Az elmúlt év, de talán évtized legkreatívabb, a világ elismerését kivívó hírszerzési hadművelete a Hezbollah siíta terrorszervezet kommunikációs eszközei – csipogói és walkie-talkie-jai – ellen elkövetett robbantásos támadás. Két nemrégiben nyugdíjazott magas rangú izraeli hírszerző új részletekről beszélt e preczen kivitelezett hadművelettel kapcsolatosan az amerikai CBS televízió 60 Minutes című műsorában.
Lesley Stahl újságíró az interjú során a kezében tartotta az egyik állítólagos, a Moszad által készített csipogót. Az ügynökök, akik a hálózat szerint a művelet vezetői között voltak, maszkban, torzított hangon beszéltek a riporterrel, és elmondták, hogyan hajtották végre az egy évtizede szervezett akciót, mejben először több ezer walkie-talkie-t adtak el a terrorszervezetnek, majd csipogókat, amelyek mindegyiktében robbanóanyagot helyeztek el.
A Moszad a műveletet walkie-talkie-kkal kezdte, azzal az elgondolással, hogy a Hezbollah ügynökei a mellényükben hordják őket – közel a mellkasukhoz és a szívükhöz. Az egyik ügynök, aki a „Michael” álnevet használta, azt mondta, hogy a Hezbollah 16 000, a Moszad által gyártott készüléket vásárolt „jó áron”.
„Egy látszatvilágot teremtettünk” – mondta az ügynök. „Azt, hogy mi egy globális gyártó cég vagyunk. Így mi írjuk a forgatókönyvet, mi vagyunk a rendezők, mi vagyunk a producerek, mi vagyunk a főszereplők, és a világ a színpadunk”.
Megjegyezte, hogy az ár „nem lehetett túl alacsony, különben gyanút fognak”. A Moszadnak el kellett titkolnia az eladásban való részvételt, és biztosítani kellett, hogy a rádiókat ne lehessen Izraelhez kötni,
ezért fedőcégeket hoztak létre, hogy beszivárogjanak az ellátási láncba.
Ahogy az ilyen típusú rádiók használata egyre ritkábbá vált, az ügynökök szerint egy másik, fejlettebb eszköz terjesztésére irányuló művelet kezdődött. A hírszerző szervezet felfedezte, hogy a Hezbollah a Gold Apollo nevű tajvani cégtől vásárolt csipogókat, amely nem tudott a készülékekbe helyezett robbanóanyagról.
A második ügynök, aki a „Gabriel” álnévre hallgatott, elmesélte azt a napot, amikor bemutatta a Moszad vezetőjének, David Barneának azt a csipogót, amelyet robbanóanyag elhelyezésére megnagyobbítottak.
„Dühös volt, azt mondta nekünk: ‘Nincs esély arra, hogy bárki is megvegyen egy ekkora eszközt. Nem kényelmes a zsebükben. Nehéz” – mondta.
Barnea elküldte „Gabrielt”, hogy tervezze át, de végül a második ügynök meggyőzte a Moszad vezetőjét, hogy ez működni fog, és a szerkezetet meg fogják vásárolni.
A Moszad felbérelte a Gold Apollo marketingmenedzserét, hogy ajánljon a Hezbollahnak egy frissítést a meglévő készülékekhez.
„Amikor tőlünk vásárolnak, fogalmuk sincs arról, hogy a Moszadtól vásárolnak. Olyanok vagyunk, mint a ‘Truman Show’, mindent mi irányítunk a színfalak mögött. Az ő tapasztalatuk szerint minden normális. Minden 100%-ban kóser volt, beleértve az üzletembert, a marketinget, a mérnököket, a bemutatótermet, mindent” – mondta Gabriel.
2024 szeptemberére a Hezbollah már mintegy 5000 személyhívót vásárolt.
„Hihetetlenül sokféle lehetőségünk van olyan külföldi cégek létrehozására, amelyeket semmiképpen nem lehet Izraelhez visszavezetni. Fedőcégek fedőcégek fölött, hogy az ellátási láncot a mi javunkra befolyásoljuk” – mondta Michael ügynök.
A készülékeket csúcskategóriás termékként reklámozták, frissítésekkel, új funkciókkal és vízállósággal. Marketingcélokból hamis YouTube-reklámokat is készítettek, amelyeken a készüléket egy pohár vízben, földdel borítva mutatták, és azt hirdették, hogy nagyon hosszú akkumulátor-üzemidővel rendelkeznek.
„Ez lett a világ legjobb terméke a csipogó területén”
– mondta Gabriel.
Stahl megkérdezte, hogy más ügyfelek is megkeresték-e őket, nem csak a Hezbollah részéről. Gabriel elmondta, hogy a fedőcég több megkeresést is kapott potenciális ügyfelektől. „Nyilvánvalóan nem küldtünk senkinek, olyan magas árat kínáltunk, hogy ne akarjanak venni” – mondta.
A Moszad párnázott kesztyűt viselő bábukon végzett kísérleteket, hogy megtervezzék, mekkora mennyiségű robbanóanyag képes csak a csipogót hordozó személyt károsítani, a körülötte lévőket nem – mondta Gabriel, aki hangsúlyozta, hogy a terv csak a Hezbollah tagjait akarta megsebesíteni, a közelükben lévőket nem.
Az eszközök nem rendelkeztek hírszerzési képességekkel, és nem lehetett őket megfigyelésre használni, csak kis bombaként.
Ez egy nagyon ostoba eszköz természeténél fogva. Ez az oka annak, hogy használják. Szinte semmilyen módon nem lehet lehallgatni. Csak üzenetek fogadására és… néhány gramm robbanóanyag tárolására alkalmas” – magyarázta Gabriel.
Az ügynökök szerint a Moszad több lehetőséget is megvizsgált a csipogó csengőhangjaira. Olyan hangot akartak találni, amely arra készteti a készülék tulajdonosát, hogy kivegye a zsebéből. A hírszerző ügynökség azt is megvizsgálta, hogy mennyi időbe telik egy személynek, hogy válaszoljon a csipogóra, és azt találták, hogy ez átlagosan hét másodperc.
A szeptember 17-i művelet végrehajtására a Moszad vezetője, Barnea adta ki a parancsot, miután megtudta, hogy a Hezbollah gyanút foghat a készülékek miatt. A csipogók és rádiók felrobbantásában összesen mintegy 30 ember, köztük két gyermek vesztette életét, és mintegy 3000-en megsebesültek.
Két nappal a csipogótámadás után a Hezbollah főtitkára, Haszan Naszrallah, akit szeptember 27-én öltek meg, beszédet tartott, amelyet a 60 Minutes „visszafogottnak” minősített, ellentétben más beszédeivel.
„Ha alaposan megnézted Naszrallahot láthattad, hogy legyőzött volt. Már elvesztette a háborút. Egy megtört vezetőt láthattunk. Ez volt a háború fordulópontja” – mondta Gabriel ügynök.
A nyugalmazott Moszad-ügynök azt is elmondta, hogy a támadás napján a bunkerben Naszrallahhoz közel álló személyek közül is néhányanuknál volt csipogó.
A csipogók felrobbanása utáni napon az emberek féltek bekapcsolni minden elektromos eszközt Libanonban, mert attól féltek, hogy azok felrobbannak. Azt akartuk, hogy sebezhetőnek érezzék magukat, ezt a célunkat el is értük. Nem használhatjuk újra a csipogókat, mert azt már megtettük. Már áttértünk a következő dologra. Nekik pedig tovább kell próbálgatniuk, hogy kitalálják, mi lesz a következő dolog” — írja a ynet.
A 60 Minutes műsorát ide kattintva hallgathatja meg.