Egy 8 éves zsidó fiú lábai előtt hever a divatvilág

A fiatal divatforradalmár ruhakölteményei már a vörös szőnyegeken és címlapokon szerepelnek.

Max Alexandert, a nyolcéves divatdiktátort, az óvodai rajzoktól a nemzetközi kifutókig ívelő útjával forradalmasítja a divatipart a Couture to the Max márkán keresztül.

Még ott van a tojáshéj…

Mindössze nyolcévesen Max Alexander már élete felét egy közel 360 millió forintos divatmárka élén töltötte. A Los Angeles-i székhelyű tervező a Couture to the Max nevű, nagy divatházakat idéző márka kreatív ereje, amely elbűvölte a hírességeket, a kritikusokat és több millió online rajongót.

Élénk anyagokkal, fenntartható textíliákkal és különösen játékos fantáziával dolgozik. Max alkotásai egyszerre merészek és innovatívak. Ruhái kifutókon és vörös szőnyegeken is feltűntek, alkotói folyamatait pedig több mint négymillióan követik a közösségi médiában.

Nem esett messze az alma

A divat Max vérében van. Dédapja, Jack, Montrealban szabásmintakészítő volt, és élete során több mint 40 butik tulajdonosa volt. Ez az örökség 2020-ban éledt újra, amikor Max, mindössze négyévesen, a világjárvány közepén bejelentette a családjának, hogy ő bizony ruhatervező lesz.

Anyja, Sherri Madison művész támogatásával és felügyeletével Max elkezdett kísérletezni különféle anyagokkal: először csomókkal és ragasztószalaggal dolgozott, majd gyorsan áttért a varrásra és a formális tervezési technikákra. Ötéves korára bemutatta első hivatalos kollekcióját.

2021-ben Max bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe, mint a legfiatalabb tervező, aki divathéten mutatta be saját kollekcióját.

Átlag feletti kreativitás

Max munkái szembemennek a divat hagyományos szabályaival azáltal, hogy éppen azt ölelik magukhoz, amit a legtöbb luxustervező próbál elnyomni: a játékosságot. Ruháiban gyakran tűnnek fel szokatlan elemek, például kávés zsákok, újrahasznosított anyagok, vagy akár teljesen újragondolt textilek, mégis megőrzik az anyag, a szín és az öröm iránti különleges érzékenységet.

„A dizájnjaimat minden inspirálja, ami körülvesz”

— mondta Max a New York Postnak.

Egy másik interjúban, a People-nek így részletezte a folyamatát:

„Először a témán gondolkodom. Ha ősz van, lehet, hogy kabátot tervezek. Ha nyár, akkor fürdőruhákat. Vagy két fürdőruhát, amelyek passzolnak egymáshoz.”

Ez az őszinte, előre meg nem írt szemlélet teszi Max munkáját hitelessé. Nem néz testeket formák, méretek vagy színek szerint. Számára minden ember olyan, mint egy ajándék, amit be kell csomagolni.

Divat lett az antiszemitizmus: Izrael-ellenes kollekciót dobott piacra egy dán cég

Különleges divatcikkekkel tisztelegnek a Hamasz terroristái előtt.

A reflektorfény mögött

Bár Max couture ruhákat tervez és címlapokon szerepel, otthon a szülei a kiegyensúlyozottságra helyezik a hangsúlyt. Az iskola, a média és a divatipar elvárásait összehangolni nem könnyű, de a család Max érzelmi jóllétét helyezi minden elé.

„Arra figyelünk, hogy boldog legyen, jól érezze magát, és két lábbal a földön maradjon”

— mondja édesanyja, Sherri.

A fiút az internet negatív oldalaitól is megóvják. Bár közösségi média jelenléte nagyban hozzájárult népszerűségéhez, Max maga távol marad az online világ sötétebb sarkaitól. Szülei igyekeznek megvédeni gyerekkorát, megőrizni azt a ritka játékosság és profizmus keveréket, ami tervezői munkáit hajtja.

„Lenyűgözött az elegancia” – különleges divatbemutató lesz az Óbudai Zsinagógában

A „Zsidó nő korokon át” nevet viselő rendezvény kapcsán beszélgetett az Egység magazin Kovács Erika tervezővel.

102 éves holokauszt-túlélő szerepelt a német Vogue címlapján

A németországi Vogue magazin 2024 július-augusztusi számának címlapjával egészen más vizekre evezett, mint amit a divatlap olvasói megszokhattak.