Nem először keltett gyűlöletet a The New York Times karikaturistája

Világszerte nagy vihart kavart az a karikatúra, ami a legnevesebb amerikai napilap nemzetközi kiadásában jelent meg.

A rajz egy nyilvánvalóan vak, ugyanakkor kipát viselő Donald Trumpot ábrázol, aki egy Benjamin Netanjahu-fejű, Dávid-csillagos vakvezető tacskót visz pórázon.

Antiszemita karikatúrával üzent a New York Times

A világ egyik legmérvadóbb napilapja inkább visszaszívná az amerikai és az izraeli elnökről közzétett gúnyrajzát.

Első, szombati Twitter-üzenetében a The New York Times szerkesztősége nem túlozta el a felelősség vállalását: elismerték, hogy a rajznak antiszemita beütése van, ugyanakkor megelégedtek annak közlésével, hogy „a kép sértő, közlése egy hibás döntésünk eredménye”, a bocsánatkérés pedig elmaradt.

A nemzetközi vihar természetesen nem maradt el (politikusok, újságírók, neves tudósok és jogvédők sora tiltakozott), ennek hatására pedig a lap átgondolta eddig hárító stratégiáját, új szerkesztőségi cikkben kért bocsánatot, megkövette azokat, akiket megsértett.

„Rettenetesen sajnáljuk, hogy múlt csütörtökön, a lap nyomtatott nemzetközi kiadásában antiszemita karikatúrát közöltünk, és mindent elkövetünk azért, hogy ilyesmi a jövőben ne fordulhasson elő” – közölte állásfoglalásában a patinás lap véleményrovata.

„Az ilyen képek közlése mindig veszélyes, de egy olyan időszakban, amikor világszerte növekszik az antiszemitizmus, egyenesen elfogadhatatlan”

— hangsúlyozza a közlemény.

New York Times Opinion on Twitter: „We apologize for the anti-Semitic cartoon we published. Here’s our statement. pic.twitter.com/nifZahutpO / Twitter”

We apologize for the anti-Semitic cartoon we published. Here’s our statement. pic.twitter.com/nifZahutpO

A lap belső vizsgálata kiderítette, hogy történt az eset: egy „hibás eljárás” miatt egyetlen, „megfelelő áttekintés nélkül dolgozó” szerkesztő dönthetett úgy, hogy letölti a karikatúrát és közli a véleményoldalon. Az ügyet még tárgyalják, azzal a céllal, hogy átgondolják belső döntéshozatali folyamataikat és a munkatársak kiképzését.

„Jelentős változásoknak nézünk elébe”

— ígéri a lap véleményrovata.

Csak remélni lehet, hogy a megújított tréning tartalmazni fogja a The Jerusalem Post publicistájának alapos elemzését arról, mitől is antiszemita ez a karikatúra. Seth J. Frantzman (aki még a NYT bocsánatkérése előtt írta meg cikkét) szerint

most legalább végre látszik, mennyire mainstreammé vált az, hogy a zsidókat és Izraelt teszik felelőssé a világ problémáiért.

A fő antiszemita üzenetek pedig egyértelműek, írja a publicista: a zsidók titokban irányítják az Egyesült Államok elnökét. Trumpot Izrael, a zsidó állam vezeti. Trumpon, a titkos zsidón, kipa van, a Netanjahu-fejű tacskó nyakára kötött pórázon pedig Dávid-csillag.

Ugyancsak jó lenne, ha a NYT-ban utánanéznének annak, hogy a közölt karikatúra szerzője, António Moreira Antunes nem először utazott gyűlölet keltésében. Az António néven publikáló portugál művész évtizedek óta az Expresso hetilap munkatársa, a fenti „alkotása” is először ott jelent meg.

Leghíresebb műve ez a fenti, 1983-as montázs, amelyen a holokauszt egyik legikonikusabb fényképét torzította zsidógyűlöletté: a képen a nácik helyett izraeli katonák gyötörnek nem zsidókat, hanem libanoni asszonyokat és gyerekeket. A montázs még ugyanabban az évben a 20. Montréal-i karikatúra-kiállítás fődíját nyerte el.