Tesztrepülésen kapták lencsevégre Kína legfejlettebb vadászgépét.
A vadászgépről készült képek kiszivárgása egyértelmű stratégiai üzenetet küld a Nyugat számára.
A J–36-os vadászgépről készült képek lepik el a közösségi médiát
2025. október 28-án Rupprecht Deino, a kínai légierő fejlesztéseit rendszeresen követő elemző új felvételeket tett közzé, amelyek megerősítették a második J-36-os hatodik generációs vadászgép-prototípus repülési tesztjét a Chengdu Aircraft Corporation tesztterületén. Három nappal később, október 31-én a kínai közösségi oldalakon olyan videók terjedtek el, amelyek ismét a J–36-ot mutatták, amint a Chengdu Aircraft Corporation létesítményei felett alakzatban repül egy J–20-assal.
Ez az első eset, hogy egy kínai hatodik generációs platformot nyilvánosan együtt repülni láttak egy már hadrendben lévő ötödik generációs vadászgéppel. A felvételek arra engednek következtetni, hogy a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje (PLAAF) már nemcsak magát az J–36-ot, hanem annak integrációját is teszteli a meglévő harci rendszerekkel. Az időzítés sem véletlen:
az amerikai–kínai légierő-fejlesztési verseny újabb fordulójában az ilyen képek kiszivárgása egyértelmű stratégiai üzenetet küld a Nyugat számára.
A felvételeken szembetűnő a két vadászgép közötti méretkülönbség: a J–36 látványosan hosszabb és szélesebb a J–20-nál, és a szárnyfelülete jóval nagyobb. Ez arra utal, hogy a típust nem pusztán a légifölény kivívására szánt vadászgép, hanem inkább egy lopakodó vadászbombázónak vagy nehéz, többfeladatú taktikai platformnak szánják. A tágas belső fegyverterek hosszú hatótávolságú levegő–levegő rakéták, precíziós csapásmérő fegyverek vagy nagyméretű felderítő rendszerek befogadását is lehetővé tehetik. Mindez összhangban áll a korábbi, 2024 végi és 2025 tavaszi nyilvános felvételekkel, amelyeken egy farokfelület nélküli, három hajtóműves gépet figyeltek meg „36” jelzéssel.
A J–36-ot a szakértők Kína hivatalos belépőjének tartják a hatodik generációs légi hadviselés globális versenyébe. A megfigyelt jellemzői mind azt a célt szolgálják, hogy a repülőgép nagy hatótávolságban, sűrűn védett légtérben is észrevétlen maradhasson, miközben jelentős fegyverzetet képes hordozni. Az eddigi jelek arra utalnak, hogy a típus jövőben a „loyal wingman” drónok és együttműködő harci repülőgépek hálózatának központi elemeként működhet.
A kínai hatóságok részéről nem volt látható kísérlet a képek közösségi médiában való betiltására, ellentétben más érzékeny rendszerekről készült felvételekkel. A most közzétett közös repülés tehát nemcsak technológiai demonstráció, hanem egyértelmű üzenet is: Kína a hatodik generációs légi hadviselés korába lép, miközben a meglévő ötödik generációs platformokat már az új rendszer integrált részeiként használja.
Kép: X/@RupprechtDeino

				
				
				
				


