Pilóta nélküli vadászgépet fejlesztenének a Gripen és Eurofighter gyártói

Új drónvadászgépet alkotna a két európai védelmi vállalat.

Az európai védelmi óriások, a Saab és az Airbus tárgyalásokat folytatnak egy pilóta nélküli vadászrepülőgép-technológia fejlesztéséről, amely az amerikai légierő Collaborative Combat Aircraft (CCA) rendszeréhez hasonlóan támogatná a vadászgépeket.

Szintet lép az európai pilóta nélküli vadászgép-fejlesztés

A Saab és az Airbus vállalatok vezetői külön interjúkban hozták nyilvánosságra a vadászrepülőgép-fejlesztést a Reutersnek. Iparági források szerint, ha a „hűséges szárnysegéd” (loyal wingmen) típusú drónra vonatkozó partnerség sikeresnek bizonyul, további együttműködést indíthat el az európai légvédelmi képességek gyártása terén.

A loyal wingmen-ek olyan nagy hatótávolságú, félautonóm harci drónok, amelyek ember vezette vadászgépekkel repülnek együtt és támogatják őket. Feladataik közé tartozik a felderítés, az elektronikai hadviselés, illetve a pilóta védelme nagy kockázatú küldetésekben. Lényegük, hogy olcsóbban és biztonságosabban hajtanak végre olyan feladatokat, amelyeket korábban emberi pilótáknak kellett vállalniuk.

Ezenkívül a partnerség megoldhatja azokat a problémákat, amelyek akkor merülhetnek fel, ha a problémás Future Combat Air System (FCAS) program – amelyet az Airbus, a Dassault Aviation és az Indra Sistemas fejleszt, és amelynek célja Európa katonai autonómiájának biztosítása és az amerikai technológiától való függőség csökkentése – meghiúsul.

Megvan a Gripen utódja: saját lopakodó vadászgépet fejleszt Svédország!

A Saab fejlesztéseinek középpontjában egy lopakodó vadászgép és a mellé rendelt kísérő drónok állnak.

Micael Johansson, a Saab vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalat már szorosan együttműködik az Airbusszal, megjegyezve, hogy az Arexis elektronikus hadviselési rendszert az Airbus által gyártott német Eurofighter repülőgépekre telepítették. Hozzátette, hogy a két vállalat tárgyalásokat folytatott a pilóta nélküli rendszerek fejlesztésében való esetleges együttműködésről, amelyek kiegészíthetnék meglévő vadászrepülőgépeiket, miközben a Saab más védelmi ipari partnerekkel is folytatja a tárgyalásokat.

Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója egyetértett ezzel, megjegyezve, hogy a vállalat „jó kilátásokat lát arra, hogy továbbra is együttműködjenek velük a pilóta nélküli repülőgépek terén – erről tárgyalunk velük, ami nem kapcsolódik az FCAS-hoz”.

„Meglátjuk, hogy fog kinézni a program a jövőben. De ma a megbeszéléseink közvetlenül az Airbus és a Saab között zajlanak, és nem kapcsolódnak más problémákhoz”

– mondta Faury.

Nagy bajba került Európa hatodik generációs vadászrepülőgép-programja

Németország és Franciaország ádáz vitáján mehet félre a következő generációs FCAS vadászgép-program.

Hűséges szárnysegédek Európának

2024-ben az Airbus bejelentette, hogy egy pilóta nélküli képességet fejleszt az Eurofighter Typhoonhoz, és bemutatta a „Wingman” harci drón koncepcióját, amelyet úgy terveztek, hogy a legénységgel rendelkező repülőgépek mellett repüljön.

Egy évvel később az amerikai székhelyű Kratosszal együttműködve javasolták az XQ-58A Valkyrie harci drónt a német légierőnek, azzal a céllal, hogy a rendszert 2029-re állítsák hadrendbe.

Hasonló együttműködések alakultak ki CCA platformok kínálására az európai erők számára, beleértve az Anduril és a Rheinmetall, valamint a General Dynamics és a német leányvállalat, a General Atomics Aerotec Systems közötti partnerségeket.

Kép: Airbus

Már készül az új Valkűr-terv: Nagy hatótávolságú lopakodó drónt fejleszt Németország

Az első drónok 2029-ben állnak majd szolgálatba.

Érkezik a Tempest: hatodik generációs lopakodó vadászgépet állít hadrendbe a RAF

Az Egyesült Királyság legújabb vadászgépe 2035-ben állhat szolgálatba.