Dugódíj helyett dugóprémium

Az izraeli közlekedési minisztérium fizetne azoknak, akik kerülik csúcsforgalmat, és megosztják az autójukat másokkal.

Aki valaha is próbált csúcsidőben bejutni Tel Avivba, az pontosan tudja, hogy a forgalom elviselhetetlen. És ez nem csak Tel Avivra igaz, hanem az ország szinte minden városában hasonló nehézségekkel kell megküzdenünk — olvasható az Israel21C portálon.

A kísérleti program kezdeti szakaszában egyelőre 500 vezetőn tesztelik a módszert. A számítás meglehetősen egyszerű — minden vezető kap egy évi 4500 sékeles keretet (kb. 360 ezer forint), és ebből  minden alkalommal levonnak egy összeget, amikor csúcsidőben autózik. Ami az év végén megmarad, azt átutalják a vezetőnek, azzal a korlátozással, hogy a kifizethető összeget 2000 sékelben (160 ezer forint) maximálják.

Ezenkívül a vezető pénzt kap azért, ha másokat is elvisz az autójával, sőt a tömegközlekedés használatáért is visszatérítés jár.

A kezdeti szakaszt követően a kísérletben résztvevők számát ötezerre bővítik, és végül akár százezer autóst is elérhetnek vele.

2013-ban már kísérleteztek hasonló módszerrel, 1200 résztvevő bevonásával. Akkor sikerült csúcsidőben némileg csökkenteni az utazások számát, és pár száz autós számottevő prémiumhoz jutott.

Amennyiben a kísérlet nem vezetne eredményre, az izraeli autósok kénytelenek lesznek a sokkal kellemetlenebb dugódíjjal számolni az forgalom csillapítása érdekében.