Irán kijuthat a Földközi-tengerhez

Szíria fő kereskedelmi kikötőjének bérbevételével Irán közvetlen hozzáféréshez jutna a Földközi-tengerhez, alig 300 kilométerre a zsidó állam partjaitól.

Irán egy lépéssel közelebb került ahhoz, hogy megvesse a lábát Izrael közvetlen közelében, ugyanis híradások szerint azt tervezi, hogy bérbe veszi Szíria fő kereskedelmi kikötőjét Latakiában – írja a The Jerusalem Post.

A The Sunday Times szerint Teherán a múlt hónapban kezdett tárgyalásokat Damaszkusszal annak érdekében, hogy sikerüljön kibérelnie a konténerkikötőt október 1-től kezdődően. Az állami tulajdonban lévő kikötőt jelenleg egy szíriai befektetési társaság, a Souria Holding, és egy francia hajózási cég, a CMA CGM által létrehozott vegyes vállalat kezeli.

A bevételei ugyan a polgárháború kilenc évvel ezelőtti kitörése óta jelentősen visszaestek, nem beszélve arról, hogy a vállalatot 2015 óta amerikai szankciók is sújtják, ám továbbra is 23 raktárral rendelkezik, és évente hárommillió tonna rakományt képes kezelni.

Latakia kikötője Fotó: Wikimedia Commons

Itt érdemes megjegyezni, hogy Irán éppen a haditengerészete fejlesztésén dolgozik, új hajókat és tengeralattjárókat állított hadrendbe az ország öregedő hadiflottájának erősítése érdekében, és a közelmúltban jelentette be, hogy üzembe helyezte az első hazai fejlesztésű tengeralattjáróját, amely robotrepülőgépek indítására is alkalmas. Irán Szíriában való jelenléte nem korlátozódik az általa létrehozott milíciák irányítására, a rezsim mélyen behatolt a szír kormányba és a hadseregbe is. Bár a taktikai és operatív döntéseit a Hezbollah Beirutban hozhatja meg, valamennyi stratégiai irányelvről Teherán dönt.

Az Asia Times szerint Irán 2011 óta mintegy 6,6 milliárd dolláros hitelkerettel segítette ki a szíriai kormányt, amihez további 1 milliárd dollár járult 2017-ben. A közelmúltban Teherán és Damaszkusz megegyeztek abban, hogy közös erőművet hoznak létre Latakiában, ami jelentősen enyhíthetné Szíria üzemanyaghiányát. Ehhez Teherán szállítaná a fűtőanyagot, a főzőolajat és a benzint a következő ősztől kezdődően. Eközben iráni fejlesztők ahhoz is zöld utat kaptak, hogy a szíriai főváros közelében felhúzzanak egy 200 000 lakásból álló épületkomplexumot, illetve továbbra is folynak a tárgyalások egy iráni mobilhálózat létrehozásáról Szíriában.

Dr. Joszi Mansarof szerint – aki Irán és a síita milíciák szakértője Izraelben –, Teherán komoly nyomást gyakorol Damaszkuszra, hogy annak ellenére adja számára bérbe a kikötőt, hogy az Aszad-rezsim többször elzárkózott már ez elől, mégpedig orosz ellenvetések hatására. „Hámenei meghívta Aszadot Teheránba, és a [Kászim] Szulejmánival együtt közvetlenül beszélt Aszaddal, annak érdekében, hogy sikerüljön megkerülni az orosz kifogás jelentette akadályt” – mondta Mansarof a The Jerusalem Postnak.

Mansarof szerint a Teherán és Moszkva közötti versengés egyre nyilvánvalóbbá válik a háborút maga mögött hagyó Szíriában.

„Az Irán külügyminisztérium magas rangú tisztségviselője, Hosszein Anszari nemrég kijelentette, hogy

«Oroszország soha nem állt Irán mellett Izraelt illetően. Teheránnak és Moszkvának most közösek az érdekeik Szíriában, de ha Izrael kérdése közéjük áll, akkor elválnak az útjaik».

Ez egy fontos nyilatkozat” – hangsúlyozta Mansarof.

Irán hosszú ideje csempész rakétákat és egyéb fegyvereket a Szíriában állomásozó Hezbollah erői számára. Annak érdekében, hogy megakadályozza a fejlettebb fegyverrendszerek eljuttatását a Hezbollah terrorcsoporthoz, Izrael rendszeresen hajt végre légicsapásokat az iráni alakulatok és szövetségeseik ellen Szíriában. A légitámadások hatására – amelyek közül számos éppen az iráni fegyverszállítmányokat érte, méghozzá röviddel azután, hogy a damaszkuszi repülőtéren és más légibázisokon keresztül Szíriába szállították azokat –, Irán többször is hozzáférést kért a szíriai kikötőkhöz, ám ezt Oroszország megtagadta. Az orosz Hmejmim légitámaszpont egyébként rövid, mindössze 30 perces autóútra délre található.

Ennek ellenére a híradások szerint a Forradalmi Gárdához kapcsolódó iráni cégek már megkezdték különféle áruk behajózását a kikötőbe. A Forradalmi Gárdához kötődő iráni cégek tevékenysége azt valószínűsíti, hogy Teherán a kikötőt nem csak az ország újjáépítését szolgáló polgári javak Szíriába szállításához kívánja felhasználni, hanem alternatív útvonalként fegyverek csempészéséhez is. Márpedig azzal, hogy Irán megveti a lábát Latakiában, közvetlen hozzáféréshez jutna a Földközi-tengerhez, és túl azon, hogy további fegyvereket hozhat az országba, egy újabb kiváló pozícióhoz is jut, ahonnan a zsidó államot támadhatja.

Ez azonban újabb izraeli légicsapásokhoz fog vezetni.