hajózási nautikai szakértő bevonásával nyomozást rendelt el.
A hajóbalesettel összefüggésben gyanúsítottként hallgattak ki a nyomozók a szállodahajó 64 éves ukrán kapitányát, ő azonban tagadja, hogy szabályt szegett volna. A férfit őrizetbe vették és előterjesztést tettek letartóztatása indítványozására.
Az ügyvéd közleményében úgy értékelt, a nyomozóhatóság részéről a gyanúsítás „idő előtti, jelenleg nem több egy elméletnél, az alapos gyanúhoz szükséges bizonyosság nem áll rendelkezésre a ténybeli információk alapján”. Ilyen, az alapos gyanút megalapozó megállapítás akkor tehető, ha már megvannak a szakértői vélemények; most viszont a szakértők kirendelése még csak folyamatban van – jegyezte meg.
Az ügyről bőven ír a világsajtó is. A CNN összeállításában hiányzó mentőmellényekről számoltak be, valamint a dél-koreai Very Good Tour utazási társaság egyik szervezőjének szavait is idézték. Egy szöuli sajtótájékoztatón elhangzottak szerint Lee Sang-moo bocsánatot kért a történtekért, és azt mondta, tudomása szerint a hajón minden szükséges óvintézkedést megtettek előzetesen.
Az utazási iroda szerint a turisták többsége középkorú volt: a legidősebb vendég hetvenes éveiben járt, a legfiatalabb 2013-ban született. Hamarosan várhatóan 40 családtag és hozzátartozó is a baleset helyszínére érkezik.
A tragikus esetről a BBC is beszámolt, valamint egy másik magyar tengerjáró személyzeti tagjával is interjút készített. Kurbely András elmondása szerint 27 éve hajózik a Dunán, és régóta aggasztónak találta a budapesti helyzetet a „drámaian megnőtt” hajóforgalom miatt.
„Nem egészséges, hogy olyan sok nagy hajó közlekedik ennyi apró hajó között, miközben sokkal erőteljesebbek és nehezebb velük manőverezni”
— idézte a lap budapesti tudósítója Kurbely szavait.
A The New York Times írásában a hazai flotta egyik legkisebb tagjaként említi az elsüllyedt turistahajót. A mentési körülmények nehézségeiről írt az Al Jazeera is.
Mindeközben Mun Dzse In dél-koreai elnök tegnapi bejelentése alapján folytatódik a két ország hatóságainak együttműködése. Pénteken Budapesten tárgyalt Kang Kjung Vha dél-koreai külügyminiszter is, aki a mentési munkálatok helyszínére látogatott Szijjártó Péter kíséretében, majd megbeszélést is folytatott a magyar külgazdasági és külügyminiszterrel.
Közös sajtótájékoztatójukon Szijjártó elmondta: nagyszabású műszaki előkészületek zajlanak, hogy a roncsot mielőbb felhozzák, de a nehéz és veszélyes körülmények e cél sikere ellen dolgoznak.
Tegnap már volt egy búvármerülés, de a rossz látótávolság miatt lehetetlen volt megközelíteni a roncsot. A roncs hatméteres mélységben helyezkedik el, és a vízszint még mindig emelkedik, ezért speciális módszerekre és szaktudásra van szükség.
Lassan az is körvonalazódik, hogyan történhetett pontosan a baleset. Az MTI szerint az ATV által is közölt videofelvételek világossá tették, hogy a Hableány sétahajó — a korábban megfogalmazott feltételezésekkel szemben — nem fordult be a Viking szállodahajó elé, hanem a nagyobb jármű ütközött neki a kisebbnek szerda este.
Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke péntek reggel elmondta,
a Hableány nem a saját irányváltoztatása miatt fordult keresztbe, hanem azért, mert a Viking nekiütközött, majd maga alá gyűrte és felborította.
Elmondta azt is, a nagyobb hajó valószínűleg magához szippantotta a kisebbet, amit alátámaszt, hogy a Margit híd pillérei között haladtak el éppen, ahol a sodrás erősebb, és közel voltak egymáshoz. Erre fel lehetett volna készülni, s egyértelmű az is, hogy a szállodahajónak lassítania kellett volna, és meg kellett volna várnia míg a Hableány elhalad a híd alatt.
Az ORFK csütörtök délelőtti sajtótájékoztatóján Pál Adrián rendőr ezredes még azt mondta: „A dunai hajóbaleset felvételein az látszik, hogy az ütközés előtt a Hableány turistahajó befordult a Viking szállodahajó elé, azt követően történt a tragédia.”