Törvényesen birtokol a madridi Thyssen-Bornemisza Múzeum egy Pissarro-festményt, amit a nácik kényszerítéssel vásároltak meg a második világháború idején zsidó tulajdonosától — mondta ki ítéletében a Los Angeles-i szövetségi bíróság.
Az ügyben 18 évek zajlik pereskedés, és az eddig született bírósági határozatok nem az eredeti tulajdonos leszármazottainak kedveztek, akik a képet vissza akarják kapni. Két éve az amerikai fellebbviteli bíróság helyt adott perújítási kérelmüknek, és így újraindulhatott az eljárás, amelyben most hoztak ítéletet — írta az MTI.
John F. Walker bíró szerint az ügyben a spanyol jogot kell alapul venni, nem az amerikait, annak alapján pedig nem kell elrendelni a kép visszaadását.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a bíróságnak nincs módja a morális kötelezettség kikényszerítésére, de emlékeztetett: 1998-ban Spanyolország is elfogadta az úgynevezett Washingtoni Alapelveket, amely a nácik által a második világháború során elrabolt műkincsek jogos tulajdonosaiknak történő visszaszolgáltatásról határozott.
A párizsi utcát ábrázoló Rue Saint-Honoré, Aprés-midi, Effet de Plui című, mintegy 30-40 millió dollár értékű képet 1897-ben festette a világhírű impresszionista művész, Camille Pissarro.
Az alkotás eredeti tulajdonosa, Lilly Cassirer 1939-ben vált meg tőle jelképes áron, 360 dollárért, hogy férjével elhagyhassa a hitleri Németországot, és Angliába menekülhessen.
A háború után a festményt megpróbálták visszaszerezni, de mivel annak holléte ismeretlen volt, a német kormány 120 ezer márkával kompenzálta a családot a kényszer hatására eladott műalkotásért.
A festmény 1951-ben bukkant fel az Egyesült Államokban. 1976-ban vásárolta meg Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza báró a New York-i Stephen Hahn galériától 275 ezer dollárért, 1993 óta pedig a spanyol fővárosban látható kiállítva.
A Cassirer család 1998-ban értesült arról, hogy az elveszettnek hitt kép Madridban van. A család egyik ügyvédje az újabb kedvezőtlen ítélet után az EFE spanyol hírügynökségnek azt mondta: tanulmányozzák a fellebbezés lehetőségét, míg a Thyssen-Bornemisza Múzeum közleményében elégedettségének adott hangot a döntéssel kapcsolatban.