Exkluzív tárlatvezetésen ismerhetjük meg Adrien Brody magyar származású édesanyját, Sylvia Plachy-t, aki a New York-i művészvilág kiemelkedő alakja.
Nemrég kiállítás nyílt a Capa Központban a Budapesten született Sylvia Plachy, jelenleg New Yorkban élő fotóművész, a humanista fényképezés egyik jelentős képviselőjéről, aki nem mellesleg Adrien Brody Oscar-díjas színész édesanyja is. A zsidoprogramok.hu most exkluzív tárlatvezetésre invitálja az érdeklődőket.
Sylvia Plachy – Ajándékok a XX. századból és azon túl
Sylvia Plachy magyar származású New Yorkban élő fotográfus André Kertész barátjaként azon kevesek egyike, akik a humanista fotográfia hagyományát a XXI. században hitelesen és korszerűen képviselik.
Az Ajándékok a XX. századból és azon túl című kiállítás életművének nem szokványos áttekintése: képeinek egy részét publikált formában is bemutatja, azaz sok képről látható lesz a kiállításra készített kópia és a megjelent változat is, más fotókkal, szövegekkel egybeszerkesztve. Ez a komplex bemutatási mód az elkészült fotó történetébe kalauzolja a nézőt, és megmutatja jelentésének módosulásait a különböző megjelenési helyzetekben.

Sylvia Plachy életműve esetében ennek különös jelentősége van – művei jelentős részét ugyanis a New York-i The Village Voice hetilapban és a Metropolis formatervezési és építészeti magazinban publikálta. E folyóiratokban Sylvia Plachynak állandó rovata, oldalpárra szerkesztett fotóanyaga jelent meg hosszabb időszakokon keresztül, most erre a tárlatra ezekből és az életmű egészéből is válogattunk.
Az alma nem esett messze a fájától
Adrien Brody gyakran emlegeti édesanyját, mint egyik legfőbb inspirációját. Plachy nemcsak Brody művészi érzékenységét alapozta meg, de példát is mutatott számára a kitartásból és a kreatív elkötelezettségből. Magyar származású fotográfusként Plachy a New York-i művészvilág egyik meghatározó alakja, munkáiban pedig visszatérő motívum a társadalmi érzékenység és a személyes történetek ereje – ezek az értékek Adrien Brody színészi pályáján is visszaköszönnek.

Kettejük kapcsolata mély és bensőséges: Plachy gyerekkorától támogatta fiát művészi útján, ő volt az, aki elsőként bátorította Adrient, hogy a kamera előtt is önazonosan, érzelmekkel telve létezzen. Brody több interjúban is arról beszélt, hogy édesanyja kamerája előtt tanulta meg, milyen az, amikor valaki őszintén figyel a másikra – ez a fajta empátia és érzékenység lett színészi játékának alapja. A köztük lévő szoros érzelmi és szellemi kapcsolat nemcsak életükben, hanem művészetükben is megmutatkozik.
Egy rendkívüli élet
1943-ban született, amikor Európa lángokban állt, és sokak számára a remény is csak vágy volt csupán. Gyermekkora első éveit ebben a világégésben töltötte, majd az azt követő békés mindennapokat alig tizenhárom évesen egyik pillanatról a másikra megszakította az út az ismeretlenbe: családja 1956-ban elmenekült Magyarországról.
„Sötét volt mögöttünk, és sötétség előttünk”
– írta erről az élményéről később.
Két évet Ausztriában töltöttek, édesapjától kapott Agfa Box kamerájával itt készítette első fényképeit 15 évesen. 1958-ban családjával először New Jersey-be mentek, majd végül New York Queens negyedében telepedtek le. A középiskolát követően, 1961-ben beiratkozott a Pratt Institute művészeti képzésére. Arthur Freed fotográfiai kurzusára járva döntötte el, hogy ezt a szakmát választja, és az ő javaslatára kereste fel a szintén magyar származású André Kertészt. Mély barátság alakult ki kettejük között, ami egészen Kertész haláláig tartott. „Sosem láttam a pillanatot nagyobb intimitással és emberiességgel megtapasztalni és filmen rögzíteni” – mondta tanítványáról és annak képeiről André Kertész.
Érzékenysége és humanizmusa, mélyen emberközpontú szemlélete az alappillére minden tevékenységének. Magát is kiteszi a fotózott helyzeteknek, empátiával viszonyul a másikhoz, nem ítélkezik. Nem csak tudósít, annál mélyebbre lát. Nem ad végleges válaszokat, sokkal inkább gondolkodásra késztet. Érezni tanít. Tud és mer szembenézni a bűnössel, az esendővel. Látja a jót, a szépség törékenységét – és ezt fel is tudja mutatni mindannyiunk számára.
Részletek az exkluzív tárlatvezetésről
Sylvia Planchy – Ajándékok a XX. századból, és azon túl
Időpont: 06. 01. 11:00
Helyszín: Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ 1065 Budapest, Nagymező utca 8.
A tárlatvezetést Csizek Gabriella, a tárlat kurátora tartja.
A részvételi díj 2500 Ft (itt lehet rá jegyet váltani), a múzeumi belépőn felül, melyet itt tudsz megvásárolni.
Kép: Anyu és Apu Amerikában | My parents in America, New York 1965 © Sylvia Plachy
Kattintson ide, ha hozzá kíván szólni a Facebookon! További cikkeinket is megtalálja Facebook-oldalunkon.