Azerbajdzsán lett az első muszlim többségű ország, amely az antiszemitizmus definícióját beépítette tankönyveibe, amelyek pozitív képet adnak mind a zsidókról, mind Izraelről – írja a Jewish News Syndicate.
Az „Izrael és a zsidók az azerbajdzsáni oktatásban” című, a túlnyomórészt síita ország oktatási rendszerét áttekintő tanulmány megállapításai a dél-kaukázusi ország és a zsidó állam közötti baráti kapcsolatok legújabb jelei.
Az IMPACT-se (Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education), egy londoni székhelyű civil szervezet jelentése
kiemeli a zsidók és Izrael pozitív ábrázolását az azerbajdzsáni tankönyvekben, valamint a holokauszt tömeges népirtásként való elismerését, amelynek során hatmillió zsidót gyilkoltak meg.
A sokszínűség és a tolerancia eszméit, valamint a szekuláris, befogadó nemzeti identitást hirdető tankönyvek nem tartalmazzák az iszlamizmus vagy a radikalizmus jeleit, és kiegyensúlyozott képet nyújtanak az izraeli-palesztin konfliktusról – állapította meg a tanulmány.
A jelentés, amely 53, az azerbajdzsáni nemzeti tantervben oktatott tankönyvet értékelt, „ígéretes előrelépést és fejlődést” tárt fel, és a 2024-25-ös tanévre készült felülvizsgálatokból az Izrael-ellenes narratívák jelentősen eltűntek.
Jelentős, hogy az azerbajdzsáni tanterv foglalkozik az antiszemitizmussal és tanítja a holokausztot, egyértelműen elítélve mindkettőt.
A tanulmány szerint az antiszemitizmus kifejezett definíciója szerepel a 9. osztályos történelemtankönyvben, ami
az első olyan muszlim többségű ország, amely beépítette a definíciót a tantervébe.
„Az olyan történelmi események, mint a Dreyfus-per és a cári Oroszország alatti zsidóüldözés beemelése tovább mélyíti a diákok antiszemitizmusról alkotott tudását” – áll a jelentésben.
Az új tankönyvek az izraeli-palesztin konfliktus gyökereit az ENSZ 1947-es felosztási tervének arab elutasítására vezetik vissza, és az arab államok katonai kudarcát kritizálják, a korrupcióra és a technológiai alsóbbrendűségre hivatkozva.
Az olyan kifejezéseket, mint a „megszállt”, az „elfoglalt” vagy „vitatott” kifejezéssel helyettesítették, amikor az izraeli ellenőrzés alatt álló területekre utaltak.
„A tankönyvek egyértelműen elutasítják a közeli szomszédjuk, Irán által támogatott szélsőséges iszlamista értékeket” – mondta Marcus Sheff, az IMPACT-se vezérigazgatója. „Ehelyett a toleranciát, a sokszínűséget és a zsidók és Izrael szívből jövő tiszteletét hirdetik, ami fontos modellként szolgál sok más többségi muszlim állam számára.”