Érkezik a Tempest: hatodik generációs lopakodó vadászgépet állít hadrendbe a RAF

Az Egyesült Királyság legújabb vadászgépe 2035-ben állhat szolgálatba.

A Tempest lopakodó vadászgéppel tervezik felváltani az Eurofighter Typhoonokat.

Hatodik generációs vadászgéppel rukkol elő Nagy-Britannia

Az Egyesült Királyság legújabb vadászgépe nagyobb, mint a legtöbb vetélytársa, ami nagyobb üzemanyagtartályokat, nagyobb hatótávolságot és nagyobb robbanófejek szállítására alkalmas teherbírást jelent – írja a brit The Telegraph.

A „Tempest” névre keresztelt repülőgép az Egyesült Királyság, Olaszország és Japán közös projektje, és a The Telegraph szerint a Global Combat Air Programme (GCAP) keretében várhatóan 2035-ben áll szolgálatba a brit királyi légierőnél (RAF). A Tempest hossza körülbelül 19 méter lesz. Összehasonlításképpen: 

az Eurofighter Typhoon, amelyet a Tempest vált majd fel, 15,96 méter hosszú, az amerikai F-35B pedig 15,6 méter.

Ez a megnövelt méret lehetővé teszi, hogy a fegyvereket a szárnyak helyett a belső tárolóban helyezzék el, így nehezebbé válik a repülő radarral való észlelése. Jonny Moreton, a RAF nyugalmazott légi parancsnoka, aki jelenleg a brit védelmi gyártó BAE Systems alkalmazásában áll, a Tempest makettje felett állva a The Telegraphnak elmondta: „Nem ez lesz a végleges forma és méret, de méretarányban nagyjából ez lesz. Bármi is lesz a GCAP alapplatformja… nagy lesz.”

Open Source Intel on X (formerly Twitter): „The Tempest, a 6th-generation fighter demonstrator under the UK, Italy, and Japan-led Global Combat Air Program (GCAP), is nearing its first test flight in 2027, outpacing the Franco-German-Spanish FCAS, where France seeks 80% control.Contributed by @vanguardintel pic.twitter.com/ya08qB1pdV / X”

The Tempest, a 6th-generation fighter demonstrator under the UK, Italy, and Japan-led Global Combat Air Program (GCAP), is nearing its first test flight in 2027, outpacing the Franco-German-Spanish FCAS, where France seeks 80% control.Contributed by @vanguardintel pic.twitter.com/ya08qB1pdV

Ez arra utal, hogy a Tempestet nagy hatótávolságú küldetésekre tervezik. A The Telegraph által idézett szakértők szerint ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy NATO és Oroszország közötti háború esetén a Tempest felszállhat egy brit repülőtérről,

észrevétlenül elrepülhet Oroszországba, megsemmisítheti az orosz légvédelmet, majd visszatérhet az Egyesült Királyságba.

A szakértők hozzátették, hogy ez lehetővé tenné a japán pilóták számára is, hogy bármely jövőbeli csendes-óceáni konfliktusban mélyen Kínán belül csapjanak le.

Nagy bajba került Európa hatodik generációs vadászrepülőgép-programja

Németország és Franciaország ádáz vitáján mehet félre a következő generációs FCAS vadászgép-program.

Moreton nem kommentálta, hogy ezek a felvetések pontosak-e, ugyanakkor megjegyezte, hogy a légierőknek képesnek kell lenniük „olyan távolságokban is működni, amelyekre korábban nem voltunk képesek”. 

„Képesnek kell lenni arra, hogy biztonságosan, észrevétlenül odaérjünk, és hazatérjünk.”

A The Telegraph összehasonlította a Tempest és a jelenlegi generációs lopakodó vadászgépek hatótávolságát is. A Typhoon harci hatótávolsága körülbelül 860 mérföld (1385 kilométer), az amerikai F-35A hatótávolsága körülbelül 680 mérföld (1095 kilométer), míg a Tempest becsült hatótávolsága 1500 mérföld (2415 kilométer) lesz.

A lap megjegyezte, hogy London és Moszkva közötti távolság körülbelül 2495 kilométer.

A Tempest maximális felszálló súlya valószínűleg meghaladja a 30 tonnát, míg a Typhooné 23 tonna. „Ez egy teljesen más kategória lesz, mint bármi, amit eddig építettünk” – magyarázta Francis Tusa, egy független védelmi elemző. A cikk szerint a repülőgép légi kommunikációs központként is működhet majd a levegőben.

„Képesnek kell lennünk nagy hatótávolságú műveletek végrehajtására, ahol kommunikációnk megszakadhat”

– mondta Moreton. 

„Ezért biztosítanunk kell, hogy rendelkezünk egy legénységgel ellátott központi platformmal, amely olyan helyzetben van, hogy a hálózat központjaként működhessen, ha nem tudunk kommunikálni a bázissal a műveletek végrehajtása érdekében. Képesnek kell lennie arra, hogy elszigetelt környezetben is működjön” – tette hozzá.

Saját hatodik generációs lopakodó vadászrepülőgépet fejleszthet Izrael?

Minden adott az izraeli vadászrepülőgép-program elindításához.

Nagy-Britannia képessége saját repülőgépek gyártására

Richard Hamilton, a BAE európai és nemzetközi légi üzletágának ügyvezető igazgatója szerint a Tempest segít megőrizni Nagy-Britannia képességét saját repülőgépek gyártására.

„Mi vagyunk az egyik azon kevés ország közül, amelyek teljes repülőgép-gyártási képességgel rendelkeznek. 

Ez azt jelenti, hogy képesek vagyunk repülőgépeket tervezni, gyártani, és azokat a gyártási helyről a vevőinkhez is elrepíteni. Nem sok más ország rendelkezik még ezzel a képességgel, így ez egyfajta cselekvési szabadságot jelent a kormányunk számára” – nyilatkozta Hamilton.

A Tempest képességei már felkeltették Szaúd-Arábia figyelmét is, és Rijád állítólag már tárgyalásokat folytat a GCAP-hoz való csatlakozásról. 

Izrael segítségével teszik még halálosabbá a német Eurofighter vadászrepülőgépeket 

Litening 5-ösökkel turbózzák fel a Luftwaffe vadászgépeit.

Kiadták a parancsot: Támadás készül Amerika F–35-ös vadászrepülőgép-gyártása ellen

Már nem babra megy a játék.