Hugo Boss és a nácik: leleplezték a német divatóriás sötét titkait

Egy frissen megjelent tudományos tanulmány arra jutott, hogy a német divatóriás, Hugo Boss korai sikereit és vagyonát nagyrészt a náci rezsim számára készített egyenruhákból, valamint a második világháború idején alkalmazott kényszermunkából alapozta meg.

A szerzők azt állítják, hogy a Hugo Boss évtizedeken át igyekezett „kifehéríteni” saját múltját, és olyan márkatörténetet alakított ki, amely igencsak tompítja a Harmadik Birodalomhoz fűződő szoros kapcsolatát.

A Hugo Boss felemelkedése a náci rendszerben

A „Nácizmus hímzése – globális ruházati óriások márkamenedzsmentje Hugo Boss példáján” című tanulmány az Internal Security folyóiratban jelent meg. Szerzője, Dr. Magdalena Ickiewicz-Sawicka, a bialystoki műszaki egyetem kriminológusa azt állítja:

Hugo Boss nem csupán beszállítója volt a náci államnak, hanem aktívan hozzájárult a rezsim ikonikus vizuális arculatának megformálásához – ahhoz a „náci eleganciához”, amely világszerte ismertté vált.

A kutatás szerint Hugo Ferdinand Boss 1931-ben csatlakozott a náci párthoz, ezt követően pedig a metzingeni üzeme látványos növekedésnek indult, ahogy a cég egyre több állami megrendelést kapott.

A vállalat az SS fekete egyenruháit, a Wehrmacht szürke öltözeteit, valamint a Hitlerjugend és a rohamosztag uniformisait is gyártotta.

A német militarizáció előrehaladtával a megrendelések megsokszorozódtak, a cég bevételei és a dolgozói létszám pedig meredeken emelkedtek. A tanulmány kiemeli, hogy a termelés jelentős részét kényszermunkások végezték – a megszállt területekről elhurcolt civilek, köztük zsidó és szláv foglyok, akik embertelen körülmények között dolgoztak a gyárhoz tartozó részlegekben. Ickiewicz-Sawicka kriminológiai értékelése szerint a vállalat „olyan szervezetként működött, amely közvetlenül profitált a náci rezsim bűnös struktúrájából”.

Meggyilkolhatták a világhírű Mango divatcég zsidó alapítóját?

Spanyolország ötödik leggazdagabb üzletembere tavaly zuhant egy szakadékba.

Évtizedekig hallgattak

A háború után Hugo Bosst náci múltja miatt eljárás alá vonták, megbírságolták, és átmenetileg eltiltották az üzleti tevékenységtől. A vállalat azonban tovább működött, és a szövetséges erők számára készített egyenruháknak köszönhetően vészelte át a nehéz időszakot. A céget később Boss veje és unokái formálták át előbb fiatalos férfidivat-márkává, majd globális életmódmárkává.

Amikor az 1990-es években ismét reflektorfénybe került a náci kényszermunkát alkalmazó cégek ügye, a Hugo Boss egymillió dollárral járult hozzá a háborús áldozatok számára létrehozott kártérítési alapba.

A kutató szerint a vállalat évtizedeken át hallgatott múltjának legsúlyosabb fejezeteiről, miközben időközben a modern és elegáns férfidivat egyik meghatározó nevévé vált.

A tanulmány külön kitér a cég által megrendelt, Roman Köster német történész által jegyzett, 2011-ben megjelent vállalattörténetre. Ez ugyan megerősítette a náci egyenruhákkal és a kényszermunkával kapcsolatos tényeket, ám a kutató szerint a márkának mégis lehetőséget adott arra, hogy saját narratívája szerint kezelje a múltját. A Hugo Boss ekkor „mélységes sajnálatát” fejezte ki mindazokkal szemben, akik a háború alatt a gyárban szenvedtek.

Divat lett az antiszemitizmus: Izrael-ellenes kollekciót dobott piacra egy dán cég

Különleges divatcikkekkel tisztelegnek a Hamasz terroristái előtt.

Elég a bocsánatkérés és a kártérítés – vagy mélyebb felelősségvállalásra lenne szükség?

A kutató négy etikai kérdéskört vizsgál, többek között azt, hogy:

  • egyértelműen dokumentálható-e a Harmadik Birodalommal való együttműködés;
  • mennyire vannak tisztában a vásárlók a márka történelmi hátterével;
  • megfelel-e a vállalat jelenlegi társadalmi felelősségvállalás stratégiája a modern normáknak;
  • és hogyan kezeli a cég a saját múltját.

Következtetése szerint a Hugo Boss történelmi szerepe a szakértők előtt jól ismert, ám a fogyasztók többsége továbbra sincs tisztában a múlttal. A vállalat társadalmi felelősségvállalás politikája ugyan hangsúlyosan foglalkozik környezetvédelmi és ellátási láncokkal kapcsolatos kérdésekkel, de kevéssé érinti a történelmi felelősség erkölcsi feldolgozását.

A kutató ezért felteszi a kérdést: vajon elegendő volt-e a bocsánatkérés és az anyagi kártérítés, vagy szükség lenne a történelmi felelősség mélyebb, tartósabb felvállalására?

A tanulmányt ismertető Jerusalem Post megkereste a Hugo Bosst, ám a vállalat nem válaszolt a megkeresésre.

A woke csürhe egy farmerreklám miatt nácizza Sydney Sweeney-t

A woke felháborodás ellenére a reklámkampány eddig hatalmas siker.

Schobert Norbi: A zsidók a holokauszt traumája miatt kövérek

Vajon az ország Norbija tényleg utálja a kövéreket, vagy csak a kövérséget? Honnan a Schobert név, miért botránkoztatja meg rendre a nyilvánosságot, miért fontos szerinte a pénz és mit gondol a zsidók kövérségéről? Ezekről és még sok minden másról beszélgetett Norbival Megyeri A. Jonatán.