Tragédia a Margit hídnál: „Erre fel lehetett volna készülni”

Aggasztóan megnőtt budapesti hajóforgalomról, hiányzó mentőmellényekről ír a világsajtó.

Egyre több részlet derül ki a Hableány sétahajó tragédiájáról. A baleset szerda este, nem sokkal 9 óra után történt a Margit hídnál; a Viking szállodahajóval ütközött össze a jóval kisebb, 33 dél-koreai turistát szállító turistahajó, és másodpercek alatt elmerült.

Hét embert a környező hajókon utazók mentettek ki, hét embernek pedig már csak a holttestét találták meg, mindannyian dél-koreai állampolgárok voltak. 21 személy után még tartanak a kutatások.

Ahogy beszámoltunk róla, a vízi baleset körülményeinek tisztázása érdekében a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) igazságügyi hajózási nautikai szakértő bevonásával nyomozást rendelt el.

A hajóbalesettel összefüggésben gyanúsítottként hallgattak ki a nyomozók a szállodahajó 64 éves ukrán kapitányát, ő azonban tagadja, hogy szabályt szegett volna.  A férfit őrizetbe vették és előterjesztést tettek letartóztatása indítványozására.

Az ügyvéd közleményében úgy értékelt, a nyomozóhatóság részéről a gyanúsítás „idő előtti, jelenleg nem több egy elméletnél, az alapos gyanúhoz szükséges bizonyosság nem áll rendelkezésre a ténybeli információk alapján”. Ilyen, az alapos gyanút megalapozó megállapítás akkor tehető, ha már megvannak a szakértői vélemények; most viszont a szakértők kirendelése még csak folyamatban van – jegyezte meg.

Dunai hajóbaleset: őrizetben a kapitány

Továbbra is mindent megtesznek az eltűntként kezelt 21 személy felkutatása érdekében – írta a BRFK.

Az ügyről bőven ír a világsajtó is. A CNN összeállításában hiányzó mentőmellényekről számoltak be, valamint a dél-koreai Very Good Tour utazási társaság egyik szervezőjének szavait is idézték. Egy szöuli sajtótájékoztatón elhangzottak szerint Lee Sang-moo bocsánatot kért a történtekért, és azt mondta, tudomása szerint a hajón minden szükséges óvintézkedést megtettek előzetesen.

Az utazási iroda szerint a turisták többsége középkorú volt: a legidősebb vendég hetvenes éveiben járt, a legfiatalabb 2013-ban született. Hamarosan várhatóan 40 családtag és hozzátartozó is a baleset helyszínére érkezik.

A tragikus esetről a BBC is beszámolt, valamint egy másik magyar tengerjáró személyzeti tagjával is interjút készített. Kurbely András elmondása szerint 27 éve hajózik a Dunán, és régóta aggasztónak találta a budapesti helyzetet a „drámaian megnőtt” hajóforgalom miatt.

„Nem egészséges, hogy olyan sok nagy hajó közlekedik ennyi apró hajó között, miközben sokkal erőteljesebbek és nehezebb velük manőverezni”

— idézte a lap budapesti tudósítója Kurbely szavait.

A The New York Times írásában a hazai flotta egyik legkisebb tagjaként említi az elsüllyedt turistahajót. A mentési körülmények nehézségeiről írt az Al Jazeera is.

Mindeközben Mun Dzse In dél-koreai elnök tegnapi bejelentése alapján folytatódik a két ország hatóságainak együttműködése. Pénteken Budapesten tárgyalt Kang Kjung Vha dél-koreai külügyminiszter is, aki a mentési munkálatok helyszínére látogatott Szijjártó Péter kíséretében, majd megbeszélést is folytatott a magyar külgazdasági és külügyminiszterrel.


Kang Kjung Vha dél-koreai és Szijjártó Péter magyar külügyminiszter a helyszínen. Fotó: MTI

Közös sajtótájékoztatójukon Szijjártó elmondta: nagyszabású műszaki előkészületek zajlanak, hogy a roncsot mielőbb felhozzák, de a nehéz és veszélyes körülmények e cél sikere ellen dolgoznak.

Tegnap már volt egy búvármerülés, de a rossz látótávolság miatt lehetetlen volt megközelíteni a roncsot. A roncs hatméteres mélységben helyezkedik el, és a vízszint még mindig emelkedik, ezért speciális módszerekre és szaktudásra van szükség.

Lassan az is körvonalazódik, hogyan történhetett pontosan a baleset. Az MTI szerint az ATV által is közölt videofelvételek világossá tették, hogy a Hableány sétahajó — a korábban megfogalmazott feltételezésekkel szemben — nem fordult be a Viking szállodahajó elé, hanem a nagyobb jármű ütközött neki a kisebbnek szerda este.

Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke péntek reggel elmondta,

a Hableány nem a saját irányváltoztatása miatt fordult keresztbe, hanem azért, mert a Viking nekiütközött, majd maga alá gyűrte és felborította.

Elmondta azt is, a nagyobb hajó valószínűleg magához szippantotta a kisebbet, amit alátámaszt, hogy a Margit híd pillérei között haladtak el éppen, ahol a sodrás erősebb, és közel voltak egymáshoz. Erre fel lehetett volna készülni, s egyértelmű az is, hogy a szállodahajónak lassítania kellett volna, és meg kellett volna várnia míg a Hableány elhalad a híd alatt.

Az ORFK csütörtök délelőtti sajtótájékoztatóján Pál Adrián rendőr ezredes még azt mondta: „A dunai hajóbaleset felvételein az látszik, hogy az ütközés előtt a Hableány turistahajó befordult a Viking szállodahajó elé, azt követően történt a tragédia.”